Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Deca o socijalnom uključivanju

Objavljeno 10.02.2015.

deca_inkluzija_001_su_fiPiše: Dražen Zacero (Blog o socijalnom uključivanju)

Kako je i zašto nastao upitnik?

Na molbu Prijatelja dece Srbije sastavio sam kratak upitnik uz pomoć pedagoškinje Tatjane Matijaš, kako bismo ispitali mogućnosti učeničkih parlamenata u oblasti socijalnog uključivanja i smanjenja siromaštva. Moji motivi su bili radoznalost i želja da vidim kako deca razmišljaju na ove složene teme.

Upitnik sam koncipirao intuitivno, na način da 90% pitanja bude otvorenog tipa, kako bih dobio što autentičnije misli dece. Pošto mi je bio prvenac, nisam bio siguran u akademsku i/ili istraživačku vrednost upitnika pa sam se prokonsultovao sa prijateljima sociolozima i istraživačima u komercijalnom sektoru koji su rekli da je upitnik vrlo dobar i interesantan jer je koncipran kao da neko zaista razgovara sa decom.

Uzorak od 38 učenika/ca nije veliki, ali je geografski i po socijalnoj slici veoma raznovrstan i reprezentativan. Negde oko 30% ispitanika/ca je sa nekom karakteristikom po kojoj bih ih svrstao u osobe sa smanjenim mogućnostima za uspeh u životu u odnosu na nekoga ko dolazi iz razvijene gradske sredine i porodice prosečnog i zadovoljavajućeg životnog standarda – neki su sa intelektualnim smetnjama, problemima sa ponašanjem, problemima sa koncentracijom, nemogućnošću korišćenja čula vida, iz najsiromašnijih opština juga i jugoistoka Srbije, romske nacionalnosti, sindromskim zdrvastvenim problemima i sl.

Šta sam zaključio iz odgovora dece?

– Ukoliko se skupi desetoro dece uzrasta od 14 do 18 godina, nema toga što će neki stručnjak/inja predložiti, a da neće biti na njihovoj listi predloga za socijalno uključivanje dece sa smanjenim mogućnostima. Zaključak je izveden iz činjenice da je 10 upitnika u svojim odgovorima sadržalo sve poznate strategije socijalnog uključivanja i smanjenja siromaštva, jezikom dece.

– Deca veoma prepoznaju značaj psihosocijalne podrške.

– Deca prepoznaju značaj očuvanja ljudskog dostojanstva prilikom pružanja pomoći i podrške kroz akcije solidarnosti koje najčešće predlažu. Naglašavaju da takve akcije treba da se izvedu tako da se vršnjak/inja ne oseti loše ili da se ne uvredi. Ovo nije slučaj u 100% uzorka, ali ako se skupi 10 ispitanika/ca, dobije se da će bar 3 upozoriti na ovaj momenat da treba da se pazi da se korisnik akcije solidarnosti ne oseti izloženo, isključeno, povređeno, uvređeno i sl.

– Deca prepoznaju uticaj vršnjačke grupe na to da se osoba oseti prihvaćeno. U 90% slučajeva, deca kao način na koji oni mogu da pomognu ističu da mogu da se druže sa detetom koje prepoznaju da ima neki problem/izazov u životu, finansijski ili da nema roditelje, da je u invalidskim kolicima i sl. Dodatni kvalitet čini to što ističu da ta deca ne treba ni po čemu da se izdvajaju ili osete drugačijim.

– Eufemizme koje koriste da bi opisali vršnjake koje percipiraju kao siromašne su:

  • loša finansijska situacija
  • nema sredstava
  • nema dovoljno sredstava
  • nestabilnog finansijskog stanja

– Na pitanje da li siromaštvo utiče na uspeh u školi nešto preko 50% odgovara sa ne. To je možda indikator da se proširio broj siromašne dece i da su odgovarajući na ovo pitanje imali zapravo sebe u vidu jer su odstupili od uobičajenog zaokruživanja DA kao kod ostalih pitanja.

Da ne bih sve samo prepričavao i sažimao, evo nekih od njihovih stavova vezanih za vršnjake koji su socijalno isključeni ili sa smanjenim mogućnostima, izraženih kao odgovor na pitanje kako se u vršnjačkoj grupi pominju ta deca i u kom kontekstu. „Podebljaću“ neke divne rečenice koje na najbolji način odslikavaju socijalno uključivanje:

  • O njima se govori kao o deci koja imaju određena ograničenja, prvenstveno se govore ružne stvari o njima, a voleo bih da se i njima kao i svima pruži šansa za sve
  • Nazivali bi ih pederima, invalidima…. volela bi da se govori s obzirom i kulturom.
  • Nažalost se o njima manje govori, ne pominje se njihova patnja i uvek ih nazivaju invalidima. Ali ja bih pre rekao da su oni hrabri, jer posle svega što im se dogodilo, imaju želju da budu kao i ostali.
  • Trudim se da budem što toleratniji, tako da osobe koje su u teškoj situaciji…volela bih da drugi budu tolerantniji tj. da ne ismevaju tuđe probleme.
  • Nazivamo ih invalidima, retardima. O njima treba da se govori kao o svim ostalim ljudima. S poštovanjem i na način na koji ni na jedan način nećemo preterano isticati njihove nedostatke.
  • Deca ih uglavnom ismevaju i nazivaju pogrdnim imenima, a ja bih volela da se o njima govori kao o bilo kom drugom detetu.
  • Često im se podsmevaju i ne žele da ulaze ni u kakve kontakte s njima. Volela bih da se govori i ponaša kao sa svakim detetom.
  • Opisujem ih kao drugarice i drugare i voleo bih da se baš tako o njima govori
  • Ne nazivam ih nikakvim pogrdnim imenima i volela bih da se o njima tako ne govori

(…)

Tekst “Deca o socijalnom uključivanju” u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]