Republika Srbija ovog januara obeležava godinu dana otkako je zvanično postala članica Evropske agencije za posebne potrebe i inkluziju u obrazovanju.
Prijem u članstvo je priznanje Srbiji za kontinuiran rad na povećanju pristupačnosti i jednakosti u obrazovanju, razvoju sigurnog i stimulativnog fizičkog i društvenog okruženja i obezbeđivanju jednakih mogućnosti za svu decu, učenike/ce, studente/kinje i odrasle u ostvarivanju prava na kvalitetno obrazovanje i dodatnu podršku.
Priprema za ulazak trajala je od 2015. godine, kada su predstavnici Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja dobili priliku da učestvuju u radu Agencije, da bi u aprilu 2017. Srbija dobila status zemlje posmatrača, a iste godine dobila i poziv za ulazak u Agenciju kao punopravna članica.
Na sajtu Agencije dostupne su informacije o Srbiji kao i prevedene publikacije na srpskom jeziku.
Srbija je u ovom trenutku uključena u četiri projekta Agencije:
- Pregled i analiza državne politike – Country Policy Review and Analysis (CPRA)
Pregled i analiza državnih politika vezanih za inkluziju je projekat u okviru kojeg država članica popunjava podatke o regulativi vezanoj za inkluziju, uključujući strategije, zakone i podzakonske akte. Tim Republike Srbije je završio popunjavanje podataka i u toku je kodiranje od strane eksperta Agencije, nakon čega će biti moguće uporediti politike u oblasti inkluzivnog obrazovanja na osnovu kodiranih podataka sa podacima o politikama drugih zemalja članica. Na osnovu analize biće moguće formulisati strateške i razvojne legislativne preporuke sa ciljem podrške inkluzivnoj praksi. Više o projektu saznajte na adresi www.european-agency.org
- Podrška liderima inkluzivnih škola – Supporting Inclusive School Leaders (SISL)
Podrška inkluzivnom rukovođenju školama je projekat koji je tek započet u Agenciji. U prvoj fazi se prikupljaju podaci o praksama školskog liderstva na osnovu koje će zaključci i preporuke biti date zemljama članicama, a ciljna grupa su donosioci odluka i direktori i direktorke škola. Više o projektu na adresi www.european-agency.org/projects/SISL
- Promenljiva uloga specijalista u obrazovanju – Changing Role of Specialist Provision (CROSP)
Promena uloge specijalne podrške je projekat za podršku inkluzivnom obrazovanju koji zemljama članicama daje mišljenja, smernice, sugestije i direktnu ekspertsku podršku u procesu tranzicije koja ima za cilj reorganizaciju specijalističke, defektološke podrške i tranzicije segregatornih, specijalnih škola kako bi one u najvećoj mogućoj meri pružile podršku redovnim školama u uključivanju učenika sa raznim teškoćama i smetnjama.
- Statistika Evropske agencije o inkluzivnom obrazovanju – European Agency Statistics on Inclusive Education (EASIE)
Ovo je prvi projekat u koji se Republika Srbija uključila nakon pristupanja Agenciji. Naši analitičari su u dva navrata prisustvovali radu višednevne radionice vezane za prikupljanje i analizu podataka, a rezultat je ozvaničen državni izveštaj vezan za inkluzivno obrazovanje koji će biti predstavljen i na sajtu Agencije. Više o ključnim nalazima u okviru ovog projekta potražite na www.european-agency.org
Evropska agencija za posebne potrebe i inkluziju u obrazovanju nezavisna je evropska organizacija koja deluje kao platforma za saradnju ministarstava obrazovanja zemalja članica i obuhvata 31 zemlju. Osnovana je 1996. godine, sporazumom između ministarstava obrazovanja zemalja članica EU, kao platforma za saradnju u obezbeđivanju inkluzivnog obrazovanja. Njena uloga je u tome da pomogne zemljama članicama da unaprede svoju inkluzivnu obrazovnu politiku i praksu za sve učenike i učenice.
Zajednička konačna vizija zemalja članica Agencije za inkluzivne obrazovne sisteme je da se svim učenicima/ama bilo kog uzrasta obezbede smislene, visokokvalitetne obrazovne mogućnosti u njihovoj lokalnoj zajednici, među prijateljima/cama i vršnjacima/kinjama. Ova vizija je žarište svih aktivnosti Agencije.
Više informacija na www.mpn.gov.rs
Napiši komentar