Publikacija „Priručnik za planiranje i pisanje individualnog obrazovnog plana (IOP)“ objavljena je kao deo projektne aktivnosti projekta „Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju“ Grada Pirota, Udruženja za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim licima Pirot i Udruženja građana „Vizija“ Pirot, u okviru Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnoh modela za socijalno uključivanje LIP 2 kojim koordinira Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade republike Srbije (SIPRU) uz podršku Vlade Švajcarske.
Cilj programa LIP 2 jeste unapređenje socijalne uključenosti osetljivih društvenih grupa, kroz unapređenje postojećih i uspostavljanje inovativnih mera/usluga/programa u lokalnim zajednicama. To je ujedno bila i ideja-vodilja projektnog tima iz Pirota: unaprediti obrazovanje i vaspitanje dece i učenika sa smetnjama i teškoćama u razvoju, što je preduslov njihove uspešne socijalne inkluzije, odnosno integracije u širu društvenu zajednicu. Smatrajući cilj programa LIP 2 i svojim glavnim ciljem, nosioci projekta „Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju” su razmenjivali iskustva sa kolegama i koleginicima iz oblasti prosvete i socijalne zaštite, a na osnovu rezultata tog procesa je nastao i ovaj Priručnik.
Osnovni zadatak Multidisciplinarnog stručnog tima koji radi u okviru Servisa je da prati i savetuje učenike sa razvojnim smetnjama, razgovora sa njima i njihovim porodicama, kao i sa stručnim timovima škola, a po potrebi i sa institucijama u lokalnoj zajednici. Dobra saradnja i stručni pristup svakog učesnika iz njegovog ugla ključni su za uspeh uspostavljanja inkluzivnog školskog okruženja, pa Priručnik predstavlja sponu između svih aktera ovog procesa i podsetnik da koračaju zajednički i uče jedni od drugih.
Inkluzivno obrazovanje je neophodan korak u razvoju svakog društva jer se temelji na ostvarivanju osnovnih ljudskih prava svih njegovih građana. Individualni pristup predstavlja glavno usmerenje prilikom odabiranja oblika i sadržaja obrazovno-vaspitne podrške za učenike sa razvojnim smetnjama na utemeljenim načelima i postupcima u sprovođenju inkluzivnog obrazovanja, odnosno uključivanja učenika sa teškoćama u sam obrazovni proces, a ovaj princip se odnosi i na smernice za prepoznavanje učenika sa razvojnim smetnjama, procese procene njihovih obrazovno-vaspitnih potreba, kao i planiranje, realizaciju i vrednovanje od strane svih saradnika Stručnog tima za inkluzivnog obrazovanje, poštujući profesionalnu autonomiju svakog od njih.
Priručnikom su obrađena sva područja od značaja za proces planiranja i pisanja individualnog obrazovnog plana (IOP-a): pravo na IOP; vrste IOP-a; pedagoški profil učenika/ce; plan mera individualizacije; primena i praćenje IOP-a; vrednovanje i izmena IOP-a; plan tranzicije učenika/ce i plan prevencije ranog napuštanja školovanja; prilagođavanja za učenike sa različitim razvojnim smetnjama; a ponuđeni su i primeri individualnih obrazovnih planova.
Priručnik za planiranje i pisanje individualnog obrazovnog plana namenjen je vaspitačima/cama, učiteljima/cama, nastavnicima/ama i stručnim saradnicima/ama. Predloženi model praćenja učenika i učenica može poslužiti kao smernica praćenja razvoja deteta i njegovih potreba. Važnost aktivne i podsticajne sredine za njegov razvoj potvrđuje veliki broj istraživanja koja pokazuju da svako dete može da razvije kompetencije ako je uključeno u podsticajnu fizičku i socijalnu sredinu.
Napiši komentar