Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Socijalna inkluzija i Nove tehnologije u obrazovanju 2018.

Objavljeno 07.08.2018.

Dragana Malidžan VinkićPiše: Dragana Malidžan Vinkić, koordinatorka za obrazovanje, Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije je i ove godine podržao jednu od najposećenijih međunarodnih konferencija „Nove tehnologije u obrazovanju“ koju već petu godinu za redom organizuje Britanski savet u saradnji sa partnerima.

Ove godine imali smo priliku da čujemo preko 100 internacionalnih i domaćih predavača i predavačica, praktičara i praktičarki, oko 70 prezentacija, 13 radionica, 3 panel diskusije koje je ispratilo preko 3000 posetilaca za dva dana Konferencije.

Predstavljene su novine u svetu informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) sa ciljem da se unapredi „razvoj nastavnog i nenastavnog osoblja u predškolskim ustanovama, školama, univerzitetima i drugim organizacijama koji se bave obrazovanjem u bilo kom obliku kako bi podstakli kreativnost i inovacije, osavremenili proces učenja i na što bolji način iskoristili mogućnosti koje nove tehnologije pružaju.” Posetioci su pored predavanja imali mogućnost da posete vrlo bogat sajamski sadržaj.

U četiri sale mogli su se čuti i videti sjajni primeri iz prakse koji su se odnosili na unapređenje nastavnog plana i programa za kompjuterske nauke, primenu gamifikacije u obrazovanju, rodnu (ne)zastupljenost u digitalnim profesijama, mogućnosti programiranja, korišćenja pametnih telefona u nastavi, kao i digitalnih igračaka, primene 3D holograma i veštačke inteligencije u nastavi, kodiranje sa i bez računara i još mnoge druge interesantne teme iz oblasti upotrebe IKT-a u obrazovanju.

Inkluzivni aspekt ove konferencije obuhvatio je pored sajamskog dela i predavanja koja ove godine nisu predstavljena u zasebnom delu već uz ostale primere iz prakse redovnih škola. Time se sa konferencije poslala snažna poruka da inkluzivno obrazovanje predstavlja deo redovnog nastavnog procesa i obuhvata sve učenike i učenice, a ne samo učenike i učenice iz osetljivih grupa.

Posetioci su mogli da se upoznaju sa aplikacijom za decu sa komunikacijskim teškoćama – Lako s Markom koju su razvili zaposleni u OŠ „Miloje Pavlović“ iz Beograda koja na jednostavan, zanimljiv i edukativan način može da upozna decu sa situacijama iz svakodnevnog života (vožnja autobusom, proslava rođendana, odlazak u park…). Osim što je namenjena deci sa komunikacijskim teškoćama, veoma je korisna za razvoj komunikacije od najranijeg uzrasta, tačnije od onog momenta kada dete počne da sklapa rečenice. Aplikacija je besplatna i dostupna preko aplikacije Google Play prodavnice.

Kako aplikacije mogu da nam pomognu da prevaziđemo strah, predstavili su zaposleni iz ŠOSO „Vukašin Marković“ iz Kragujevca. Pre svega, ova aplikacija je namenjena deci sa autizmom, ali takođe korisna za svu decu odnosno situacije kojih se sva deca plaše – odlazak kod zubara i lekara. Ova aplikacija obuhvata i druge svakodnevnije odlaske kao što je odlazak u prodavnicu ili kod frizera. Roditelji na ovaj način mogu lakše da pripreme svoju decu, a deca znaju šta ih očekuje. Aplikacija simulira dan deteta od ustajanja preko doručka, oblačenja, voženje do, na primer, doktora i dobijanja vakcine. Aplikacija kao sredstvo upoznavanja sa životnim situacijama pokazala se kao veoma korisna jer deca vole da igraju igrice, a ova aplikacija im to omogućava i donekle relaksira napete situacije.

Sledeći vrlo zanimljiv primer upotrebe IKT-a u prevazilaženju teškoća u učenju je softver za disleksiju lexPad koju je razvila Inkluzivna mreža, a sam softver može besplatno da se preuzme sa njihovog sajta, pri čemu svi zainteresovani mogu da učestvuju u unapređivanju softvera u saradnji sa njegovim autorima i autorkama.

U Osnovnoj školi „Dr Dragan Hercog“ organizuje se nastava na daljinu za učenike/ce na kućnom i bolničkom lečenju, kao i za učenike/ce sa težim oblikom telesnog invaliditeta. U okviru nastave srpskog jezika, tačnije literarne sekcije, učenicima i učenicama je omogućena virtuelna ekskurzija i poseta Narodnom muzeju u Nišu. Đaci su svoja iskustva sa ekskurzije objedinili na panou koji su kreirali preko besplatne aplikacije linoit.

