Skup razmene iskustava Interresornih komisija za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu i učeniku (IRK) održan je od 25. do 27. marta u Aranđelovcu. Na skupu je učestvovalo 6 interesornih komisija, iz Aranđelovca, Kragujevca, Sremske Mitrovice, Surdulice, Zrenjanina i beogradske opštine Zvezdara. Osnovni cilj skupa je bila razmena iskustava lokalnih samouprava o načinima funkcionisanja Interresornih komisija kako bi se sagledale važne tačke, problemi i naučene lekcije koje mogu da doprinesu kvalitetnoj izradi izmena Pravilnika o pružanju dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu/učeniku (u daljem tekstu Pravilnik).
Pored članova IRK-ova iz 6 lokalnih samouprava, na skupu su učestvovali predstavnici Ministarstva prosvete i nauke i DILS projekta, Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike, UNICEF-a, Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, Mreže za podršku inkluzivnom obrazovanju i stručni konsultanti. Skupu su prisustvovali i članovi radne grupe za izmenu Pravilnika.
Skup je koncipiran kao interaktivna radionica, a razgovaralo se o tri teme:
- Opšti podaci o sastavu i načinu rada, doprinos IRK-a u ostvarivanju prava dece i najvažniji izazovi u radu
- Najčešće vrste i tipovi dodatne podrške
- Praćenje realizacije individualnog plana podrške (IPP) i izveštavanje
Učesnici su predstavili svoja iskustva u okviru ovih tema, a učesnicima skupa su prezentirani i predlozi izmena Pravilnika. O dodatnim predlozima za izmenu pravilnika razgovaralo se i u 2 radne grupe.
Rezultati rada
Kao najvažnije doprinose ostvarivanju prava deteta komisije izdvajaju:
- Inkluzivno obrazovanje, odnosno veće uključivanje u redovne škole dece iz marginalizovanih porodica i dece sa invaliditetom
- Ostvarivanje najboljeg interesa deteta kroz umrežavanje – po prvi put se na jednom mestu usaglašavaju mišljenja zdravstva, prosvete, socijalne zaštite, roditelja i dece
- Senzibilisanje javnosti i lokalne zajednice o pravima i potrebama dece, što je preduslov za veću «vidljivost» dece iz ranjivih grupa, izdvajanje većih finansijskih sredstava na lokalnom nivou, ali i za uključivanje dece u kulturne i sportsko rekreativne događaje u zajednici, otklanjanje fizičkih barijera i druge aktivnosti koje se u većoj meri preduzimaju u lokalnim sredinama…
- Povećanje podrške deci i porodicama i izvan obrazovnog procesa, putem boljeg informisanja i pomoći da ostvare različita prava
Kao najvažnije izazove u radu komisija izdvajaju:
- Mišljenje IRK-a nije pravno obavezujuće, nema snagu rešenja
- Nedorečenosti u pravnoj sferi – nedefinisan položaj IRK-a, posebno koordinatora koji su često bez podrške, komlikovana procedura za rad, suviše kratki, nerealni rokovi, nedefinisane procedure za reviziju mišljenja
- Timski rad, ali i teškoće usklađivanja rada u komisiji sa redovnim obavezama članova komisije na njihovim radnim mestima, posebno u radno vreme
- Nedostatak materijalnih sredstava za dodatne podrške koje su krucijalne za inkluziju i podršku deci i porodicama
- Nedovoljna informisanost, neznanje i otpor prisutni su i kod roditelja, ali i u institucijama u lokalnoj zajednici, nedostatak edukacija o inkuzivnom obrazovanju za zaposlene u školama, nastavnici ne mogu da se posvete preostaloj deci kada ima više dece sa IOP-om posebno zbog problema u ponašanju, roditelji koji ne zastupaju najbolji interes deteta, pojedina deca se i dalje upisuju u specijalne škole bez mišljenja IRK- a (odsustvo kontrole)
- Dileme u situcijama razmimoilaženja sa mišljenjem roditelja ili škole, pojedinačne dileme ali i druga pitanja koja ukazuju na potrebu dodatne edukacije i/ili dodatne podrške članovima IRK-ova…
Opšti utisak učesnika je da postoji napredak u načinu razmišljanja, pomak u položaju IRK-ova u lokalnim sredinama, kao i da se smanjuje broj dilema i problema, ali da još uvek ima izazova u radu. I dalje je evidentna velika potreba za razmenom iskustava, edukacijom i dodatnom ekspertskom podrškom, kao i za donošenjem novog Pravilnika i pratećeg stručnog uputstva.
