Crveni krst Srbije je od 2002. do sredine 2018. godine sprovodio program podrške deci iz osetljivih grupa Zajednički program za inkluziju romske dece i dece iz osetljivih grupa u obrazovanje, uz podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju. Ovaj program se realizovao u 53 sredine u Srbiji, obuhvatajući više od 30.000 korisnika, dece iz osetljivih grupa i njihovih roditelja.
Osnovni cilj ovog projekta bio je uključivanje dece iz osetljivih grupa u obrazovni sistem, doprinoseći ispunjavanju ciljeva koji su u skladu sa Strategijom za razvoj obrazovanja u Srbiji do 2020. godine, kao i ciljeva iz dokumenta Srbija 2020.
Tokom implementacije projekta, Crveni krst Srbije je doprineo da se više od 25.000 dece iz osetljivih grupa uključi u obrazovni sistem i završi osnovnu školu. Realizacija projekta doprinela je većem stepenu uključivanja romske dece i dece sa smetnjama u razvoju u školu i smanjenju napuštanja škole, podršci psiho-socijalnom razvoju dece, razvijanju tolerancije za bolje prihvatanje romske populacije i dece i mladih osoba sa smetnjama u razvoju kroz promovisanje humanih vrednosti. Program je podstakao i razvijanje modela na nivou lokalne zajednice koji podržavaju uključivanje dece iz osetljivih grupa u život zajednice, ali i modela koji doprinose da lokalna zajednica prepoznaje sopstvene kapacitete i mobiliše ih sa ciljem podrške najosetljivijim gupama.
Crveni krst Srbije je u okviru poslednje faze realizacije Zajedničkog programa za inkluziju sproveo proces mapiranja sa ciljem procene uključenosti dece i mladih u udaljenim seoskim sredinama u obrazovanje. Osnovna svrha celokupnog procesa mapiranja je bila da se pristupi deci koja su van obrazovnog sistema, kako bi im se obezbedila podrška kroz mere institucija lokalne zajednice i organizacije Crvenog krsta u gradovima i opštinama. Mapiranje je sprovedeno u 12 gradova i opština u Srbiji, obuhvatajući 86 udaljenih seoskih sredina sa ukupno 1.006 porodica i 1.754 dece i mladih.
Podaci koji su se prikupljali mapiranjem su se odnosili na decu koja nisu uključena u obrazovni sistem ili su ispala iz obrazovnog sistema. Rezultati dobijeni mapiranjem pokazuju da više od polovine mapirane dece predškolskog uzrasta nije obuhvaćeno predškolskim vaspitanjem. Uključenost dece u osnovnu školu je znatno bolja, 11,21% dece uzrasta 7-14 godina je van obrazovnog sistema, od kojih je 37,93% napustilo obrazovanje.
Nakon sagledavanja rezultata mapiranja u svojim sredinama, organizacije Crvenog krsta su kao odgovor na ustanovljene potrebe uložile dodatne napore u uključivanje dece iz udaljenih seoskih sredina u obrazovnu instituciju već pri narednom upisu, a u okviru već uspostavljenih modela podrške deci iz osetljivih grupa koji su predstavljeni u publikaciji Zajednički program za inkluziju romske dece i dece iz osetljivih grupa – Primeri dobre prakse.
Zbirka primera dobre prakse iz 43 organizacije Crvenog krsta u gradovima i opštinama predstavlja aktivnosti i inicijative koje su nastale tokom realizacije Zajedničkog programa za inkluziju, a koje ilustruju načine na koji je lokalna zajednica aktivno učestvovala u pružanju podrške deci i porodicama iz osetljivih grupa, kao i izgrađene resurse za zajednički nastavak podrške deci i porodicama iz osetljivih grupa po završetku projekta.
Preuzmite publikacije:
- Mapiranje dece i mladih van obrazovnog sistema u ruralnim sredinama – Finalni izveštaj (.pdf)
- Zajednički program za inkluziju romske dece i dece iz osetljivih grupa u obrazovanje – Primeri dobre prakse iz organizacija Crvenog krsta (.pdf)
Izvor: Crveni krst Srbije
Napiši komentar