Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Objavljena Rodna analiza nastavnih programa i udžbenika za srpski jezik od prvog do četvrtog razreda osnovne škole

Objavljeno 18.03.2019.

Rodna analiza nastavnih programa i udžbenika za srpski jezik od prvog do četvrtog razreda osnovne škole - naslovna stranaTim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije je u saradnji sa Koordinacionim telom za rodnu ravnopravnost Vlade Republike Srbije sproveo analizu nastavnih planova i programa i udžbenika za predmet Srpski jezik od I do IV razreda osnovne škole, kako bi se ispitala uključenost rodne perspektive u nastavni materijal i dokumenta kojima se programira nastava.

Analiza je sprovedena u periodu od oktobra 2017. do juna 2018. godine i obuhvatila je nastavne planove i programe od I do IV razreda i udžbeničke komplete tri izdavača čiji su udžbenici najzastupljeniji u školama u Srbiji (Klett, Eduka i Novi Logos). Predmet srpski jezik je izabran zbog toga što podrazumeva najveći fond časova i obuhvata teme koje se tiču različitih aspekata društvenog i porodičnog života koje su pogodne za podsticanje diskusije o položaju žena, rodnim ulogama i stereotipima.

Kako je analiza pokazala, koncept rodne ravnopravnosti nije uključen u pojmovni aparat ni u nastavnim programima niti u udžbenicima za prva četiri razreda osnovne škole. Nijedan od ponuđenih sadržaja u svom nazivu ne obuhvata temu rodne ravnopravnosti, niti obrada datih sadržaja podrazumeva objašnjenje uslova za razvoj rodne ravnopravnosti, kao ni izvore rodne neravnopravnosti u našem društvu.

Rodna neravnopravnost se ogleda i u velikoj nesrazmeri broja autora i autorki čija su dela obuhvaćena udžbenicima (u korist autora), većoj zastupljenosti muških likova u tekstovima i na slikovnim prilozima u poređenju sa ženskim likovima, pri čemu su u najvećoj meri muški likovi glavni likovi u tekstovima, oni pokreću radnju i rešavaju zaplet. Takođe, u udžbenicima je predstavljen širi dijapazon profesija, osobina, vrednosti i interesovanja muških likova u poređenju sa ženskim.

Kako je ova analiza pokazala, iako postoje pozitivni primeri u čitankama i nastavnim listovima, kao što su korišćenje rodno neutralnog ili rodno osetljivog jezika, prikazivanje muško-ženskih parova u nestereotipnim aktivnostima, učestvovanje i dečaka i devojčica u kućnim poslovima, kao i prikazivanje devojaka u sportskim dresovima i sa medaljama oko vrata, jasno je da je potrebno uložiti dodatne napore kako bi se nastavni materijal obogatio rodno relevantnim sadržajima koji bi podstakli razgovor i ohrabrili učenike i učenice da zauzmu kritički stav prema strukturnoj utemeljenosti rodnih odnosa u našem društvu.

Kliknte da preuzmete studiju „Rodna analiza nastavnih programa i udžbenika za srpski jezik od prvog do četvrtog razreda osnovne škole” (.pdf).

Komentari

 
2

 Podeli

Komentari

  • Misa Objavljeno Mart 19, 2019 8:19 am

    Da li zaista mislite da je deci bitna ta prica o rodnoj ravnopravnost? Zasto deci namecemo nase bolesti i trujemo ih od malih nogu,pod izgovorom bolje budućnosti, zrelijih licnosti kad porastu? Laž je da u nasoj zemlji i nasem drustvu svi nemamo iste mogucnosti, e sad kako ce ko da ih iskoristi i da se razvije to je drugo pitanje.

  • Tajchi Objavljeno Mart 20, 2019 8:16 pm

    ja se potpuno slažem sa gornjim komentarom, bitka za socijalnu i rodnu ravnopravnost treba vojevati na drugim frontovima. Zaista nebitno koliko ima pomenutih pesnikinja, a koliko pesnika. Ko još čita poeziju a da mu je toliko važno da li je napisao muškarac ili žena?

  • Napiši komentar

    Unesite komentar


    Ime


    e-mail


    website


    Povezane vesti

    Aktuelnosti

    Blog

    Earlier
    Pristupačnost
    „Ovo je zemlja za svu našu decu.” Tako kažu stihovi grupe EKV. Po svoj logici i ovaj grad bi trebao [...]
    sri, feb 13, 2019
    Source: Inkluzija blog
    Igor Mitrović
    Transkript govora Igora Mitrovića na 41. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 6” (7. novembar 2018. godine, Impact Hub, Beograd) Ja vam [...]
    sri, feb 13, 2019
    Source: Inkluzija blog
    Jovan Jovanović
    Transkript govora Jovana Jovanovića na 41. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 6” (7. novembar 2018. godine, Impact Hub, Beograd) Praktična akademija [...]
    uto, feb 12, 2019
    Source: Inkluzija blog
    Karolina Stamenković
    Transkript govora Karoline Stamenković na 41. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 6” (7. novembar 2018. godine, Impact Hub, Beograd) Dolazim iz [...]
    pon, jan 21, 2019
    Source: Inkluzija blog
    Nenad Mirković
    Transkript govora Nenada Mirkovića na 41. Beogradskom Ignite-u „Uključi se br. 6” (7. novembar 2018. godine, Impact Hub, Beograd) Moje ime [...]
    pon, jan 14, 2019
    Source: Inkluzija blog

    Aktuelna dokumenta

    Rodna analiza nastavnih programa i udžbenika za srpski jezik od prvog do četvrtog razreda osnovne škole
    Mart, 2019 arrow right pdf [2 MB]
    Treći nacionalni izveštaj o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva u Republici Srbiji za period 2014-2017. godine
    Februar, 2019 arrow right pdf [5 MB]
    Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2019. godinu
    Februar, 2019 arrow right pdf [762 KB]
    Indeks rodne ravnopravnosti u Republici Srbiji
    Decembar, 2018 arrow right pdf [8 MB]
    Nagrada za doprinos razvoju svih oblika pristupačnosti 2017/2018 – brošura
    Novembar, 2018 arrow right pdf [2 MB]
    Ocena apsolutnog siromaštva u Srbiji u 2017. godini
    Oktobar, 2018 arrow right pdf [416 KB]
    Periodična evaluacija Programa lokalnih inicijativa za zapošljavanje mladih
    Oktobar, 2018 arrow right pdf [1 MB]
    Analiza nezadovoljenih potreba za zdravstvenom zaštitom stanovnika Republike Srbije
    Decembar, 2017 arrow right pdf [2 MB]
    Praćenje socijalne uključenosti u Republici Srbiji – Treće dopunjeno izdanje (zbirna publikacija)
    Oktobar, 2017 arrow right pdf [2 MB] arrow right docx [2 MB]
    Siromaštvo u Republici Srbiji 2006-2016. godine – revidirani i novi podaci
    Septembar, 2017 arrow right pdf [919 KB]