Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Predstavljeni glavni nalazi istraživanja „Evaluacija efekata predmeta Građansko vaspitanje – 10 godina posle“

Objavljeno 05.04.2019.

Građanske inicijative - logoGrađanske inicijative (GI) u saradnji sa Civil Right Defenders (CRD) predstavile su glavne nalaze istraživanja „Evaluacija efekata predmeta Građansko vaspitanje – 10 godina posle“, u ponedeljak, 1. aprila 2019. godine, u 12h, u EU info centru.

Programska direktorka GI Bojana Selaković je pozdravila prisutne u EU info centru i zahvalila se prisutnim predstavnicima/ama civilnog društva, novinarima/kama i nastavnicima/ama građanskog vaspitanja, od kojih su neki i učestvovali u ispitivanju stavova učenika/ca, nastavnika/ca i direktora/ki škola. Ona je navela da je cilj ovog istraživanja bio da se proveri koliki uticaj građansko vaspitanje ima na stavove mladih i da li doprinosi njihovom boljem obrzovanjem za demokratiju.

Kako je poršlo 18 godina od uvođenja građanskog vaspitanja u školski sistem naše zemlje, predmet ovog istraživanja je evaluativna analiza efekata predmeta Građansko vaspitanje (u daljem tekstu GV) i sticanje uvida u eventualne promene ovih efekata kroz poređenje sa rezultatima slične studije sprovedene deset godina ranije (2009. g.). U cilju obuhvatne analize statusa ovog predmeta i njegovih efekata na znanje i stavove učenika i učenica, podaci su prikupljeni iz različitih izvora, prvenstveno od samih učenika/ca završnih razreda srednjih škola, zatim nastavnika/ca GV, kao i direktora/ki škola u kojima je istraživanje sprovođeno.

Predstavnici/e istraživačkog tima: dr Aleksandar Baucal, dr Tamara Džamonja Ignjatović, dr Zoran Pavlović i dr Kaja Dmnjanović došli su do rezultata koji su pokazali da su učenici i učenice škola koje su učestvovale u istraživanju „malo zainteresovani za politička zbivanja i društveni angažman, kao i da su osrednje upoznati sa aktuelnim političkim zbivanjima i uglavnom se informišu putem interneta (75 odsto) i televizije (53 odsto)“.

Mladi su takođe u većoj meri „evroskeptici“, tako da na pitanje koliko je po njihovom mišljenju važno za Srbiju da postane članica EU „samo 11 odsto njih je reklo da im je vrlo mnogo važno, a 25 odsto je odgovorilo sa nimalo“.

Kada se govori o socijalnoj distanci prema pripadnicima/ama drugih manjinskih grupa „ona generalno nije izražena, ali da ipak postoji prema Albancima (36 odsto), pripadnicima LGBT+ populacije (41 odsto) i osobama obolelim od side (40 odsto)“.

Kada se govori o njihovom poznavanju gradiva Građanskog vaspitanja (GV), učenici i učenice su „najmanje ovladali pojmovima kao što su rasizam ili etnocentrizam, zatim delatnostima nekih međunarodnih organizacija, uloge građana u demokratskom društvu, dok su sa druge strane dobro ovladali temama kao što je podela vlasti“.

U poređenju sa rezultatima slične studije sprovedene 2009. godine, mladi su pokazali viši nivo znanja. Takođe, učenici/e su „uglavnom zadovoljni različitim aspektom nastave, kompetencijama nastavnika i atmosferom na času GV-a“. Dve trećine direktora/ki smatra da bi GV trebalo da bude obavezni predmet, dok su nastavnici i nastavnice u najvećoj meri nezadovoljni nedostatkom udžbenika.

