U Beogradu je 22-23. novembra 2018. održana konferencija pod nazivom „Inkluzivno obrazovanje – put razvoja obrazovanja Srbije“, u organizaciji Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i UNICEF-a, uz podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju (SDC).
Na konferenciji je istaknuto da se, od 2009. godine, pruža intenzivna podrška deci, nastavnicima/ama i školama putem obuka, školskih stipendija i drugih oblika podrške, što je dovelo do sledećih rezultata:
- u proteklom periodu ojačani kapaciteti institucija i ostvarena saradnja svih zainteresovanih strana doprineli su razvoju inkluzivnog obrazovanja.
- Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, primetno je smanjenje broja učenika/ca u školama/odeljenjima za učenike sa smetnjama u razvoju.
- Zahvaljujući trudu nastavnika/ca i saradnji sa roditeljima, povećava se broj učenika i učenica koji se, uz dodatnu podršku, obrazuju sa svojim vršnjacima/kinjama. Prošle školske godine 11 546 dece u osnovnim školama je pohađalo nastavu uz dodatnu obrazovnu podršku.
- Inkluzivni pristup doveo je do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u sistem obrazovanja.
- Povećan je obuhvat dece romske nacionalnosti obrazovanjem u osnovnim i srednjim školama, angažovanjem pedagoških asistenata/kinja i stipendijama. Trenutno je angažovano 175 romskih asistenata/kinja, a planirano je angažovanje novih 50 do kraja 2018. U školskoj 2017/18. godini dodeljene su stipendije za 520 učenika/ica romske nacionalne manjine. Broj učenika/ca romske nacionalnosti upisanih u srednje škole, na osnovu mera afirmativne akcije, porastao je sa 330 u školskoj 2014/15. godini, na skoro 2000 dece u 2017/18 godini.
- Odlukom Vlade RS obezbeđeni su besplatni udžbenici, a od 2016/17 prema potrebama učenika/ca dostavljaju se i prilagođeni udžbenici. Za školsku 2018/19. godinu obezbeđeno je 6948 prilagođenih udžbeničkih jedinica.
Konferencija je okupila više od 250 učesnika i učesnica iz oblasti obrazovanja, kreatore politika, praktičare i predstavnike akademskih, istraživačkih, međunarodnih i nevladinih organizacija, kao i roditelje i mlade ljude, motivisane da uče i podele svoja iskustva o inkluziji u politici i praksi.
Tokom dvodnevnog rada, učesnici/e su se upoznali sa relevantnim međunarodnim i nacionalnim iskustvima u vezi sa kvalitetnim inkluzivnim obrazovanjem, i definisali naredne korake u razvoju politike i prakse inkluzivnog obrazovanja u Srbiji.
Prvog dana konferencije su izlagali:
- Nora Šabani, regionalna savetnica za inkluzivno obrazovanje, UNICEF, Ženeva – Javne politike i prakse inkluzivnog obrazovanja u Evropi i Centralnoj Aziji
- Vesna Nedeljković, pomoćnica ministra, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja – Status reformi javnih politika u Republici Srbiji u oblasti inkluzivnog obrazovanja
- Tamara Vučković, članica mentorske grupe – Predstavljanje eksperimentalnog programa „Škola za život“, Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske
- Sanja Jančeva, savetnica u sektoru za osnovno obrazovanje u Ministarstvu obrazovanja i nauke, Bivša Jugoslovenska Republika Makedonija – Politike i prakse u razvoju inkluzivnog obrazovanja
- Arijana Nikolić Vučinić, Generalna direktorica Direktorata za predškolsko, osnovno i inkluzivno obrazovanje i vaspitanje Ministarstva prosvjete Crne Gore – Razvoj inkluzivnog obrazovanja u Crnoj Gori
- Filomena Pereira, direktorka Odseka za posebnu obrazovnu podršku, Generalni direktorat obrazovanja Ministarstva obrazovanja, Portugal – Predstavljanje iskustava, postignuća i izazova u razvoju inkluzivnog obrazovanja u Portugaliji
- Gordana Cvetković, rukovoditeljka Grupe za obrazovanje manjina, socijalnu inkluziju, zaštitu od nasilja i diskriminacije, Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja – Nacionalni izveštaj o implementaciji inkluzivnog obrazovanja
- Gordana Stevanović, zamenica Zaštitnika građana – Poseban izveštaj Zaštitnika građana „Inkluzivno obrazovanje – usluge dodatne podrške deci i učenicima u obrazovanju“
- Elizabet Volton, profesorka inkluzivnog obrazovanja, Fakultet društvenih nauka, Univerzitet u Notingemu, Velika Britanija – Nastavničke kompetencije za inkluzivnu nastavu
- Sonja Paripović, učiteljica, dobitnica Svetosavske nagrade – Nastava u ikluzivnom okruženju u Srbiji
Drugog dana konferencije su izlagali:
- Rob Vebster, Centar za inkluzivno obrazovanje, Univerzitetski koledž u Londonu – Institut za obrazovanje, UK- Uticaj asistenata u nastavi – šta je ispravno i šta je pogrešno: lekcije iz škola u UK
- Lizbet Gudman, predsednica Inovacije za kreativnu tehnologiju i profesorka na predmetu Inkluzivni dizajn na Univerzitetskom koledžu u Dablinu – Inkluzivni dizajn za učenje
- Meri Kiriazopulu, Evropska agencija za posebne potrebe i inkluzivno obrazovanje, Danska – Promena uloge škola za obrazovanje učenika sa smetnjama i teškoćama u razvoju – inkluzivno obrazovanje za sve učenike
- Gordana Cvetković, rukovoditeljka Grupe – Mehanizam za podršku inkluziji – Grupa za obrazovanje manjina, socijalnu inkluziju, zaštitu od nasilja i diskriminacije, MPNTR
- Milena Vasić, koordinatorka Mreže – Mreža podrške inkluzivnom obrazovanju u Srbiji
Dragana Malidžan Vinkić, koordinatorka za obrazovanje u Timu za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, moderirala je sesiju “Univerzalni dizajn za učenje”.