Najčešće vrste dodatne podrške koje komisije preporučuju:
- Izrada individualnog obrazovnog plana sa izmenjenim standardima
- Uvećani dečiji dodatak
- Nabavka pomagala (štake, ortoze, ortopedska pomagala…)
- Nabavka asistivne tehnologije (lap top touch screen, računar sa glasovnim programom…)
- Dodeljivanje podrške defektologa, logopeda
- Uklanjanje barijera i prilagodjavanje okruženja (rampe, rukohvati, adaptacija toaleta…)
- Upućivanje na usluge socijalne zaštite (lični pratioc, lična nega u okviru pomoći u kući, psihosocijalna podrška)
- Besplatan prevoz do škole, pravo na nadoknadu troškova u visini karte, prevoz dece sa invaliditetom posebnim «opštinskim» vozilom
- Besplatan vrtić, obezbedjivanje ishrane i besplatnih udžbenika
- Edukacija vršnjaka i njihovih roditelja radi prihvatanja dece iz ranjivih grupa
Mišljenje komisije neophodno je za upućivanje deteta u razvojnu grupu i za upućivanje u škole za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju.
Praćenje realizacije individualnog plana podrške (IPP) i izveštavanje
1. Komisije IPP dostavljaju:
- roditeljima
- službama koje su uputile zahtev (predškolska ustanova, škola, CZSR)
- institucijama koje bi trebalo da obezbede dodatnu podršku iz IPP-a
- drugim odgovornim osobama/službama
- upravi na arhiviranje
Sve komisije ne postupaju na jedinstven način u ovom smislu.
2. Realizacija mišljenja sa IPP se prati:
- Neposrednim kontaktom sa pojedincima i institucijama kojima je IPP dostavljen
- Na osnovu pisanih izveštaja
Pojedine komisije ocenjuju da je praćenje realizacije najslabija karika procesa.
3. Evaluacija
Prikaz evaluacije se veoma razlikuje među komisijama, te uključuje:
- “priznanje” da se evaluacija efekata realizovane podrške ne sprovodi i da ne postoji procedura koja ovaj proces reguliše
- ocene da se evaluacija sprovodi u neposrednom kontaktu kada dete dolazi u prethodno zakazanom roku, te se zapažanja beleže na istom obrascu kao i IPP
- tvrdnje da se evaluacija sprovodi nesistematično, do tvrdnji da se sprovodi jednom mesečno
4. Evidencija
Dosijei se čuvaju kod koordinatora ili se arhiviraju u gradskoj upravi
Preporuke
Predlozi koji se tiču sastava IRK-a i pojedinih radnih procedura
1. Za baze podataka, izveštavanja i sl. treba iskoristiti dobru praksu koja je već uspostavljena prilikom evidentiranja pojedinih prava iz socijalne zaštite kroz jedinstveni informacioni sistem (uz ograde o kojima mora da se vodi računa zbog potrebe zaštite ličnih podataka)
2. Koordinator – radno mesto mora da bude sistematizovano, a uslovi za koordinaora dodatno precizirani (dipl. pravnik ili iz oblasti društvenih delatnosti)…
3. Povremeni članovi
- Otvoreno je pitanje plaćanja povremenih članova
- Na osnovu iskustva povremeni članovi nisu uvek neophodni, da li treba menjati Pravilnik u delu u kome ukazuje da je učešće povremenih članova obavezno
- Povremeni članovi negde popunjavaju obrazac 2, a neki izveštaje pišu u slobonoj formi, da li tu praksu treba ujednačiti?
4. Stalni članovi – sugestije i otvorena pitanja
- Pravilnik treba da naglasi da stalni član može da bude i predstavnik predškolske ustanove (stalni član je iz obrazovnog sistema)
- Pravilnik treba da odredi vreme na koje se imenuju stalni članovi IRK (4 ili 5 godina) kako bi se sprečile političke promene komisije nakon lokalnih izbora iz političkih razloga
- Propisati uslov da stalni članovi poseduju sertifikat o završenoj obuci
- Propisati uslove za razrešenje stalnih članova IRK, što je jedan od faktora održavanja kontinuiteta rada IRK
5. Rok za donošenje mišljena i IPP
- Rokovi preloženi Pravilnikom treba da ostanu, iako su kratki
6. Obrazac 1 – zahtev
- Kod pitanja zašto se pokreće postupak procene ispred komisije umesto otvorenog polja za odogovor (roditelji najčešće tu navode želje i šta bi želeli da njihovo dete dobije) ponuduti predefinisane odgovor
Preporuke koje se odnose na izmene člana 4 Pravilnika koji se odnosi na dodatne podrške:
1. Jedan broj učesnika je na stanovištu da u Pravilniku treba posebno izdvojiti one vrste podrške za koje je neophodno mišljenje komisije, koje ne mogu da se realizuju bez toga i zbog kojih su IRK-ovi i formirani, kao što su:
- rad po IOP-u
- upućivanje u razvojnu grupu ili u školu za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju
- pravo na uvećani dečiji dodatak (i uvećani dodatak za negu i pomoć drugog lica)
2. Pojedini oblici dodatne podrške su osnovna podrška koja se može ostvariti i za njih nije neophodno mišljenje komisije, pa njihovo navođenje u IPP predstavlja samo informisanje roditelja o postojanju:
- određenih prava, kao na primer prava na dodatak za pomoć i negu drugog lica, novčanu socijalnu pomoć i sl.