Za razliku od prethodne tri ispitane kategorije gde su stavovi uglavno bili pozitivni prema GV, kod opšte populacije stav prema tom predmetu je „umereno pozitivan i da ga 58 odsto ispitanika ocenjuje važnim, dok je obaveštenost građana Srbije o tome da je GV deo obrazovnog programa relativno visoka i iznosi 77 odsto“. Istraživanjem su uočeni problemi kao što je izostanak sistemske podrške tom predmetu, nepostojanje priručnika i nastavnih materijala, nedovoljna podrška nadležnog ministarstva, odnos drugih aktera obrazovnog procesa prema GV.

Istraživanjem je ispitano znanje učenika i učenica o GV i njihovim stavovima prema tom predmetu i demokratskim vrednostima, kao i stavovi nastavnika/ca i direktora/ki o istim pitanjima. Uzorkom je obuhvaćeno 1073 učenika/ca, 36 nastavnika/ca i 20 direktora/ki srednjih škola.

Stavove opšte populacije ispitala je IPSOS marketinška agencija na uzorku od 1076 punoletnih građana i građanki Srbije.

Istraživanje je sprovedeno u okviru projekta „Odbrana ljudskih prava u učionicama“ sa organizacijom Civil Rights Defenders.

Izvor: www.gradjanske.org

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Aktuelnosti

Blog

Earlier
Braća Mohamadi, Maks i Alen (desno), ispred svoje kancelarije u Sodermalmu ©Chris Welsch
Braća Mohamadi, Maks i Alen (desno), ispred svoje kancelarije u Sodermalmu ©Chris Welsch Kada su braća Mohamadi izgubila voljenu osobu zbog [...]
pet, nov 01, 2019
Source: Inkluzija blog
Sandra Rej, osnivačica kompanije Glowee, u svojoj laboratoriji u okolini Pariza ©Chris Welsch
Sandra Rej, osnivačica kompanije Glowee, u svojoj laboratoriji u okolini Pariza ©Chris Welsch Francuska dizajnerka proizvodi svetlo bez električne energije Dok je [...]
pet, okt 25, 2019
Source: Inkluzija blog
Milutin (foto: Sara Ristić)
Milutin (foto: Sara Ristić) Razgovor vodila: Dragana Nikoletić Milutin Savić zvani Milutko nosilac je laskave titule najkreativnijeg prodavca magazina Liceulice. Kad bi [...]
pon, okt 21, 2019
Source: Inkluzija blog
Učenje o emocionalnoj inteligenciji kroz igru ©Chris Welsch
Učenje o emocionalnoj inteligenciji kroz igru ©Chris Welsch Švedska start-up kompanija Peppy Pals (Živahni drugari) osmislila je aplikaciju sa likovima životinja, [...]
pet, okt 18, 2019
Source: Inkluzija blog
Stefan na treningu
Dok sam bio mali sport me nije mnogo interesovao. Kada su i prikazivane utakmice na televiziji, više sam voleo sam [...]
sri, okt 16, 2019
Source: Inkluzija blog

Aktuelna dokumenta

Priručnik za uvođenje rodne perspektive u nastavu srpskog jezika za prvi ciklus obrazovanja
Septembar, 2019 arrow right pdf [1 MB]
58. Bilten o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva
Septembar, 2019 arrow right link arrow right pdf [320 KB]
Izveštaj o digitalnoj uključenosti u Republici Srbiji za period od 2014. do 2018. godine
Juli, 2019 arrow right pdf [657 KB]
Program za kreiranje obrazovnih politika na osnovu podataka i rezultata istraživanja – Zbornik istraživačkih radova
Maj, 2019 arrow right pdf [3 MB]
Rodna analiza nastavnih programa i udžbenika za srpski jezik od prvog do četvrtog razreda osnovne škole
Mart, 2019 arrow right pdf [2 MB]
Treći nacionalni izveštaj o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva u Republici Srbiji za period 2014-2017. godine
Februar, 2019 arrow right pdf [5 MB]
Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2019. godinu
Februar, 2019 arrow right pdf [762 KB]
Indeks rodne ravnopravnosti u Republici Srbiji
Decembar, 2018 arrow right pdf [8 MB]