Prezentacije sa konferencije možete preuzeti na adresi www.mpn.gov.rs.
Na konferenciji je zaključeno da se razvoj inkluzivnog obrazovanja u Srbiji nastavlja u skladu sa globalnim ciljevima održivog razvoja, evropskim i nacionalnim politikama, odgovarajući na dalje izazove sa kojima se suočava u procesu omogućavanja kvalitetnog obrazovanja za svako dete.
Izvor: www.mpn.gov.rs
Obrazovanje kao pokretačka snaga inovacija i prosperiteta
U Srbiji je stepen uključenosti dece u obrazovni sistem na visokom nivou, ali i dalje su neka deca u riziku da budu isključena – deca sa smetnjama u razvoju, romska deca i ona iz najsiromašnijih porodica, navedeno je na početku dvodnevne regionalne konferencije “Inkluzivno obrazovanje – put razvoja obrazovanja Srbije”.
Konferenciju su otvorili direktorka UNICEF-a u Srbiji Regina De Dominicis, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Mladen Šarčević, šef II sektora operacija Delegacije Evropske unije u Srbiji Štefen Hudolin i ambasador Švajcarske u Srbiji Filip Ge.
Otvarajući konferenciju, direktorka UNICEF-a u Srbiji je rekla da je proces inkluzivnog obrazovanja koji je započeo pre više od 10 godina u Srbiji kroz saradnju između Ministarstva prosvete, međunarodnih organizacija i nevladinih organizacija, već doneo vidljive rezultate.
“Postoji solidan zakonski okvir, a njegova implementacija se kontinuirano poboljšava. Ipak, neophodno je da se hitno započnu mere za dalje jačanje obrazovnog sistema da bi se odgovorilo na različitost dece u zemlji”, rekla je De Dominicis, i zahvalila Švajcarskoj agenciji za razvoj i saradnju (SDC) za dugogodišnju podršku.
Ambasador Švajcarske u Srbiji Filp Ge je rekao da Švajcarska podržava obrazovne reforme u Srbiji od 2002. godine “sa našim ključnim partnerima Ministarstvom obrazovanja, UNICEF-om i Crvenim krstom Srbije u okviru zajedničkog programa o inkluziji Roma i marginalizovanih grupa”.
On je naglasio da je potrebno da se ulože dodatni napori u obrazovnom sistemu, da bi se poboljšala sadašnja situacija.
“Neophodno je da se razvije politika inkluzivnog obrazovanja u okviru nove Strategije obrazovanja 2030 i da se ona implementira, da se njom upravlja i da se prati realizacija i na lokalnom i na nacionalnom nivou”, rekao je ambasador Ge.
Ministar Šarčević je podsetio da je inkluzivno obrazovanje najbolji način za ostvarivanje prava deteta.
„Rano uključivanje u obrazovanje je ključno za puno društveno uključivanje deteta i njegove porodice, kao i za razvoj ljudskog kapitala. Proces inkluzivnog obrazovanja se razvija kao strateško opredeljenje naše države, i obaveza preuzeta ratifikovanjem međunarodnih ugovora i procesom pristupanja EU“, rekao je ministar Šarčević.
Obraćajući se u ime Delegacije Evropske unije u Srbiji, šef II sektora operacija Delegacije EU u Srbiji Štefen Hudolin je rekao da „Evropska unija podržava unapređenje kvaliteta i dostupnosti obrazovanja, uzimajući u obzir prava svakog deteta i građana Srbije”.
Intenzivna podrška deci, nastavnicima/ama i školama pruža se od 2009. godine putem obuka, školskih stipendija i drugih oblika podrške. Oko 39.000 osnovnoškolskih i 3.500 predškolskih nastavnika/ca pohađalo je obuke u oblasti inkluzivnog obrazovanja, angažovani su pedagoški asistenti/kinje, a učenici/e su dobili prilagođene udžbenike.
Više informacija potražite na www.unicef.org
Napiši komentar