Digitalne destinacije i proizvodi koji nastaju na principima dostupnosti informacija mogu modelovati interakcije kakve nisu bile poznate u offline okruženjima. Primer za takvu praksu je lonac.pro, regionalna online i offline zajednica organizovana oko digitalne platforme na kojoj mladi ljudi mogu pronaći prilike za razvoj u oblastima društvenog aktivizma i preduzetništva.
Mladi u Srbiji koji izlaze na tržište rada suočavaju se sa nizom prepreka, poput nedostatka početnog kapitala, iskustva i dokazanog uspeha. Kontekst na tržištu rada je takav da je čak 35% mladih nezaposleno, a preduzetništvo nema pozitivnu konotaciju u odnosu na ostale oblike zapošljavanja. U kulturološkom smislu, preduzetništvo se smatra iskorakom iz kolektivističke kulture koja predstavlja nasleđe socijalističke ideološke prošlosti i još uvek predstavlja važan element načina života u ekonomski neizvesnom kontekstu, što je, na primer, evidentno u stanovanju koje se i dalje predominantno odvija u višegeneracijskim zajednicama.
Političke, ekonomske i kulturološke prilike, koje se u regionu ne razlikuju značajno od onih u Srbiji, inspirisale su regionalnu neprofitnu korporaciju Fondaciju Mozaik da 2018. godine pokrene lonac.pro, digitalnu zajednicu koja za cilj ima povezivanje i preduzetnički razvoj mladih u regionu. Prema rečima Emilije Seočanac, community menadžerke lonac.pro zajednice, reč je o zajednici koja otvara prilike za nova povezivanja i realizaciju ideja. Bilo da je u pitanju jedna klupa u lokalnoj zajednici ili pokretanje inovativnog startapa koji planira izlazak na svetsko tržište – lonac je skup članova i članica koji žele nešto da promene i time doprinesu razvoju svojih zajednica.
Namenjen preduzetnim mladim ljudima od 17 do 35 godina koji su aktivni ili žele da se aktiviraju na polju preduzetništva i društvenog aktivizma, lonac u sebi okuplja i mentore koji su tu da podrže mlade u realizaciji njihovih ideja. U lonac.pro zajednicu mlada osoba može doći po inspiraciju, partnere za realizaciju svoje ideje, podršku u razvoju u radu sa mentorima, odgovore na pitanja, a vrlo često postoje prilike za pristup i finansijskim sredstvima.
Jedna takva mlada osoba je i Armin Maglić iz Jelaha, Bosne i Hercegovine, osnivač socijalnog preduzeća „Igraj, uči, rasti” koje od 2016. godine proizvodi edukativne igračke, koje za cilj imaju podsticanje kognitivnog, grafomotoričkog, socijalnog i emocionalnog razvoja dece. Armin, omladinski radnik sa ozbiljnim aktivističkim stažom, ističe empatiju kao osnovu razvoja svojih proizvoda. Na svoj preduzetnički korak Armin se odlučio na poziv Startup studija Fondacije Mozaik, koja ga je kontaktirala kao lidera u omladinskom razvoju. Ipak, put ka ovoj tački uspeha, sa razvijenom online prodajom i preko 30.000 dece koje se igralo i igra njihovim igračkama, nije bio jednodimenzionalan. „Meni je bilo nezamislivo da ću ja praviti nešto što će se prodavati u marketima i nalaziti u domovima ljudi”, opisuje presudnu ulogu lonca kao pokretača u ovom preduzetničkom poduhvatu Armin. Rad sa decom, delikatno pregovaranje sa ustanovama kao što su vrtići i, pre svega, sticanje poverenja roditelja, predstavljalo je izazove kojima je trebalo pristupiti multidisciplinarno. Armin ističe da je poznavanje zajednica čije potrebe i probleme preduzeće želi da uvaži i reši, uvek na prvom mestu. U loncu, pored finansijskih sredstava koja su bila neophodna u početku, Armin i njegov tim mogu da pronađu podršku, biznis savet kao i da testiraju svoje nove proizvode. Iako pogođeni krizom izazvanom koronavirusom, tim „Igraj, uči, rasti” je, upravo kao rezultat konsultativnog procesa sa njihovim različitim interesnim zajednicama, odlučio da ove godine počne sa proizvodnjom edukativnih kartica na ćiriličnom pismu.
