Cilj ovog uputstva je da se zaposleni u obrazovanju upoznaju sa načinima izrade i prilagođavanja nastavnog materijala (posebno u elektronskom obliku) koji su zasnovani na principima univerzalnog dizajna, kako bi bili pristupačni za učenje svakom detetu i učeniku.
Zahvaljujući razvoju tehnologije i nauke, univerzalni pristup obrazovanju u 21. veku sve je prisutniji kako u oblasti inkluzivnog obrazovanja, tako i u oblasti socijalnog uključivanja uopšte. Principi univerzalnog dizajna odnose se na poštovanje ljudskih različitosti i omogućavanje pristupačnosti (npr. rampa ne služi samo licima koji su korisnici invalidskih kolica, već i roditeljima sa decom u kolicima ili osobama koje trenutno imaju potrebu za dodatnom podrškom ili trajni invaliditet).
Ovakvim dizajnom promoviše se inkluzija svih ljudi u sve životne aktivnosti i mogućnost da sva deca/učenici/studenti i odrasli imaju jednak pristup obrazovanju bez obzira na različitost koju sa sobom nose.
Međutim, prepreke za potpunu realizaciju otklanjanja barijera u obrazovanju i društvu najčešće se nalaze u nedostatku informisanja, a samim time i promeni svesti i stava da je zaista neophodno prilagođavati sredinu ljudima, a ne obrnuto.
Kada se govori o obrazovno-vaspitnom procesu, važno je napraviti kvalitetne nastavne materijale tj. učiniti nove informacije lako razumljivim i pristupačnim svoj deci, pa i deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Uvažavanjem ovog uputstva prilikom kreiranja elektronskih nastavnih materijala mogu nastati veoma kvalitetni, jasni, razumljivi i pristupačni sadržaji za učenje u školi ili kod kuće, za decu/učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, kao i za svu decu/učenike uopšte.
Tekst Uputstva su pripremile Mirjana Lazor, školski pedagog u Školi za osnovno i srednje obrazovanje „Milan Petrović” sa domom učenika iz Novog Sada, i Dragana Malidžan-Vinkić, saradnik za inkluzivno obrazovanje u Grupi za socijalnu inkluziju pri Sektoru za razvoj i visoko obrazovanje Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, u saradnji sa Timom za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije.
Uputstvo za izradu nastavnog materijala u skladu sa principom univerzalnog dizajna predstavljeno je javnosti tokom trajanja konferencije i sajma “Nove tehnologije u obrazovanju 2016.” (26-27. februar 2016., Belexpocentar, Beograd). Ovaj veliki regionalni skup organizovan je sa ciljem pružanja podrške predškolskim ustanovama, školama, univerzitetima i drugim organizacijama koje se bave obrazovanjem da postanu inovativnije, da osavremene proces učenja i na što bolji način iskoriste mogućnosti koje nove tehnologije pružaju. Posetioci konferencije su bili u prilici da prisustvuju stručnim predavanjima o sledećim temama:
- IKT u osnovnom i srednjem obrazovanju
- IKT u visokom obrazovanju
- liderstvo uz IKT
- IKT u predškolskom obrazovanju
- ka inkluzivnom obrazovanju uz IKT
- IKT u razvoju ljudskih resursa.
Konferenciju i sajam “Nove tehnologije u obrazovanju 2016” organizovao je British Council, u saradnji sa Britanskom ambasadom u Beogradu, Timom za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, Centrom za promociju nauke, Privrednom komorom Srbije, Stalnom konferencijom gradova i opština, kompanijom Skills i drugim partnerima.
Kliknite da preuzmete Uputstvo za izradu nastavnog materijala u skladu sa principom univerzalnog dizajna:
Napiši komentar