Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije pripremio je Priručnik za uvođenje rodne perspektive u nastavu srpskog jezika za prvi ciklus obrazovanja. Cilј ovog priručnika je da podstakne i ohrabri nastavnice i nastavnike razredne nastave da u nastavu srpskog jezika uvedu rodnu perspektivu, pokazujući im na konkretnim primerima kako se to može uraditi u postojećim uslovima. U priručniku se ukazuje na nastavne sadržaje koji su najpogodniji za pokretanje rodnih tema sa decom mlađeg osnovnoškolskog uzrasta, a nude se i pripreme za časove za određene nastavne jedinice u kojima se navode cilјevi i ishodi časa uz detalјno predstavlјen tok rada.
Priprema ovog priručnika podstaknuta je nalazima rodne analize nastavnih planova i programa i udžbenika za predmet Srpski jezik od I do IV razreda osnovne škole, koji ukazuju na to da su autori tekstova zastuplјeniji od autorki, da su muški likovi i u tekstovima i na slikovnim prilozima zastuplјeniji od ženskih, pri čemu su i jedni i drugi predstavlјeni u stereotipnim rodnim ulogama. Takođe, u udžbenicima je predstavljen širi dijapazon profesija, osobina, vrednosti i interesovanja muških likova u poređenju sa ženskim. Dodatno, čak i kada samostalno biraju tekstove van programa, priređivači/ce čitanki se češće opredelјuju za autore nego za autorke. Sa druge strane, uočena je pozitivna tendencija da se u čitankama koristi rodno neutralan jezik (obraćanje đacima u drugom licu jednine ili množine), mada se dešava i da se primeri rodno neutralnog, rodno osetlјivog i rodno diskriminatornog jezika pojavlјuju u istoj rečenici.
Predmet Srpski jezik je odabren kao jedan od najpogodnijih za uvođenje rodne perspektive zato što oblasti koje obuhvata – Jezik, Jezička kultura i Književnost – omogućavaju učenicima/ama da, između ostalog, bolјe upoznaju sebe i svet oko sebe, sagledavaju, uočavaju i analiziraju svoje okruženje, složenost i raznolikost savremenog društva, razvijajući kroz identifikaciju sa književnim likovima i analizu književnih dela empatiju prema drugima i sposobnost razumevanja drugačijih perspektiva.
Napiši komentar