U susret projektu pod radnim nazivom “Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje” (Inclusive Early Childhood Education and Care Project) koji će biti realizovan iz sredstava kredita Svetske banke i uz podršku Fondacije “Novak Đoković”, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja organizovalo je treći koordinacioni sastanak.
Cilj sastanka je bio pregled ključnih pitanja u razgovorima sa timom Svetske banke tokom septembarske misije sa fokusom na komponentama 2 i 3 – kvalitet i pravednost, kao i diskusija o otvorenim pitanjima i razmatranje različitih mogućnosti za unapređivanje kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja kroz realizaciju projekta.
Sastanku su, pored predstavnika Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, prisustvovali predstavnici strukovnih udruženja u delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja (Saveza udruženja medicinskih sestara-vaspitača PU Srbije, Saveza udruženja vaspitača Srbije, Udruženja stručnih saradnika i saradnika PU Srbije, Aktiva direktora PU Srbije), predstavnik NPS-a iz reda vaspitača, predstavnik sekcije predškolskih psihologa DPS, predstavnici Svetske banke i Fondacije “Novak Đoković”, UNICEF-a, Centra za interaktivnu pedagogiju, Stalne konferencije gradova i opština, Fonda za otvoreno društvo, Romskog obrazovnog fonda, Univerziteta u Beogradu i Novom Sadu (katedri za predškolsku pedagogiju i odeljenja za psihologiju), Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Sastanak je otvorila gospođa Anamarija Viček, državna sekretarka za poslove douniverzitetskog obrazovanja, koja je u svom uvodnom obraćanju podsetila na strateško opredeljenje naše zemlje da se podrži razvoj sistema predškolskog vaspitanja i obrazovanja i intersektorske saradnje u pružanju dodatne podrške porodici i deci na ranom uzrastu.
Gordana Cvetković, rukovodilac Grupe za socijalnu inkluziju, prisutne je podsetila na osnovne komponente projekta:
Komponenta 1: unapređenje dostupnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja pre svega kroz obezbeđivanje dodatnih mesta u vrtićima za decu (izgradnja novih i rekonstrukcija, renoviranje, prenamena već postojećih objekata na nivou lokalnih samouprava koji mogu biti stavljeni u funkciju realizacije predškolskog programa);
Komponenta 2: unapređenje kvaliteta inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja čiji ključni ishod će biti ostvarena podrška dobrobiti i celovitom razvoju dece, uključujući decu iz osetljivih grupa. To podrazumeva podršku kvalitetnom uvođenju i primeni novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, unapređivanje inicijalnog obrazovanja i profesionalnog razvoja zaposlenih, unapređivanje sistema vrednovanja kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja u cilju podrške dobrobiti i celovitom razvoju dece.
Komponenta 3: podrška deci i porodici iz osetljivih društvenih grupa. Osim podrške povećanju obuhvata dece kvalitetnim predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem, Projektom se planira pružanje podrške dečjoj dobrobiti i na druge načine, kao što su podrška roditeljstvu u porodici i/ili zajednici. Ova komponenta se fokusira na decu predškolskog uzrasta (od rođenja do 6,5 godina) i njihove porodice i uključuje: nacionalnu promotivnu kampanju, nacionalne obrazovne TV programe za decu, programe/aktivnosti za porodice i decu iz osetljivih grupa u izabranim opštinama (grantovi lokalnim samoupravama) i subvencije za obezbeđivanje besplatnog pohađanja PVO za decu iz osetljivih društvenih grupa uzrasta od 3 do 5,5 godina.
Komponenta 4: upravljanje projektom, praćenje i evaluacija.
Ljiljana Marolt, rukovodilac Grupe za poslove predškolskog vaspitanja i obrazovanja MPNTR predstavila je širi kontekst i tekuće inicijative koje se u saradnji sa partnerima (ZUOV, ZVKOV, UNICEF, IPA i dr.) odvijaju u oblasti predškolskog vaspitanja:
- pilotiranje nacrta Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, izrada scenarija nacionalne obuke za implementaciju novih Osnova programa koja bi se realizovala iz kredita Svetske banke;
- razvijanje preporuka za standarde kompetencija vaspitača i standarde prostora i opreme;
- uspostavljanje informacionog sistema za predškolsko vaspitanje i obrazovanje (EMIS);
- razvijanje Mreže praktičara za podršku predškolskom vaspitanju i obrazovanju;
- unapređivanje kvaliteta okvira i procedura za vrednovanje predškolskih ustanova;
- unapređivanje kvaliteta vaspitno-obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju – transformacija razvojnih grupa i osmišljavanje modela rada sa decom koji podrazumevaju podršku i uključenost u vršnjački kolektiv.
Fokus drugog bloka sastanka bio je na komponenti projekta koja se odnosi na pristupe vrednovanju kvaliteta u delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja, kao i pitanjepraćenja/vrednovanja dobrobiti dece u cilju evaluacije rezultata projekta. O različitim opcijama za evaluaciju kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja i dečje dobrobiti u funkciji donošenja odluka na nacionalnom nivou iz perspektive Svetske banke govorila je Lucy Basset.
Nakon uvodnih izlaganja usledila je konstruktivna diskusija o otvorenim pitanjima i razmatranje različitih mogućnosti za unapređivanje kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja kroz realizaciju projekta.
Uvod u diskusiju o subkomponenti koja se tiče podrške deci i porodicama iz osetljivih društvenih grupa kroz grantove lokalnim zajednicama dale su konsultantkinje Svetske banke, Zdenka Milivojević i Marijana Jašarević.
U okviru ove subkomponente otvorena su pitanja kriterijuma za izbor opština (stopa siromaštva, zastupljenost romske populacije i sl. kao i mogućnost ko-finansiranja od strane lokalne samouprave) i razmatrani su izazovi u domenu legislative koji se odnose na mogućnosti razvijanja i održivost intersektorskih programa u zajednici (nadležnost; praćenje, vrednovanje, podrška; kadar; finansiranje itd.).
Sastanak je završen uz izraženo zadovoljstvo učesnika jer su se detaljno i operativno diskutovale osnovne komponente projekta – kvalitet i pravednost, ali je takođe konstatovano da nacrt projekta sadrži još otvorenih pitanja na koja se odgovori moraju tražiti kroz dalji participativni pristup koji će uvažavati različite perspektive zainteresovanih strana.
Izvor: www.mpn.gov.rs
Napiši komentar