Odlukom Nastavno-naučnog veća Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu od 15. aprila 2015. godine, nastava romskog jezika je uključena u osnovne akademske studije ove visokoškolske ustanove, a u okviru Centra za stručno usavršavanje i evaluaciju Fakultet će organizovati kurseve romskog jezika, čime se omogućava diplomiranim nastavnicima da steknu potvrde o znanju romskog jezika i uključe se u redovnu nastavu u osnovnim i srednjim školama u kojima se predaje predmet Romski jezik sa elementima nacionalne kulture.
Na ovaj način romski jezik je stekao ravnopravan status kao i svi ostali jezici nacionalnih manjina čija nastava se organizuje na Filološkom fakultetu u Beogradu. Ovim odlukama stvoreni su uslovi za razvoj i standardizaciju romskog jezika, očuvanje kulturnog identiteta Roma i kvalitetnije obrazovanje učenika romske nacionalnosti. Reč je o procesu koji u našem društvu neopravdano dugo kasni i za njegovo delotvorno ostvarivanje je potrebno da se u romskoj zajednici obrazuju kako specijalizovani stručnjaci za romski jezik, tako i nastavnici koji će predavati u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama. Zbog toga je potrebno da se u neposrednoj budućnosti, a počev od predstojeće školske godine, različitim javnim politikama podstakne školovanje učenika i studenata romske nacionalnosti na visokim školama i fakultetima na kojima će steći znanja i kvalifikacije za rad u nastavi sa učenicima romske nacionalnosti. Na taj način će se unaprediti školovanje romske dece, popraviće se njihova postignuća u nastavi, postići će se kontinuitet u obrazovanju i najzad – stvoriće se uslovi za njihovo puno društveno uključivanje. Istovremeno, školovanje stručnjaka koji će teorijski i naučno verifikovano izučavati jezik i kulturu Roma obezbediće standardizaciju i razvoj jezika i ustanovljavanje Katedre za romski jezik.
Uvođenjem romskog jezika kao predmeta na osnovnim studijama okončana je rasprava koja se duže od dve decenije vodi u našoj javnosti u vezi sa priznavanjem i razvojem jezika i kulture Roma. Međutim, ne treba smetnuti s uma to da je reč o procesu čiji uspeh zavisi od snage romske zajednice da se stara o svom jeziku i kulturi i spremnosti države i društva da to podrže.
Pokretanje ovog postupka na Filološkom fakultetu inicirali su stručnjaci Centra za istraživanje etniciteta, a podržalo ga je Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Uvođenje romskog jezika u nastavu na Beogradskom univerzitetu ima istorijski i kulturni značaj, a Naučno-nastavno veće Filološkog fakulteta je donelo jednu od najznačajnijih odluka za očuvanje i unapređenje kulturnog identiteta Roma u našoj zemlji.
Izvor: www.ercbgd.org.rs
Napiši komentar