Vlada republike SrbijeВлада Републике Србије

Jezici

Креирање јавних политика заснованих на подацима

Објављено 04.11.2009.

Тим за имплементацију Стратегије за смањење сиромаштва у току 2008. године иницирао је и реализовао Програм Анализе утицаја јавних политика. Ово је била прва системска иницијатива овог типа, а основни циљ био је да се преиспита колико су ефикасне биле неке од мера које су се на нивоу државе спроводиле у периоду од 2003. до 2007. Основ за рад на анализи утицаја политика били су подаци Републичког завода за статистику из Анкете о животном стандарду (АЖС) за 2007. годину, чиме је направљен петогодишњи пресек у прикупљању података по АЖС, у односу на 2002. годину. Такође, процењено је да је статистички систем у Србији унапређен у великој мери и да је започет процес прилагођавања методологији и процедурама ЕУ. Поред тога, у претходном периоду урађено је доста и на пољу сарадње корисника и оних који производе податаке, те је анализа утицаја јавних политика представљала наставак започетих иницијатива.

Дубински је анализиран непосредан утицај активних мера запошљавања, али и њихов посредан утицај на смањење сиромаштва. Такође, анализирана је веза између образовања одраслих, спроведених доквалификација и преквалификација и запошљавања. Како је необразованост идентифкована као један од главних узрочника сиромаштва у Србији, посебна пажња у анализи посвећена је образовним мерама спроведеним у периоду од 2003. до 2007. године и њиховом утицају на смањење сиромаштва. Анализиран је утицај увођења обавезног предшколског образовања, потом веза између сиромаштва и постигнућа ђака и утицај и ефикасност мера афирмативне акције спроведених у протекле четири године. Слично овоме, анализиран је и утицај здравствених мера које су намењене најсиромашнијем становништву са фокусом на ромској популацији. Како би комплетирали слику о томе колико су ефикасне мере које држава спроводи за оне најсиромашније, урађена је и детаљна анализа утицаја новчаних надокнада које становништво Србије добија (МОП и дечији додаци). Предмет анализе био је и ефекат материјалних субвенција на које су мала и средња предузећа имала право у протеклом периоду, као и ефекат мера које је Влада реализовала за подстицај руралног развоја и пољопривреде.

У току 2010. године рађена је процесна евалуација јавних радова, а у току је израда анализе и дефинисања приоритета у области запошљавања за наредни период. Такође, у току је израда анализе “Проширена делатност школа”.

У периоду новембар 2009 – фебруар 2010, анализирали смо у којој мери су закључци и препоруке које су дате у неким од реализованих анализа утицаја политика, утицали на доносиоце одлука и колико су се рефлектовали у  новим законским решењима, стратешким оквирима и мерама и плановима ресорних министарстава и других партнерских организација. Желели смо да дамо одговор на питање: Колико су нове мере, политике и/или закони креирани на основу објективних показатеља и података који су добијени у анализама које су реализоване и представљене доносиоцима одлука и широј јавности?

Анализама реализованим у претходном периоду можете приступити овде:

  1. Образовањем против сиромаштва: Анализа утицаја увођења припремног предшколског програма у Србији [pdf 1MB]
  2. Квалитет и праведност образовања у Србији: Образовне шансе сиромашних [pdf 1MB]
  3. Анализа утицаја политике запошљавања и активних мера тржишта рада у Републици Србији 2003 – 2007 [pdf 1.1MB]
  4. Анализа директне буџетске подршке пољопривреди и руралном развоју Србије [pdf 1.23MB]
  5. Анализа утицаја државне финансијске подршке сиромашнима [pdf 1.6MB]
  6. Анализа утицаја мера здравствене политике на доступност здравствене заштите ромској популацији у Србији [pdf 840 KB]
  7. Анализа државне финансијске подршке за мала и средња предузећа [pdf 1.6MB]
  8. Мере у образовању усмерене ка угроженом становништву [pdf 1.19MB]
  9. Процесна евалуација јавних радова [pdf 270KB]

Резултати који су добијени у процесу анализе утицаја политика и мера, представљени су релевантним Владиним институцијама, цивилном друштву и заједнички су одређени даљи правци деловања. На овај начин, отворен је простор да резултати анализа, кроз релевантне законе и програме Владе директно утичу на дефинисање мера за побољшање живота најсиромашнијих грађана Србије у наредном периоду. Такође, отворен је простор за даљу изградњу капацитета пре свега владиних институција за редовно спровођење анализе утицаја политика и за даљу посвећеност стварању демократске и одговорне владе.

Служба за управљање кадровима (СУК) Владе Републике Србије је, уз подршку Тима за имплементацију Стратегије за смањење сиромаштва, први пут 2009. године у Програму општег стручног усавршавања државних службеника из органа државне управе и служби Владе, уврстила обуку: Анализа утицаја јавних политика. Стручно усавршавање намењено је државним службеницима који раде на пословима планирања и анализе у органима државне управе.

Влада је донела Стратегију регулаторне реформе која ће се спроводити у периоду од 2008. до 2011. године, а њен основни циљ је стварање повољнијег привредног амбијента, смањење правне несигурности и повећање конкурентности наше привреде на страном тржишту. Потребна је темељна анализа последица регулаторних промена, јер се у пракси често дешава да нови прописи стварају правну несигурност, не могу се примењивати због недостатка средстава али и институција које ће их спровести и / или нису спроводиви (нејасни су, претерано комплексни итд.). Да би се наведени циљеви остварили потребно је предузети одговарајуће мере за унапређење квалитета регулативе, а то су: Успостављање начела добре регулаторне праксе; Једнократно стављање ван снаге или измена неефикасних прописа – свеобухватна реформа прописа – СРП;  Унапређење система анализе ефеката прописа приликом њихове припреме и усвајања, као и примене (АЕП).

Уз подршку Владе Уједињеног Краљевства Велике Британије и Северне Ирске започео је пројекат: Подршка јачању координације политика у Влади републике Србије. Циљ пројекта је побољшање ефикасности и ефективности рада Генералног секретаријата Владе Републике Србије, а у циљу јачања послова координације политика Владе Републике Србије, као што су борба за смањење сиромаштва и приступање Европској унији. У смислу очекиваних резултата, односно исхода Пројекат ће омогућити Влади Републике Србије, као држави потенцијалном кандидату за чланство у Европску унију, да ефикасно координише припрему, спровођење и праћење политика.

Повезане вести

Билтен о социјалном укључивању

Архив билтена о социјалном укључивању

Актуелности > <

Калкулатор социјалних давања

Блог > <

Актуелни документи > <

Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији
децембар, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC у Републици Србији: Методолошки оквир и анализа изабраних показатеља сиромаштва и неједнакости
децембар, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај особа које живе са HIV
децембар, 2021 arrow right pdf [305 KB]
Е2Е: Утврђивање институционалног оквира за успостављање Националне стандардне класификације занимања у Србији
децембар, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај националних мањина
децембар, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај миграната и тражилаца азила
децембар, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај деце
децембар, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај младих
децембар, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај старије популације
децембар, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Положај осетљивих група у процесу приступања Републике Србије Европској унији – положај ЛГБТИ особа
новембар, 2021 arrow right pdf [164 KB]