Svetska privreda mogla bi da ima ogromne koristi do 2030. ako bi razvila obrazovne sisteme koji će omogućiti svim đacima da savladaju osnove u čitanju, matematici i nauci, ocenila je Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).Ta organizacija je ocenila da je za rast ključno obrazovanje, odnosno savladavanje bar osnovnih znanja, navodeći da bi njene članice sa višim prihodima mogle da do 2030. povećaju rast za više od 3%, ako osnovna znanja omoguće svima. Takođe, zemlje poput Gane u kojoj je stopa upisa u srednju školu 46%, mogle bi znatno da uvećaju privredni rast.
OECD je 27. maja u Berlinu predstavio izveštaj pod naslovom “Univerzalne osnovne veštine”, u kome je uporedio podatke iz 76 zemalja. U izveštaju se upozorava da je globalna ekonomska kriza u proteklih nekoliko godina pokazala da programi spasavanja i podsticaja, kao i štampanje novca nisu rešenje sami po sebi.
Ključ je, prema pceni te organizacije, da đaci savladaju bar osnovne veštine u čitanju, matematici i nauci. Te osnovne veštine su u izveštaju definisane kao “savremena funkcionalna pismenost” ili najmanje prvi nivo programa PISA za ocenu nivoa obrazovanja i stečenih znanja.
OECD je ocenio da bi “koristi za rast, privredu i održivi razvoj bile ogromne” kada bi svaki đak od 15 godina u svetu do 2030. savladao osnovna znanja.
Istraživanje je pokazalo da se to odnosi i na razvijene zemlje poput SAD u kojima 24% 15-ogodišnjaka ne savlada osnovni nivo znanja u skladu sa PISA testovima.
Dodaje se da bi, ako bi SAD omogućile da svi đaci savladaju osnovna znanja, američka privreda mogla da ostvari “dodatnih 27 milijardi dolara” tokom radnog veka tih đaka.
Članice OECD-a sa visokim prihodima mogle bi da povećaju rast bruto domaćeg proizvoda (BDP) za 3,5% do 2030. ako bi uložile neophodne napore u obrazovanju, odnosno obezbedile da đaci savladaju osnovna znanja.
OECD je, takođe, naveo primer Gane istakavši da bi ta zapadnoafrička zemlja mogla da “utrostručuje BDP na svake četiri godine tokom radnog veka tih đaka”, ako bi dostigla ciljeve OECD-a u obrazovanju. U Gani stopa upisa u srednju školu iznosi 46% a 15-ogodišnjaci koji pohađaju školu u toj zemlji imaju najnlošije rezultate, konstatuje se u izveštaju.
“Bez savladanog znanja, ljudi završavaju na marginama društva, a tehnološki napredak ne prerasta u ekonomski rast”, upozorio je OECD.
Ta organizacija je pozvala vlasti zemalja u svetu da pomognu svojim građanima da se “suoče sa ovim izazovima tako što će im obezbediti da do 2030. svi “imaju znanja i veštine koje su im potrebne za dalje obrazovanje i rad”.
Izvor: AFP, preuzeto sa www.euractiv.rs
Napiši komentar