Pokretanjem sajta www.selo.co.rs Internet klub iz Ljiga okupio 300 domaćinstava koja se bave seoskim turizmom i u kojima je u 2006. godini ostvareno 50.000 pansionskih dana.
Procene stručnjaka su da 13 odsto, ili oko milion stanovnika Republike Srbije koristi Internet. Prednost umreženosti na globalnom nivou još uvek je nepoznanica većini naših građana. Distanca ka savremenim tehnologijama podjednako je prisutna u selima i gradovima. U selima Srbije, gde živi polovina ukupnog stanovništva, još jedna delatnost koja u drugim zemljama donosi profit je zanemarena – seoski turizam.
Članovi Interent kluba iz Ljiga spojili su ove dve oblasti, koje su kod nas tek u povoju. – 2004. godine pokrenuli smo projekat „Razvoj seoskog turizma Srbije” uz pomoć sredstava konkursa Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede za dodelu podsticajnih sredstava za razvoj poljoprivrede. Dobijenih milion dinara iskoristili smo za obilazak domaćinstava, popunjavanje baze i pokretanje sajta www.selo.co.yu – kaže Vladimir Ivanović, direktor Turističke organizacije grada Ljiga i jedan od osnivača Internet kluba.
Za više od tri godine sajt je videlo više od 200.000 posetilaca. Trenutno, ima više od 300 adresa domaćinstava spremnih da ugoste putnike na lokacijama u čitavoj Srbiji.
Samo tokom 2006. godine domaćini uključeni u projekat imali su više od 50.000 pansiona. Domaćinstva koja su se opredelila da im seoski turizam bude sekundarna delatnost, uz poljoprivredu, godišnje ostvare bruto prihod od 2.000 do 10.000 evra, odnosno u proseku oko 5.000 evra. Broj porodica koje su se uključile rastao je u prve tri godine po stopi od oko 200 porodica. Sela sa malim brojem žitelja, do 500, poput onih u opštini Valjevo- Popuče, Stave, Ključ danas nude i do 100 ležaja za smeštaj.
U desetak porodica vratili su se najmlađi članovi i u ovoj delatnosti našli zaposlenje. Komšije od kojih gosti kupuju zdravu hranu i suvenire takođe ostvaruju profit u seoskom turizmu.
Podršku projektu dala su ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja i za dijasporu. Partneri su Turistička organizacija Srbije i više od 40 turističkih organizacija opština i gradova i udruženja preduzetnika.
Kako je projekat neprofitabilan, Interent klub troškove održavanja sajta pokriva novcem iz drugih projekata. Uključivanje domaćinstava je besplatno, a jedan broj njih je dobio sertifikate prema pravilima EU za seoski turizam.
Učitelj u penziji Radojko Radisavljević se u poslednjih 12-tak godina bavi seoskim turizmom. U njegovu kuću u selu Veliševac, sada delu Ljiga, u kojoj je raritet vodenica stara dva i po veka dolazi duplo više gostiju od kada su se podaci našli na Internetu. U sezoni Uča upošljava dvoje radnika.
Seoski turizam je dobar primer diversifikasije ruralne ekonomije jer je profitabilniji od poljoprivrede. Pospešuje multifunkcionalnost ruralne ekonomije, utiče na materijalni položaj poljoprivrednika i opšti razvoj sela i donosi zaposlenje mladima.
Seoski turizam doprinosi očuvanju seoske sredine i kulturne baštine. Ekonomski motiviše lokalno stanovništvo da tu ostane sa realnim izgledima za sigurni izvor profita, što doprinosi borbi sa siromaštvom koje rizikom više ugrožava stanovnike ruralnih područja u odnosu na one koji žive u gradovima.
Napiši komentar