Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Objavljena publikacija “Kako do kvalitetne dopunske nastave – oslonci za unapređenje i primeri dobre prakse”

Objavljeno 21.03.2017.

kako_do_kvalitetne_dopunske_nastaveCentar za obrazovne politike je objavio publikaciju “Kako do kvalitetne dopunske nastave – oslonci za unapređenje i primeri dobre prakse”, autorki Tinde Kovač Cerović, Ivane Cenerić i Tijane Jokić.

Školsko učenje se u veoma retkim slučajevima dešava samo od sebe, a da bi se desilo, potreban je krajnje neobičan splet okolnosti, odlično sadejstvo velikog broja faktora i mnogo sreće. U svim ostalim slučajevima učenje se oslanja na dobro organizovanu, vešto osmišljenu, uvremenjenu i raznovrsnu podršku. Što je znalačkije satkana podrška, ona se manje vidi i oseća i postaje delotvornija. Ali svi oni koji tu dobro „orkestriranu“ podršku pružaju, znaju koliko vremena i truda im je trebalo da sagrade sve raznolike stubove i stubiće podrške i smeste ih tačno tamo gde i kada treba, onoliko dugo koliko treba i nimalo duže ili više, da ne bi ometalo učenje koje sledi i zaustavljalo razvoj.

O učenju koje se odvija tokom dopunske nastave treba razmišljati na isti način jer i ono traži upravo ovu vrstu nijansirane i suptilne podrške. Ovakvom podrškom se ne gradi samo znanje koje nedostaje već i motivacija i samopouzdanje. Ona otkriva zastoj i preventira buduće zastoje i to bezbolno i neprimetno. Upravo takvu podršku pružaju vrhunski nastavnici.

Ali i vrhunski nastavnici uče kako da to rade. Kao i prethodno opisano, na sličan način, ni ovo učenje se ne dešava sâmo. Ono takođe traži kompleksnu i suptilnu podršku koja stiže u pravo vreme, na pravi način i od različitih aktera. Dakle, i nastavnicima, koji pružaju podršku učenicima, treba podrška u sopstvenom procesu učenja i savladavanju novih znanja i veština koje zahteva dinamičan razvoj obrazovanja, ali i sve veća raznolikost učenika sa kojima rade. Takva podrška nastavnicima je uslov i oslonac uspešnog rada, uspešnog pružanja podrške učenicima, stalne razmene i refleksije i njihovog daljeg napretka. Moguće je i trebalo bi da ovakvu podršku nastavnici dobiju u svojoj školi, ali nas iskustvo uči da je i školama neophodna podrška u naporima da na najbolji način pruže podršku svojim nastavnicima.

Imajući to u vidu, publikacija “Kako do kvalitetne dopunske nastave” predstavlja deo te podrške, a istovremeno i upućuje na ostale moguće izvore pomoći. Ova publikacija se na jedan neuobičajen način bavi temom obrazovanja i školskog učenja. Ona se ne bavi neposredno samim učenjem u toku nastave, ni redovne ni dopunske, ali se bavi svim uslovima koji su potrebni da se učenje u okviru dopunske nastave desi. Ti uslovi su prikazani slojevito – u vidu mreže sa više podjednako važnih čvorova. Takođe, oslanja se i na izuzetno bogatu literaturu koja podjednako obuhvata istraživačke nalaze, obrazovno-političke i komparativne analize i sve ih stavlja u funkciju prevencije osipanja učenika iz obrazovanja i delotvorne dopunske nastave. Tako čitalac ne dobija pregled literature i naznake iz istraživanja koji je organizovan na tipičan način – po izvorima, temama ili geografskim područjima, već ih dobija „u akciji”. Stoga je ova knjiga namenjena različitim čitaocima – nastavnicima, stručnjacima, istraživačima i svim drugim zainteresovanim pojedincima angažovanim u praksi, teoriji, obrazovnim politikama, metodologiji istraživanja u obrazovanju, rukovođenju školom, učionicom ili organizacijom i pružanjem dodatne podrške.

Publikacija je nastala u okviru projekta „Sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema Republike Srbije”, koji je realizovao Centar za obrazovne politike u partnerstvu sa UNICEF-om u Srbiji i Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, ali po svojoj koncepciji i sadržaju ide i korak dalje od opisa onoga što je ostvareno u projektu. Odnosno, ne zadržava se samo na opisu modela osavremenjene dopunske nastave koji je osmišljen i implementiran u deset pilot škola u Srbiji. Imajući to u vidu, ova publikacija predstavlja potragu za poljima, komponentama i potkomponentama mogućih akcija inspirisanih znanjima, iskustvima i podacima kojima se uspostavlja, rekonceptualizuje, inovira, možda čak i reanimira jedan zanemaren i pomalo zaboravljen oblik rada škola.

Preuzmite publikaciju “Kako do kvalitetne dopunske nastave – oslonci za unapređenje i primeri dobre prakse”.

Izvor: www.obrazovanje.org

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]