- usluga socijalne zaštite koje su uspostavljene u lokalnoj sredini kao što je lični pratilac, psihosocijalna podrška
- usluga socijalne zaštite koje nisu uspostavljene u konkretnoj lokalnoj samoupravi, ali su predviđene zakonom i u mandatu su LS
Iako ne predstavljaju dodatnu podršku, informacije o pravima i uslugama svakako treba da nađu svoje mesto u IPP imajući u vidu najmanje dve činjenice:
- da roditelji treba da «ponesu» sa komisije preciznu (pisanu) informaciju radi osnaživanja za korišćenje određenih vrsta podrške
- da mnoge lokalne samouprave nisu uspostavile pojedine usluge socijalne zaštite te mišljenje komisije predstavlja važan dodatni pritisak u pravcu nihovog uspostavljanja
3. Dakle, ukoliko se u okviru datog koncepta, donese odluka da i u Pravilniku, u članu 4 treba da budu navedene i vrste podrške (prava) koje već postoje po osnovu različitih zakona, treba da bude jasno naglašeno da to nisu dodatne podrške za koje je uslov da se obezbedi pozitivno mišljenje komisije. U suprotnom pojedine vrste podrške iz Pravilnika treba brisati.
Pored već navedenog (što se odnosi na primer na podršku za ličnog pratioca pod rednim brojem 7; obezbeđivanje programa produženog boravka u matičnoj ili drugoj školi u lokalnoj zajednici, odnosno u okviru dnevnog boravka, kao usluge socijalne zaštite pod rednim brojem 18), treba proveriti sve navode koji se odnose na obezbeđivanja prava na usluge zdravstvene zaštite (pod rednim brojem 12) u smislu da li su to osnovna prava koja su već obezbeđena zakonom o zdravstvenom osiguranju ili su u pitanju oblici dodatne podrške (kao što je na primer pravo da izabrani lekar obavlja kućne posete)
4. U istom smislu treba brisati ili označiti kao informaciju sa ciljem osnaživanja roditelja i davanje mišljenja komisije radi:
- obezbeđivanja podrške radi prevazilaženja jezičke barijere, detetu kome jezik na kome se izvodi nastava nije maternji ( redni broj 6)
- organizovanja obrazovne podrške u slučaju dužeg izostajanja iz škole, radi nadoknađivanja propuštenog odnosno obezbeđivanja kontinuiteta u obrazovanju deteta; (redni broj 8)
- davanja prednosti deci pripadnicima osetljivih grupa u uključivanju u predškolsko vaspitanje i obrazovanje (redni broj 10)
5. Za pojedine vrste podrške je i dalje nejasno kome se preporučuje da ih obezbedi, pogotovo u smislu finansiranja (LS ili škola, pod rednim brojem 13, 15, ali i neke druge), a pojedine podrške jednostavno ne mogu da se realizuju.
Otuda se preporučuje brisanje preporuke angažovanja psihologa ili osobe koja poznaje dete u ostvarivanju zdravstvene zaštite (pod rednim brojem 11), imajući u vidu da se verovatno mislilo na jednokratnu podršku, a nije realno da se komisija samo zbog toga sastaje, kao što nije realno ni da donese odluku u kratkom roku, a što bi bilo neophodno da bi dete moglo uopšte da koristi navedenu podršku …
6. Za pojedine oblike dodatne podrške, naročito one materijalne prirode (besplatni obroci, besplatna užina, besplatna ekskurzija), treba imati u vidu da mogu da izazovu dodatnu tražnju za izlaskom na komisiju ako bi se ispostavilo da je mišljenje IRK-a značajno za obezbeđenje tih prava.
7. Za pojedine oblike dodatne podrške, ako uopšte budu zadržani imajući u vidu komentar u okviru prethodne tačke, treba naglasiti da ih treba obezbediti samo za siromašnu decu, a ne i za decu sa invaliditetom koja nisu siromašna (na primer, obezbeđivanje sredstava za finansiranje troškova rekreativne nastave, ekskurzija, kulturnih, sportskih i drugh aktivnosti koje organizuje predškolska ustanova odnosno škola za dete i, po potrebi, za pratioca; (pod rednim brojem 13).
