Završna konferencija prvog dela projekta „Podsticanje demokratske kulture u školama” održana je 5. marta 2019. godine u Zemunskoj gimnaziji. Projekat je realizovan u okviru programskog okvira Evropske unije i Saveta Evrope pod nazivom Horizontal Facility za zapadni Balkan i Tursku i implementiran je od strane Odeljenja za obrazovanje Saveta Evrope u saradnji sa Kancelarijom Saveta Evrope u Beogradu. Projekat, čije je trajanje 24 meseca, sproveden je u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja uz uključivanje šire grupe relevantnih zainteresovanih strana, uključujući institute za obrazovnu politiku i istraživanja, odabrane pilot škole, lokalne zajednice, medije, civilni sektor, stručnjake i druge međunarodne organizacije i partnere u Srbiji.
Opšti cilj projekta je podizanje kvaliteta obrazovanja podsticanjem demokratske kulture u sistemu formalnog obrazovanja primenom antidiskriminatorskih pristupa zasnovanih na standardima i praksi Saveta Evrope.
Za učešće u projektu odabrano je 12 osnovnih škola, 4 srednje stručne škole i 4 gimnazije iz Srbije koje su pokazale spremnost da u potpunosti promovišu koncept demokratske kulture u školi kroz obrazovanje, obuku, podizanje svesti, informisanje, praksu i različite aktivnosti, sa ciljem da se učenici i učenice osposobe da ostvaruju i brane svoja demokratska prava i odgovornosti u društvu, da vrednuju različitost i da imaju aktivnu ulogu u demokratskom životu, tj. da se promoviše demokratija i vladavina prava.
Škole su radile na unapređivanju inkluzivnosti i proširenju mera za uklanjanje predrasuda i diskriminatorskih pristupa prema ugroženim grupama, a takođe su se bavile i rešavanjem slučajeva nasilja putem strateških planova i politika koji sadrže posebne mere za borbu protiv diskriminacije i mehanizme za praćenje tih mera.
Koristeći Model kompetencija za demokratsku kulturu (CDC), razvijen od strane Odeljenja za obrazovanje Saveta Evrope, timovi odabranih škola su razvijali primere dobre prakse i pilotirali ih kroz nastavu i vannastavne aktivnosti, uključujući i širu lokalnu zajednicu.
Kroz okvir od dvadeset kompetencija iz Modela kompetencija (iz grupe vrednosti, grupe stavova, grupe veština i grupe znanja i kritičkog razumevanja) škole su organizovale brojne aktivnosti, sa pedagoškim pristupima primerenim za razvoj kompetencija za demokratsku kulturu i stvaranje prijatnijeg, zanimljivijeg i bezbednijeg školskog ambijenta, osnažujući istovremeno svoje kapacitete za otklanjanje nasilnih, diskriminatornih i antidemokratskih struktura u školi i školskom okruženju, unapređujući etos u školi i pružajući podršku učenicima.
U okviru projekta je objavljena i publikacija o primerima dobre prakse, a njome su obuhvaćeni primeri pomenutih kompetencija u tri oblasti:
- Oblast nastavnih aktivnosti
- Oblast vannastavnih aktivnosti
- Oblast saradnje sa lokalnom zajednicom.
Realizatori projekta se nadaju da će publikacija „Kako do demokratske kulture u školama: primeri dobre prakse” na engleskom i na srpskom jeziku pružiti podršku svim školama da slični primeri postanu kontinuirana praksa, a da proces unapređivanja demokratske kulture u školama postane obaveza svih koje se škola tiče.
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nastavlja da pruža podršku školama zajedno sa Savetom Evrope kroz drugu fazu projekta koja počinje u maju 2019. godine, u kojoj će uz ove škole učešće uzeti i novih 40 škola, sa ciljem da se obrazovni sistem učini kvalitetnijim, a društvo boljim.
Partneri na projektu „Podsticanje demokratske kulture u školama“ su Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, kao i lokalni partner Centar za obrazovne politike, lokalne zajednice, mediji, nevladine organizacije, stručnjaci, i drugi.
Izvori: www.mpn.gov.rs, zuov.gov.rs
Napiši komentar