Kako bi bio sredina i zajednica u kojoj mladi ljudi mogu započeti promišljanje i realizaciju svojih inicijativa socijalnog uključivanja, lonac.pro se vodi inkluzivnim metodologijama i principima. Pristup platformi je besplatan i njen sadržaj se ne monetizuje. Sledeći razvojni cilj je da platforma postane samoodrživa, poput Reddit ili Quora zajednica, kao i da interakcije na njoj budu prisutne i bez velikih intervencija menadžerki zajednice. Danas, zajednica već funkcioniše u stalnom osluškivanju interesovanja i potreba članova i članica.
Generalne teme koje grupišu sadržaj u loncu, kao što su pozivi za biznise, pogurajmo male biznise, inovacije i patenti ili različite iskustvene priče i intervjui s aktivnim i preduzetnim mladim ljudima, privlače veliki broj ljudi, jer su organizovane kao rezultat kontinuiranog ispitivanja njihovih potreba.
U loncu se stalno razvijaju nove funkcionalnosti, osluškuju potrebe članova i članica zajednice i pokušavaju stvoriti inovativna rešenja njihovih izazova. Tako će uskoro biti lansirane dve nove funkcionalnosti. Internship modul kroz koji će mladi moći olakšano da se prijave na različite pozive za volontiranje, praksu i prva radna iskustva, jedan je od njih. Posebno je zanimljiv i „TimeBank“, odnosno banka u koju članovi i članice mogu uložiti svoje vreme kao jedinu valutu, a zahvaljujući kojoj će razmenjivati veštine i znanja, s ostalim članovima. Slična TimeBanku je i trenutna inicijativa u loncu – Međugeneracijska solidarnost, s fokusom na to da mladi i stariji pomažu jedni drugima svojim znanjem i konkretnim veštinama.
Danas lonac.pro zajednicu čini skoro 40.000 članova i članica. Za ovakav uspeh nakon nepune dve godine, kako navodi Emilija, zaslužna je na neki način i kriza izazvana koronavirusom. U situaciji kada je svakodnevni život „pauziran”, mladi ljudi okrenuli su se alternativnim načinima učenja i razvoja, a preduzetništvo, kao jedan od vidova samozapošljavanja, istaklo se kao rizik vredan pažnje. Iako je lonac vremenom rastao u zajednicu koja je danas, Emilija ističe da su broj članova i članica, kao i broj kvalitetnih interakcija i sadržaja, znatno porasli tokom 2020. godine.
Artikulišući generalni stav i moto lonac tima, Emilija navodi da će podrške za dobru ideju uvek biti i ističe da je definisanje prepreka prvi korak u nastojanju da se rešavaju problemi i uvažavaju potrebe konkretnih zajednica. Ono što posebno zavređuje pažnju u loncu je ekosistemski pristup rešavanju ovih pitanja jer ova zajednica generiše kolektivno izgrađene profesionalne prilike za mlade ljude. U tom smislu, njena misija nije jednodimenzionalno rešavanje kratkoročnog i vrlo vidljivog društvenog problema nezaposlenosti pojedinačnih mladih ljudi, već negovanje savremenih modela razmene postojećih resursa znanja, ekspertiza i finansija u cilju kreiranja poslovne i društvene sredine koja će osnažiti generisanje novih prilika za mnoge.
Nakon bližeg upoznavanja sa lonac.pro zajednicom, postaje jasno da zajednice okupljene oko digitalnih platformi mogu predstavljati alternativne izvore podrške za teme i inicijative koje ne predstavljaju prioritete ili su čak i nevidljive na planu razvoja u društvu. U društvima regiona u kojima postoji visok stepen boljki ekonomija u nedovršenim tranzicijama, uz tradicionalno odsustvo preduzimljivosti, ovakvi portali i zajednice predstavljaju neophodne komunikacijske strukture, a posebno su značajne jer uključuju i one najranjivije u jednom društvu.
Evo kako se možete pridružiti lonac.pro zajednici:
- Kako da se registruješ u loncu? (VIDEO)
- Registruj se i pridruži se zajednici
- Lonac.pro – Facebook grupa
Napiši komentar