Piše: Teo Taraniš (Blog o socijalnom uključivanju)
Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, kao uvek pouzdan partner, u saradnji sa Erste bankom u Srbiji i SMART kolektivom, 21. novembra ove godine organizovao je debatu koja okupila mlade preduzetnike i promovisala njihove poglede i iskustva u upravljanju biznisom. Da li se preduzetnik rađa ili stvara? Koji su razlozi i izazovi pokretanja sopstvenog posla? Kako biti konkurentan i inovativan? Ova i neka druga pitanja poslužila su da na debati o preduzetništvu mladih dobijemo odgovore i čujemo mišljenja onih koji su u svet privatnog preduzetništva kročili kako bi ostvarili svoje snove. Naravno da se u tome uspelo. Raširena je zarazna energija preduzetništva!
„Preduzetništvo je jedna od najboljih stvari koju mogu učiniti za sebe. I ne samo za sebe, već i za društvo kojem pripadam“ – reči su Aleksandra Šćepanovića, koji se zajedno sa bratom Ninoslavom upustio u preduzetničke vode otvorivši hostel „Montana“ na Kopaoniku. Oni su u posao ušli sa vizijom da naprave mesto za odmor koje će turistima ponuditi širi koncept usluga. Naime, potrudili su se da goste privuku i hranom koju sami spremaju jer, kako kažu, tek tada ugođaj postaje potpun. „Jedino što smo mogli da izgubimo bilo je da nam na kraju ostane vikendica na Kopaoniku i zato smo krenuli u posao“ – kažu Šćepanovići.
U osnovi, situacija u društvu je takva da većina mladih ljudi očekuje da dobije posao u državnoj upravi ili javnim preduzećima i da na taj način reši problem. Međutim, kapaciteti navedenih poslodavaca su ograničeni, a i posao se tu obično obezbeđuje preko raznih veza što za posledicu ima nezadovoljstvo i apatiju mladih. Na drugoj strani, podaci i realnost govore o velikom broju nezaposlenih mladih ljudi, pa čak i među onima koji imaju visoku školsku spremu. Prema podacima iz Ankete o radnoj snazi iz 2011. godine ukupna stopa nezaposlenosti bila je 23%, dok je stopa nezaposlenosti mladih bila daleko veća (stopa nezaposlenosti mladih između 15 i 19 godina bila je 62,2%, onih između 20 i 24 godina 48,8% i mladih između 25 i 29 godina 35,6%). Ovi podaci govore o tome da stopa nezaposlenosti mladih u Srbiji značajno nadmašuje stope nezaposlenosti mladih u zemljama u okruženju, kao i u EU (za uzrast od 15-24 godine oko 16%). Na potrebe ovih ljudi za poslom nije u stanju da odgovori nejaka i krizom pogođena privreda.
Jasno je da se pokretanje sopstvenog posla nameće kao logično rešenje. Ali avaj! Ni to nije lako i jednostavno kako se može učiniti u prvi mah. Mlada preduzetnica Sonja Ilić kaže da, ako ste dovoljno „ludi“ da krenete u realizaciju sopstvenog poduhvata, čeka vas pitanje poslovne ideje, finansiranja, visokih poreza i doprinosa na zarade zaposlenih (koji su apostrofirani kao najveći problem), ograničeno znanje u nekim segmentima posla, sveprisutna ekonomska kriza. Ipak, ona već četiri godine uspešno vodi preduzeće „Match and art“ koje odoleva izazovima na tržištu.
(…)
Napiši komentar