Predavanje koje je na mene ostavilo najjači utisak je predavanje iz Finske. Naime, njihovi nastavnici istorije smislili su kako da ovaj predmet učine zanimljivijim, učenike aktivnijim, a nastavu savremenom – koristili su u nastavi veoma popularan vid zabave Escape Rooms. Ova vrsta igre koja je zanimljiva i odraslima zahteva od učesnika rešavanje niza zagonetki i zadataka uz pomoć različitih tragova i strategija. Igra zahteva timski rad, sadrži i dimenziju misterije, podrazumeva različite izazove i vremenski je ograničena. Osim što se učenici igraju, izuzetno je podstaknuto kolaborativno učenje, interakcija, razmena ideja i svako može da učestvuje u procesu učenja i igranja što upućuje na njenu inkluzivnost. Zahteva dobro osmišljenu pripremu, umrežavanje sa ostalim nastavnicima, omogućava upotrebu različitih tehnologija od low do high tech, razvija veštine za 21. vek (kreativnost, inovativnost, kritičko mišljenje, problemsko učenje u nastavi, informaciono-tehnološka pismenost). Celu prezentaciju možete preuzeti na sledećem linku.

Navedeni primeri iz prakse pokazali su koliko i dalje treba ulagati u nastavni kadar, u stvaranje jednakih mogućnosti za sve i povećati ulaganje u obrazovanje.

Gde se srpsko obrazovanje nalazi kada govorimo o primeni informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju možda su najbolje ilustrovali zaposleni u OŠ „Mihajlo Pupin“ iz Zemuna:

slajd_uvodnik_51

(Tekst je izvorno objavljen kao Uvodnik 51. Biltena o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva.)

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Aktuelnosti

Blog

Earlier
COVID-19 - Stefan Lazarević
Danas je dan osoba sa autizmom. Možda ste očekivali da napišem neki tekst o teškoćama sa kojima se suočavaju ljudi [...]
čet, apr 02, 2020
Source: Inkluzija blog
covid-19_mladice_001
Gošća Bloga o socijalnom uključivanju: Milkica Dimitrijević Izolacija, dezinfekcija, pranje ruku, kontakti sa drugima svedeni na minimum – ove preventivne mere [...]
pet, mar 27, 2020
Source: Inkluzija blog
COVID-19 nije teorija zavere
Iako je Kovid-19 prilično dugo prisutan u svetu, čini se da nas je ipak, nekako iznenadio. Naviknuti na različite teške situacije [...]
čet, mar 19, 2020
Source: Inkluzija blog
Stefan Lazarević
Nedavno sam od organizacije Inicijativa za prava osoba sa mentalnim invaliditetom MDRI-S dobio poziv za učešće na obuci „Samozastupanje za [...]
uto, mar 03, 2020
Source: Inkluzija blog
Društvene inovacije
Obavezno osnovno obrazovanje danas je uobičajeno širom sveta. Slično je i sa obdaništima, univerzalnom zdravstvenom zaštitom, penzijskim fondovima. Iako su [...]
pet, jan 17, 2020
Source: Inkluzija blog

Aktuelna dokumenta

Dostupnost usluga i mera podrške za decu romske nacionalnosti na lokalnom nivou
April, 2020 arrow right pdf [737 KB]
E2E: Evaluacija Javnog konkursa „Podrška inovativnim pristupima za povećanje zapošljavanja i zapošljivosti mladih“, 2018–2019. godina
Mart, 2020 arrow right pdf [1 MB]
Dizajn za sve na turističkim destinacijama
Januar, 2020 arrow right pdf [32 MB]
Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2020. godinu
Januar, 2020 arrow right pdf [619 KB]
60. Bilten o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva
Decembar, 2019 arrow right link arrow right pdf [1 MB]
Brošura o prvih deset godina rada Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije – SIPRU
Decembar, 2019 arrow right pdf [1 MB]
E2E: Društvene inovacije – ljudi u centru javnih politika
Novembar, 2019 arrow right pdf [2 MB]
59. Bilten o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva
Novembar, 2019 arrow right link arrow right pdf [251 KB]
Priručnik za uvođenje rodne perspektive u nastavu srpskog jezika za prvi ciklus obrazovanja
Septembar, 2019 arrow right pdf [1 MB]
58. Bilten o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva
Septembar, 2019 arrow right link arrow right pdf [320 KB]
Izveštaj o digitalnoj uključenosti u Republici Srbiji za period od 2014. do 2018. godine
Juli, 2019 arrow right pdf [657 KB]