Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Objavljena publikacija “Prepoznaj, promoviši i proširi – Priče o uspešnim školama”

Objavljeno 14.09.2016.

3p_price_o_uspesnim_skolamaPublikacija “Prepoznaj, promoviši i proširi – Priče o uspešnim školama” nastala je u okviru projekta “3P – Primeti, promoviši, proširi” koji UNICEF realizuje u saradnji sa Institutom za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Timom za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, uz finansijsku podršku UNICEF kancelarije u Srbiji.

Kada je reč o učenju, iz iskustva drugih zemalja često se postavlja pitanje da li njihovi modeli i prakse mogu da budu dobra rešenja i za obrazovni sistem u Srbiji. Osnovni argument koji se  navodi u prilog stavu da ne treba koristiti iskustva drugih zemalja oslanja se na činjenicu da su ekonomska situacija, istorija obrazovnog sistema, „mentalitet“ i druge karakteristike društvenog konteksta različite u odnosu na one koje postoje u Srbiji. Iz tog razloga nastao je stav da prakse koje su se pokazale kao dobre u drugim zemljama neće imati isti efekat kada se primene u Srbiji. Čak može da se desi da dato rešenje ima i negativan uticaj na kvalitet i pravednost obrazovanja u Srbiji.

S druge strane, oni koji zagovaraju stav da može i da treba da se uči na tuđim iskustvima polaze od pretpostavke da Srbija nije unikatna zemlja i da je činjenica da neke prakse imaju pozitivan efekat u različitim zemljama dovoljan razlog da se iskustva drugih uzmu u razmatranje prilikom reformisanja obrazovanja u Srbiji. Pored toga, dodatni argument za učenje na primerima drugih zemalja leži u činjenici da su i postojeće prakse u Srbiji, bez obzira na to da li se ocenjuju kao pozitivne ili negativne, većinom davno preuzete iz drugih zemalja, što je u međuvremenu zaboravljeno.

Imajući u vidu neslaganja u vezi sa mogućnostima da se uči na primerima drugih zemalja, postavlja se pitanje da li je onda alternativa da učimo iz iskustava koja već postoje u Srbiji. U nameri da se razvije model u kojem bi promene u obrazovanju bile zasnovane na dobrim praksama koje su razvile uspešne škole u Srbiji, razvijen je 3P pristup. 3P pristup je osmišljen sa namerom da se podstakne i podrži učenje na osnovu dobrih praksi i modela koji su razvijeni od strane škola u Srbiji, a koji često ostaju nedovoljno vidljivi i iskorišćeni kao izvor inovacija za unapređivanje kvaliteta obrazovanja u celom sistemu. Naziv 3P potiče od tri ključne faze ovog pristupa – prepoznati, promovisati i proširiti.

Kako je identifikovano 10 uspešnih škola?

Prilikom izbora pošlo se od ideje da uspešne škole treba da poseduju dva ključna kvaliteta. Prvo, uspešna škola treba da bude dobro mesto za sve važne učesnike u obrazovnom procesu, a pre svega za učenike i nastavnike, tj. mesto na kome se različiti akteri dobro osećaju, gde postoji zajedničko razumevanje šta je važno za školu i čemu se teži, škole u kojima su odnosi između učesnika dominantno pozitivni i obeleženi dobrom saradnjom.

Drugo, uspešna škola treba da bude škola u kojoj učenici imaju obrazovna postignuća koja su viša nego što bi se očekivalo od date škole, imajući u vidu uslove u kojima radi, pri čemu je bilo važno identifikovati škole u kojima su ta viša postignuća učenika rezultat rada škole, a ne nekih vanškolskih faktora (npr. podrška roditelja u učenju, uzimanje privatnih časova) tj. škole koje imaju visoku pedagošku dodatu vrednost. Dakle, tragalo se za školama u kojima postoje pozitivni odnosi i kvalitetan obrazovni proces i u kojima učenici imaju dobra obrazovna postignuća zahvaljujući samoj školi.

U oceni ova dva ključna kriterijuma za identifikaciju uspešnih osnovnih škola (kvalitet škole i pedagoška dodata vrednost) korišćene su dve „zvanične“ baze. Za procenu kvaliteta škole korišćene su ocene koje su škole dobile na eksternoj evaluaciji kvaliteta škole, a pedagoška dodata vrednost je procenjivana na osnovu rezultata na završnom ispitu.

Za svaku školu, koja je izabrana kao primer uspešne škole, istraživački tim je planirao da istraži i opiše tri aspekta: (a) koji ključni kvaliteti i dobre prakse postoje u školi, a koje su zaslužne za opšti visoki kvalitet škole, (b) razvojni put škole, odnosno kako je škola postala uspešna škola i (v) pogled u budućnost, odnosno u kom pravcu škola namerava da se razvija u narednom periodu.

Više informacija potražite u publikaciji “Prepoznaj, promoviši i proširi – Priče o uspešnim školama”.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]