Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Predstavljeni glavni nalazi istraživanja „Evaluacija efekata predmeta Građansko vaspitanje – 10 godina posle“

Objavljeno 05.04.2019.

Građanske inicijative - logoGrađanske inicijative (GI) u saradnji sa Civil Right Defenders (CRD) predstavile su glavne nalaze istraživanja „Evaluacija efekata predmeta Građansko vaspitanje – 10 godina posle“, u ponedeljak, 1. aprila 2019. godine, u 12h, u EU info centru.

Programska direktorka GI Bojana Selaković je pozdravila prisutne u EU info centru i zahvalila se prisutnim predstavnicima/ama civilnog društva, novinarima/kama i nastavnicima/ama građanskog vaspitanja, od kojih su neki i učestvovali u ispitivanju stavova učenika/ca, nastavnika/ca i direktora/ki škola. Ona je navela da je cilj ovog istraživanja bio da se proveri koliki uticaj građansko vaspitanje ima na stavove mladih i da li doprinosi njihovom boljem obrzovanjem za demokratiju.

Kako je poršlo 18 godina od uvođenja građanskog vaspitanja u školski sistem naše zemlje, predmet ovog istraživanja je evaluativna analiza efekata predmeta Građansko vaspitanje (u daljem tekstu GV) i sticanje uvida u eventualne promene ovih efekata kroz poređenje sa rezultatima slične studije sprovedene deset godina ranije (2009. g.). U cilju obuhvatne analize statusa ovog predmeta i njegovih efekata na znanje i stavove učenika i učenica, podaci su prikupljeni iz različitih izvora, prvenstveno od samih učenika/ca završnih razreda srednjih škola, zatim nastavnika/ca GV, kao i direktora/ki škola u kojima je istraživanje sprovođeno.

Predstavnici/e istraživačkog tima: dr Aleksandar Baucal, dr Tamara Džamonja Ignjatović, dr Zoran Pavlović i dr Kaja Dmnjanović došli su do rezultata koji su pokazali da su učenici i učenice škola koje su učestvovale u istraživanju „malo zainteresovani za politička zbivanja i društveni angažman, kao i da su osrednje upoznati sa aktuelnim političkim zbivanjima i uglavnom se informišu putem interneta (75 odsto) i televizije (53 odsto)“.

Mladi su takođe u većoj meri „evroskeptici“, tako da na pitanje koliko je po njihovom mišljenju važno za Srbiju da postane članica EU „samo 11 odsto njih je reklo da im je vrlo mnogo važno, a 25 odsto je odgovorilo sa nimalo“.

Kada se govori o socijalnoj distanci prema pripadnicima/ama drugih manjinskih grupa „ona generalno nije izražena, ali da ipak postoji prema Albancima (36 odsto), pripadnicima LGBT+ populacije (41 odsto) i osobama obolelim od side (40 odsto)“.

Kada se govori o njihovom poznavanju gradiva Građanskog vaspitanja (GV), učenici i učenice su „najmanje ovladali pojmovima kao što su rasizam ili etnocentrizam, zatim delatnostima nekih međunarodnih organizacija, uloge građana u demokratskom društvu, dok su sa druge strane dobro ovladali temama kao što je podela vlasti“.

U poređenju sa rezultatima slične studije sprovedene 2009. godine, mladi su pokazali viši nivo znanja. Takođe, učenici/e su „uglavnom zadovoljni različitim aspektom nastave, kompetencijama nastavnika i atmosferom na času GV-a“. Dve trećine direktora/ki smatra da bi GV trebalo da bude obavezni predmet, dok su nastavnici i nastavnice u najvećoj meri nezadovoljni nedostatkom udžbenika.

Za razliku od prethodne tri ispitane kategorije gde su stavovi uglavno bili pozitivni prema GV, kod opšte populacije stav prema tom predmetu je „umereno pozitivan i da ga 58 odsto ispitanika ocenjuje važnim, dok je obaveštenost građana Srbije o tome da je GV deo obrazovnog programa relativno visoka i iznosi 77 odsto“. Istraživanjem su uočeni problemi kao što je izostanak sistemske podrške tom predmetu, nepostojanje priručnika i nastavnih materijala, nedovoljna podrška nadležnog ministarstva, odnos drugih aktera obrazovnog procesa prema GV.

Istraživanjem je ispitano znanje učenika i učenica o GV i njihovim stavovima prema tom predmetu i demokratskim vrednostima, kao i stavovi nastavnika/ca i direktora/ki o istim pitanjima. Uzorkom je obuhvaćeno 1073 učenika/ca, 36 nastavnika/ca i 20 direktora/ki srednjih škola.

Stavove opšte populacije ispitala je IPSOS marketinška agencija na uzorku od 1076 punoletnih građana i građanki Srbije.

Istraživanje je sprovedeno u okviru projekta „Odbrana ljudskih prava u učionicama“ sa organizacijom Civil Rights Defenders.

Izvor: www.gradjanske.org

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]