Gudači tri muzičke škole iz Jagodine, Paraćina i Ćuprije, kao i deca obuhvaćena sistemom zaštite Centra za socijalni rad Novog Sada, sviranjem i pevanjem razvijaju samopouzdanje, stiču muzičko obrazovanje, druže se sa vršnjacima i nastupaju sa najpriznatijim izvođačima.
Kada posle nekoliko meseci vežbanja zasviraju na sceni milanske „Skale“ ili u Beču, prestonici klasične muzike, za mlade umetnike sigurno je veliko iskustvo. Još ako orkestrom, u čijem su sastavu deca iz čitavog sveta, diriguje slavni Gustavo Dudamel iz Venecuele, čija je agenda dirigovanja popunjena nekoliko godina unapred, onda može samo da se nasluti kakav je doživljaj.
Oko 250 učenika iz tri muzičke škole iz Srbije, Ćuprije, Jagodine i Paraćina, kao i mališani obuhvaćeni programom novosadskog Centra za socijalni rad, pohađaju muzičke radionice „El sistema Srbija” koji sprovodi Mjuzik art prodžekt (Music art project).
Najbolji među njima imali su priliku da učestvuju na koncertima krajem avgusta u okviru „Milan Ekspo 2015”, na trećem okupljanja omladinskih orkestra koji rade po ovom modelu obrazovanja.
–„El Sistema“ je nastao pre 40 godina u Venecueli sa misijom da siromašnoj deci omogući sticanje osnovnog muzičkog obrazovanja. Uz pomoć nota omogućava deci iz siromašnog miljea da se sklone sa ulica, izbegnu poroke, ali i druže se sa vršnjacima, razvijaju se kao ličnosti. Prisutan je u 60 država i kada bi se sastavio imaginarni internacionalni orkestar, sa svim mališanima, brojao bi četiri miliona mladih muzičara, pojašnjava Marijana Milošević Simić, programski direktor. U srpskim školama je pokrenut u jesen 2014. godine; uključuje rad sa decom od sedam godina, do onih u završnim razredima muzičkih škola. Besplatan je i deca sviraju u orkestrima iako se školuju za soliste. Muzičko (pred)znanje deci nije neophodno.
U Srbiji je počeo da se sprovodi prvo u Školi za muzičke talente iz Ćuprije, a kroz formu hora radilo se sa petoro štićenika beogradskog Centra za zaštitu odojčadi, dece i omladine.
Vremenom su se priključili zainteresovani profesori sa svojim đacima iz muzičkih škola „Vladimir Đorđević” iz Jagodine i „Milenko Živković” iz Paraćina, mališani iz hraniteljskih i ekonomsko ugroženih porodica koji su već bili deo radionica Kulturnog centra Novog Sada, a na preporuku gradskog Centra za socijalni rad. – Muzika je univerzalni jezik. Kada dete savlada notu, uspešno otpeva ili odsvira neku deonicu ne može da se izmeri njegova sreća, osećaj samopouzdanja, kaže Marijana Milošević Simić i nastavlja da pojašnjava zašto je ovaj program višestruko koristan. – Nisu samo deca iz ekonomski siromašnih porodica ugrožena. Dete koje pohađa muzičku školu, a ne poseduje svoj instrument, takođe je na neki način siromašno, dodaje ona.
Planetarna umreženost omogućava gostovanje eminentnih umetnika. – Ne možete da zamislite osmeh na licu sedmogodišnjaka, ne baš virtuoza na violini, kada ga dirigent stranac postavi na mesto prve violine orkestra, prepričava slike iz ovih radionica naša sagovornica.
Deca iz Srbije imala su tako priliku da im diriguje slavni Gustavo Dudamel, uz Zubina Mehtu jedan od najtraženijih dirigenata današnjice. Interesantno je da se i on kao dečak u rodnoj Venecueli susreo sa muzikom upravo kroz „El Sistema“ radionice.
Program je besplatan, a profesori prolaze kroz obuku da mogu da rade sa mališanima osetljivih kategorija. Plan je da se u Srbiji poveća broj škola u kojima je zastupljen. U toku su pregovori sa sa direktorima škola u Vranju i drugim gradovima na jugu zemlje. Takođe, ideja je da se formira bejbi orkestar u kome bi bila deca uzrasta do devet godina. Želja je i da se nabave instrumenti kako bi što veći broj malih muzičara moglo da nauči da svira.
Kako Milošević Simić ističe, od ranije je poznato koliko muzika podstiče dečiji intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni razvoj. Deca (od 0 do 18 godina) su u Srbiji prepoznata i kao posebno ranjiva kategorija stanovništva. U odnosu na 2008. godinu, kada je 7,1% njih bilo u riziku od apsolutnog siromaštva, taj procenat je porastao na 12 u 2104. godini.
Foto: Slobodan Milenković
Napiši komentar