8. Podrška i informisanje hranitelja su obezbeđeni kroz pripremu za hraniteljstvo i ne treba da bude deo mišljenja komisija (pod rednim brojem 16 i 17).
9. Za pojedine oblike dodatne podrške se ne smatra da treba da ih preporuče komisije, kao na primer, obezbeđivanje specifične ishrane, prilagođene potrebama deteta u predškolskoj ustanovi ili školi (pod rednim brojem 21).
10. Kroz ceo Pravilnik, a posebno u okviru tačke 4 treba voditi računa da se deca upućuju na komisije u ranijem uzrastu i da je potrebno na više mesta da se posebno pomenu predškolske ustanove
Tokom diskusije izražena je i sumnja da li su određene vrste podrške koje komisije uključuju u IPP zaista realno potrebne, odnosno delotvorne (na primer rad sa defektologom ili logopedom za decu starijeg uzrasta, senzorne sobe i sl…), što je ponovo otvorilo pitanje edukacije komisija i/ili uputstava za rad komisija.
Najzad, kroz zajednički rad i razjašnjenje vrsta i tipova dodatne podrške, ali i uloge komisija, zaključeno je da nije moguće da mišljenje IRK-ova po svim elementima bude pravno obavezujuće i da ima snagu rešenja.
Dodatne preporuke
Nacionalni nivo
- Jasno definisanje i sistematsko uključivanje pedijatara u proces inkluzije,
- Nužnost promene Zakona o finansijskoj podršci porodicama sa decom koji nije usklađen sa konceptom inkluzije
- Iznalaženje privremenog rešenja za pružanje finansijske podrške i predškolskim ustanovama koje nemaju formirane razvojne grupe, već imaju decu sa smetnjama u razvoju koja su inkluzivno uključena u predškolsko obrazovanje
- Nužnost dodatnog razmatranja standarda za lične pratioce, da li se za svu decu uloga ličnog pratioca završava na vratima škole i da li to znači da je (jednom malom broju dece) potrebna neka druga vrste podrške koja će se pružati i u prostorijama škole (inovative usluge socijalne zaštite)
- Pospešivanje funkcionisanja kontrolnih mehanizama koji bi trebalo da spreče upis u »specijalne» škole bez odgovarajućeg mišljenja IRK-a
- Neophodnost dodatnih edukacija za zaposlene u obrazovnom sistemu, ali i za članove IRK-a
Lokalni nivo
- Ukoliko su započele proces dodeljivanja besplatnih udžbenika i nemaju sredstava za pokriće svih potreba istovremeno, LS bi trebalo da razmotre mogućnost da u prvoj fazi daju prioritet ranjivim grupama
- Donošenje odgovarajućih odluka koje će da omoguće da pojedina prava prate decu kada se umesto u «specijalne» upišu ili premeste u redovne škole (besplatni obrok, prevoz, udžbenici..)
- U manjim LS dobro je rešenje da isti pojedinci budu i članovi IRK-a i Komisije za posebu negu deteta.
- Potrebno je da LS mogu da odobre troškove prevoza i ukoliko se škola nalazi u drugoj gradskoj opštini
- Za beogradske opštine zbog njihove specifičnosti potrebno je da se organizuje poseban skup
Evaluacija učesnika
1. Ocena skupa
Svi učesnici su skup ocenili visokim ocenama – prosek 4.8, i to:
- Ocena sadržaja skupa: 4.8
- Ocena kvaliteta realizacije: 4.9
- Primenjivost stečenog znanja: 4.7
2. Učesnici su ocenili šta im je bilo najkorisnije na skupu kroz sledeće komentare:
- otvorenost, osetljivost i sposobnost voditelja; bilo je zanimljivo sve vreme i nimalo dosadno
- učešće predstavnika Ministarstva prosvete nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstva rada, zapošljavanja i socijalne politike
- mogućnost direktnog učešća u analizi važnih aspekata rada IRK i predlogu za izmene Pravilnika
- razmena iskustava kroz neposrednu komunikaciju i sagledavanje šta može bolje da se uradi
3. Učesnici su ocenili šta im je bilo najmanje korisno kroz sledeće komentare:
- odsustvo predstavnika Ministarstva zdravlja
4. Komentar kao preporuka
- organizovati sličan skup za beogradske opštine
- češća saradnja među IRK, mreže inskluzivnog obrazovanja…
- uključivanje ostalih stalnih članova IRK da prisustvuju ovakvim skupovima
- organizovanje skupova razmene iskustava u određenim (redovnim) vremenskim intervalima
Napiši komentar