Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Objavljeni rezultati TALIS istraživanja

Objavljeno 04.07.2014.

talis_2013TALIS istraživanjem ispituju se nastavnici osnovnih i srednjih državnih i privatnih škola, kao i njihovih direktora, širom sveta.  Prvo TALIS istraživanje sprovedeno je 2008. godine u 24 zemlje, dok je istraživanjem iz 2013. godine obuhvaćeno preko 30 zemalja. Cilj TALIS istraživanja je da se utvrde uslovi u kojima rade nastavnici kako bi se obezbedila efikasnija nastava i učenje u školama. Upoređivanje država po raznim parametrima koje pruža TALIS istraživanje, omogućiće da se razmene primeri dobre obrazovne prakse i da se sagleda kako se druge zemlje suočavaju sa sličnim obrazovnim izazovima.

U Srbiji, TALIS istraživanje sprovedeno je tokom aprila i maja 2013. godine. Na upitnike je odgovorilo ukupno 3.857 nastavnika viših razreda osnovne škole i 186 direktora iz ukupno 191 škole. Upitnicima su postavljena pitanja u vezi sa: osobinama nastavnika, radnim okruženjem, upravljanjem školom, prilikama za razvoj i usavršavanje, nagrađivanjem i povratnim informacijama, pedagoškim praksama i uverenjima i samoefikasnošću i zadovoljstvom poslom.

Nalazi istraživanja

Prema podacima istraživanja TALIS 2013, većina nastavnika – i pored toga što smatra da njihova profesija nije cenjena u društvu, kao  i da nisu dovoljno podržani u onome što rade – uživa u svom poslu.

Tipičan nastavnik/ca u Srbiji veoma je sličan tipičnom nastavniku/ci iz TALIS zemalja, a karakteriše ga/je da je pretežno ženskog pola (66%), prosečne starosti od 43 godine, u 81% zaposlen s punim radnim vremenom i predaje u odeljenju sa 22 učenika u proseku. Razlike su najuočljivije u procentu nastavnika sa diplomom visokog obrazovanja (83% u Srbiji naspram 91% u TALIS zemljama).

Tipičan direktor/ka u Srbiji radi u školi sa 555 učenika i 45 nastavnika u proseku, prosečne je starosti od 49 godine i u 55% je ženskog pola. Vidna razlika u odnosu na TALIS zemlje jeste u udelu direktora koji su zaposleni puno radno vreme bez rada u nastavi (99% naspram 62%), kao i zaposlenih puno radno vreme sa radom u nastavi (1% napsram 35%).

Od vremena koje nastavnik provede u učionici 82% se odnosi na držanje nastave, 10% na održavanje reda unutar učionice i 8% na administrativne zadatke.

Stručno usavršavanje nastavnika i direktora

Oko 70% nastavnika u Srbiji, u prethodnih 12 meseci, učestvovalo je u nekom od programa stručnog usavršavanja za nastavnike, naspram 90% koliko iznosi prosek za TALIS zemlje.  Znatno više u odnosu na TALIS prosek nastavnici iz Srbije učestvuju na obrazovnim konferencijama i seminarima (60% naspram 44%).

Kada je reč o direktorima, primetna je razlika u udelu direktora/ki koji su prošli obuku za školsku administraciju (49% naspram 85%), kao i obuku za rukovodioce (47% naspram 78%).

Nastavnici iz Srbije smatraju da su im najpotrebniji programi stručnog usavršavanja u radu sa učenicima sa invaliditetom (35% nastavnika) i u upotrebi novih tehnologija na radnom mestu (21%).

Značaj povratne informacije

U poređenju sa drugim zemljama, u Srbiji više nastavnika izveštava da povratna informacija koju su dobili vodi ka pozitivnim promenama u nastavnoj praksi, metodama podučavanja i ocenjivanju učenika. Nastavnici koji su dobili povratnu informaciju o upravljanju odeljenjem izveštavaju o višem nivou zadovoljstva poslom. Sa druge strane, povratna informacija koja je opažena kao zahtev da se obave administrativni poslovi može uzrokovati nezadovoljstvo poslom.

Dobijena povratna informacija nakon posmatranja nastave u učionici (75%) i nakon analize rezultata njihovih učenika na testu (48%) u 70% je upućena od strane direktora, a u 38% od strane drugih nastavnika.

Publikacija o istraživanju i rezultat mogu se pronaći na adresama http://www.oecd.org/edu/school/talis-2013-results.htm i http://www.oecd-ilibrary.org/education/talis-2013-results_9789264196261-en.

Ukratko predstavljene rezultate za Srbiju potražite ovde.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]