Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Objavljena studija „Analiza primene afirmativnih mera u oblasti obrazovanja Roma i Romkinja i preporuke za unapređenje mera“

Objavljeno 01.07.2016.

book_heart - ilustracijaTim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije je u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja pripremio publikaciju Analiza primene afirmativnih mera u oblasti obrazovanja Roma i Romkinja i preporuke za unapređenje mera”.

Prema podacima iz popisa 2011. godine, u Srbiji ima 147.604 Roma (Republički zavod za statistiku, 2013), ali mnoge studije procenjuju da je ovaj broj znatno veći. Podaci sa poslednjeg popisa ukazuju i na to da u okviru romske zajednice 87% populacije ima osnovno ili niže obrazovanje, a manje od 1% ima više i visoko obrazovanje (Republički zavod za statistiku, 2013). Isti podaci sugerišu i da je populacija koja je stekla samo osnovno obavezno obrazovanje pod najvećim rizikom od siromaštva i socijalne isključenosti.

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije (MPNTR) poslednje dve decenije sprovodi niz aktivnosti radi poboljšanja i modernizacije sistema obrazovanja. Jedan od ključnih elemenata reforme je stvaranje novog pravnog i strateškog okvira koji može da obezbedi delotvorno, efikasno i pravedno obrazovanje za sve. Takva reformska opredeljenja su posebno važna kada je u pitanju obrazovanje pripadnika romske zajednice koji spadaju u brojnu nacionalnu manjinu u Republici Srbiji u kojoj je, kao što je već rečeno, najizraženije i najmasovnije zastupljeno siromaštvo i koju karakteriše najniži obrazovni status.

Zato je kroz Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja iz 2009. i njegove kasnije izmene i dopune iz 2013. godine ustanovljen niz značajnih promena u regulisanju ostvarivanja prava svakog deteta na kvalitetno obrazovanje. Donet je niz konkretnih mera koje imaju za cilj povećanje kvaliteta obrazovanja za različite grupe dece, uključujući i decu iz ugroženih sredina. Dodatno, mere afirmativne akcije namenjene Romima se sporadično sprovode od 2003, a sistematski od 2005. godine sa ciljem da se stimuliše školovanje romskih učenika kako bi se u perspektivi poboljšao materijalni položaj i društveni status romske populacije u celini.

Publikacija „Analiza primene afirmativnih mera u oblasti obrazovanja Roma i Romkinja i preporuke za unapređenje mera“ sadrži podatke o romskoj populaciji pre i posle uvođenja afirmativnih mera, opšti pregled zakonske i strateške regulative u oblasti obrazovanja Roma, analizu uspešnosti sprovođenja afirmativnih mera u Srbiji u prethodnom periodu na osnovu raspoloživih podataka, kao i analizu relevantnih nacionalnih i međunarodnih dokumenata.

Kvalitativni podaci dobijeni analizom dokumenata i kvantitativni podaci dobijeni od različitih ministarstava i drugih institucija i organizacija u ovoj studiji su dopunjeni percepcijama različitih grupa aktera u obrazovanju kada su u pitanju afirmativne mere i njihovo ostvarivanje u praksi. U periodu juli/oktobar 2015. godine kroz četiri fokus-grupna intervjua, realizovano je prikupljanje mišljenja, stavova i percepcija predstavnika pet grupa aktera u obrazovanju – predstavnika organizacija civilnog društva i međunarodnih organizacija koje se bave obrazovanjem Roma; predstavnika institucija iz reda donosilaca odluka; predstavnika škola i školskih uprava; predstavnika učenika koji su u prethodnim godinama u srednje škole upisivani na osnovu mera afirmativne akcije i predstavnika roditelja učenika koji su u prethodnim godinama u srednje škole upisivani na osnovu mera afirmativne akcije.

Završno poglavlje ove studije sadrži zaključke dobijene na osnovu prethodnih analiza i na njima zasnovane preporuke.

Kliknite da preuzmete publikaciju Analiza primene afirmativnih mera u oblasti obrazovanja Roma i Romkinja i preporuke za unapređenje mera”.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]