U Evropskoj uniji stupio je na snagu novi zakon o zaštiti potrošača kojim se jačaju prava 507 miliona potrošača bez obzira da li kupuju preko interneta ili u prodavnicama širom Evrope. Od novog zakona koristi će imati i privreda koja dobija jednostavnija i predvidiva pravila i samim tim podsticaj da širi poslovanje preko granica. Pored ostalog, novim zakonom produžen je rok u kojem potrošač može da se predomisli i odustane od “onlajn” kupovine, zabranjuju se doplate za korišćenje kreditnih kartica, kao i razni skriveni troškovi. Novi zakon o zaštiti potrošača dobila je, istog dana kada EU, i Srbija.
Evropska komisija je kako bi obezbedila da se nova pravila poštuju jedinstveno širom EU objavila i smernice za nacionalne vlasti.
“Evropa je stavila tačku na prevare potrošača u ‘onlajn’ trgovini. Nema više skrivenih troškova, nema ekstra troškova kada se plaća kreditnom karticom, nema više trgovaca koji vas ubeđuju da ne možete da vratite proizvod kupljen preko interneta”, istakla je potpredsednica Evropske komisije i evropska komesarka za pravdu Vivijan Reding (Viviane).
Komesarka je rekla i da će Evropska komisija strogo kontrolisati da li članice poštuju novi zakon i daju potrošačima prava koja zaslužuju.
Novom Direktivom o pravima potrošača harmonizuju se nacionalni zakoni o zaštiti prava potrošača što znači da će svi evropski potrošači uživati ista prava bez obzira gde u EU kupuju.
Potrošači zahvaljujući novom zakonu dobijaju veću transparentnost cena jer će trgovac morati da objavi ukupnu cenu proizvoda ili usluge bez nekih dodatnih troškova. “Onlajn” kupac neće morati da plati nikakve dodatne troškove ako o njima nije obavešten pre nego što je robu poručio.
Novim zakonom uklanja se neopravdana doplata za korišćenje kreditnih kartica i produžuje rok u kojem kupac može da se predomisli u vezi kupovine na 14 sa 7 dana.
Potrošač će novim zakonom biti zaštićen od tzv. zamki u kupovini na internetu. To se odnosi na slučajeve kada trgovac pokušava da naplati potrošaču neku uslugu reklamiranu kao besplatnu. Svaki kupac u EU ubuduće će morati eksplicitno da potvrdi da razume šta kupuje i plaća.
Predviđena je i bolja zaštita digitalnih sadržaja, posebno informacija o softveru i hardveru nekog proizvoda.
Takođe se zabranjuju “unapred čekirane kutije”, npr. kada se kupuju avio-karte a kupcu se iz “kutije” nudi i dodatna usluga, poput putničkog osiguranja. Do sada je potrošač morao da isključi tu opciju (“kutiju”) ako ne želi dodatne usluge a zahvaljujući novoj direktivi “unapred čekirane kutije” su zabranjene širom EU.
Podaci Evropske komisije pokazuju da se 59% potrošača u EU oseća sigurno kada kupuju od kompanija u svojoj zemlji dok se 36% oseća tako i kada kupuje preko interneta iz drugih članica EU.
Malo više od polovine ispitanika (53%) kupilo je nešto preko interneta u poslednjih godinu dana dok je 15% kupilo nešto “onlajn” iz neke druge zemlje EU.
Istovremeno se 30% kupaca požalilo da im je isporuka proizvoda kupljenog preko interneta u svojoj zemlji isporučena sa zakašnjenjem dok 8% nikada nije dobilo ono što je poručilo.
Podaci pokazuju i da samo 25% trgovaca iz EU prodaje preko granice a 40% ih kao glavnu prepreku navodi različite nacionalne propise o zaštiti potrošača.
Za potrošače u Srbiji zaštita kao u EU
Skupština Srbije 13. juna usvojila je Zakon o zaštiti potrošača zahvaljujući kome će građani za kupljenu robu na koju imaju primedbe u roku od šest meseci moći da dobiju nazad novac, popravku ili novi proizovod.
Rok za odgovor potrošačima na reklamaciju je skraćen sa 15 na osam dana, a u slučaju trgovine na daljinu moći će da se predomisle bez objašnjenja u roku od dve nedelje.
Novim zakonom ukidaju se sudske takse za potrošačke sporove čiji su iznosi manji od 500.000 dinara, tržišnoj inspekciji se daju veća ovlašćenja a rok za isporuku predviđen je na maksimalno 30 dana.
Takođe se zakonom daje mogućnost da udruženja za zaštitu potrošača pokreću postupak za zaštitu kolektivnih interesa potrošača, a predviđena je i posebna zaštita socijalno ugroženih.
Izvor: EurActiv.rs
Napiši komentar