Novi Zakon o zaštiti potrošača stupio je 22. septembra na snagu, a nova zakonska rešenja predviđaju jaču i efikasniju zaštitu potrošača, prvenstveno kod ostvarivanja potrošačkih prava iz ugovora o prodaji. Zakonom su regulisani rokovi za reklamaciju, povraćaj novca potrošaču u slučaju neizvršenja obaveze u roku, kupovina na daljinu, mogućnost da se kupac predomisli i vrati robu, posebna zaštita za socijalno ugrožene, šira ovlašćenja za inspekciju. U Ministarstvu trgovine kažu da je novi zakon “skoro 99% usklađen sa evropskom praksom”.
Novim zakonskim rešenjima skraćen je rok u kome trgovac odgovara na reklamaciju sa 15 na osam dana, a rok za rešavanje reklamacije koju je trgovac usvojio ne može biti duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj.
Novi zakon predviđa i da nemogućnost potrošača da dostavi ambalažu robe prodavcu neće biti uslov za rešavanje reklamacije, niti razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti.
Predviđene su i posebne kaznene odredbe za trgovca koji reklamaciju ne reši u roku i na način sa kojim se potrošač saglasio.
Zakonom je precizirano i da se roba može popravljati samo ako kupac koji je reklamira to dozvoli.
Novi Zakon o zaštiti potrošača predviđa i da su trgovci u obavezi da vode posebnu evidenciju o primljenim reklamacijama koja će sadržati sve neophodne elemente iz kojih će se videti čitav tok dešavanja u vezi reklamacije.
Propisana je i obaveza trgovca da vrati novac potrošaču ukoliko mu ne isporuči robu u ugovorenom roku ili najkasnije u roku od 30 dana ako drugo nije ugovoreno.
Kada kupuju na daljinu, preko Interneta, od trgovačkih putnika ili na prezentacijama u ugostiteljskim objektima, potrošači imaju pravo da odustanu od ugovora i robu vrate u roku od 14 dana od dana obavljene kupovine. Trgovac je dužan da potrošača obavesti da ima pravo da se predomisli i robu vrati, a mogućnost predomišljanja i povraćaja robe trgovcu moguća je samo kod ovih oblika kupovine.
Zakon predviđa i posebnu zaštitu za socijalno ugrožene potrošače kojima ne sme biti obustavljeno snabdevanja električnom energijom ili gasom tokom grejne sezone.
Novim zakonom oblast usluga od opšteg ekonomskog interesa je jasna i precizno definisana u pojmovnom smislu (elektronske komunikacije, snabdevanje električnom energijom, toplotnom energijom, vodom za piće, prevoz putnika u javnom prevozu, odlaganje otpada i slično).
Davaoci usluga od opšteg ekonomskog interesa po novom zakonu su u obavezi da formiraju posebne komisije za rešavanje reklamacija, a u kojima će mesto imati predstavnici potrošačkih organizacija koje se nalaze na evidenciji ministarstva.
Zakonom o zaštiti potrošača definisan je pojam “kolektivni interes potrošača”, a kolektivna zaštita potrošača se odnosi na sprečavanje nepoštene poslovne prakse i nepravičnih ugovornih odredbi.
Novim zakonom se ukida sudska taksa za potrošačke sporove do vrednosti od 500.000 dinara.
Inspekcija prema novom zakonu ima širi obim ovlašćenja, a jedan od najvažnijih ciljeva novog zakona je i jačanje potrošačkog pokreta u Srbiji, jer su detaljnije precizirani kriterijumi po kojima udruženje može biti upisano u evidenciju koju vodi nadležno Ministarstvo.
Kako kažu u Ministarstvu trgovine, novi Zakon o zaštiti potrošača je “skoro 99 odsto usklađen sa evropskom praksom”.
Izvor: Beta, preuzeto sa www.euractiv.rs
Napiši komentar