„Strah od promene sredine zbog upisivanja srednje škole bio je pojačan nestabilnom situacijom sa virusom Kovid-19, i ja kao majka osetila sam olakšanje kada sam upoznala članice tima za pružanje podrške našoj deci”, kaže majka devojčice koja je završila osnovnu školu prema individualnom obrazovnom planu (IOP-2).
Iz jedne poznate i sigurne školske sredine gde je bila prihvaćena i podržana, prelaskom u srednju školu učenica A.S. suočila se sa strahovima koji prate svako dete u trenutku kada prelazi u novi kolektiv, a posebno kada bira i svoje buduće zanimanje. Korak ka promeni i ulazak u novu školsku sredinu bio je dovoljno veliki izazov, koji je dodatno pojačan dugim boravkom kod kuće usled pandemije Kovid-19, koja je kod većine dece sa razvojnim smetnjama izazvala anksiozna ponašanja, povlačenje u sebe i otežanu socijalizaciju u odnosu na vršnjake. Kao odgovor na ove i druge izazove sa kojima se suočila učenica A.S, a sa kojima se susreću i mnoga druga dece sa smetnjama u razvoju i njihovi roditelji, Grad Pirot se u partnerstvu sa lokalnim organizacijama civilnog društva, Udruženjem za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim licima Pirot i udruženjem „Vizija” odlučio na uspostavljanje gradskog servisa za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju. U okviru novog gradskog servisa, usluge savetodavne i edukovne podrške koje pruža multidisciplinarni stručni tim dostupne su: roditeljima dece koja se školuju prema individualnom obrazovnom planu, učenicima u osnovnim školama koji su u osmom razredu, učenicima srednjih škola koji su tek upisali prvi razred srednje škole i maturantima koji traže svoje prvo zaposlenje, kao i zaposlenima u obrazovnom sistemu.
Vesna Stanković, specijalna pedagoškinja sa dugogodišnjim iskustvom, članica je multidisciplinarnog tima koji, pored nje, čine i defektolog, kao i dva psihologa kao dodatna psihosocijalna podrška deci sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama. Vesna objašnjava razloge uspostavljanja gradskog servisa kao inovativne usluge u Pirotu. „Na osnovu dugogodišnjeg rada i iskustva, moje kolege i ja došli smo do nekoliko zaključka kada je u pitanju rad sa decom sa smetnjama u razvoju i njihovim porodicama, a to su: suočavanje sa dijagnozom i teškoćama deteta, polazak u školu, a kao jedan od većih izazova prepoznata je tranzicija učenika sa jednog nivoa obrazovanja na sledeći, uključujući i njihovo zapošljavanje nakon završetka školovanja. Imajući u vidu navedeno, odlučili smo da osnujemo tim koji će se direktno usmeriti na prelazak dece iz osnovne u srednju školu, jer nas je zabrinula činjenica da je velika razlika u broju učenika sa smetnjama u razvoju u osnovnim i srednjim školama, odnosno da značajno manji broj dece sa smetnjama u razvoju upisuje srednju školu, dok izuzetno mali broj njih stigne do velike mature“, objašnjava Vesna. Kaže da njene kolege i ona imaju viziju da njihov rad doprinosi i obezbeđuje jednaka prava i punu participaciju učenika sa smetnjama u razvoju u životu lokalne zajednice. „Za nas osnivanje Multidisciplinarnog tima u okviru Servisa za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju predstavlja korak napred u dostizanju našeg cilja, a to je inluzivna lokalna sredina“, naglašava članica tima i ukazue nam da je osnovni zadatak tima da prati i savetuje učenike sa smetnjama u razvoju, razgovara sa njima, njihovim porodicama, stručnim timovima škole, po potrebi i Centrom za socijalni rad, članovima interresorne komisije i drugim institucijama u lokalnoj zajednici. „Naša dobra saradnja, dugogodišnje iskustvo u radu sa decom i stručni pristup, svako iz svog ugla, ključni je momenat u smanjenju prepoznatih izazova”, zaključuje Vesna.
Moto ovog tima je voleti, razumeti, pomoći. Kako je svako dete jedinstveno i može napredovati svojim tempom, Multidisciplinarni tim je osmislio plan individualizacije sa prilagođenim radionicama koje će deci pomoći u prihvatanju sebe i jačanju njihovog samopouzdanja, a u cilju lakšeg školovanja i kasnije odabira zanimanja u skladu sa svojim afinitetima. Doprinos unapređenju ličnosti deteta sa smetnjama u razvoju i njegov ostanak u sistemu obrazovanja, predstavlja preduslov za uspešnu integracija u širu društvenu zajednicu.
Iako sistemi obrazovanja (školski timovi) i zapošljavanja (savetnici za zapošljavanje u filijalama Nacionalne službe za zapošljavanje) na raspolaganju imaju veliki broj programa koje koriste za informisanje dece o ponudi srednjih škola i o svetu rada, Multidisciplinarni tim je stava da kada su deca sa smetnjama u razvoju u pitanju, ti programi bi trebalo da se prilagode svakom od njih ponaosob.
U skladu sa tim, stručni tim je prikupio odgovarajuće alate i prilagodio ih deci sa smetnjama. Alati se zasnivaju na vizuelnim materijalima, a koristiće se u toku cele godine za učenike osmog razreda kako bi svako individualno mogao da prepozna ono što je za njega najbolje. Pored posvećenosti deci tim je na raspolaganju i porodici. Roditelji mogu zakazati svoje termine i svoje nedoumice podeliti sa psiholozima tima, a jedanput mesečno obrađuju se teme koje roditelje ohrabruju i upućuju u mogućnostima koje su im na raspolaganju.
U razgovoru sa Irenom Icić, profesorkom srpskog jezika i književnosti i majkom deteta sa smetnjama u razvoju, koje pohađa osmi razred ŠOSO „Mladost” u Pirotu, podelili smo zabrinutost kada je u pitanju dalje školovanje njenog deteta. Sa jedne strane su želje, a sa druge realne mogućnosti. Oseća veliku odgovornost zato što ona sa suprugom mora pomoći svom detetu da što bezbolnije pređe sa jednog, sada već ustaljenog nivoa obrazovanja, na drugi napredniji, koji donosi sa sobom promenu sredine, profesora, drugara i drugarica za koje je vezan. „Rođenje deteta sa smetnjama u razvoju je šok u životima svih roditelja. Sama spoznaja da nas očekuje nešto nepoznato, put pun prepreka gde vam niko ne garantuje uspeh. Na putu suočavanja sa dijagnozama i sa problemom koje ima naše dete, mi smo kao roditelji bili sami. Rana intervencija koja je izostala sve do dolaska u školu za decu sa smetnjama, gde smo naišli na mnogo ljubavi i razumevanja i gde je konačno krenulo sve svojim tokom. Mi smo, eto, zajedno sa našim detetom stigli do osmog razreda”, kaže Irena.
U daljem razgovoru Irena deli svoje prve utiske sa radionica Servisa i kaže: „Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju mnogo znači nama roditeljima dece sa smetnjama u razvoju. Stručnjaci koji su tu upućuju nas na sve mogućnosti koje imaju naša deca nakon završetka osmog razreda, kao i na to šta nam je potrebno za upis u srednje škole.“ Irena pojašnjava da su u razgovoru sa njima dobili korisne informacije o tome kako se polaže mala matura. „Samim tim, stručnjaci su nam pružili podršku i ublažili stresnu situaciju tranzicije iz osnovne u srednju školu, koja je izazov svakom detetu. Na samoj prezentaciji, stručnjaci su nas edukovali i osnažili naše kapacitete kao roditelja i pokazali nam metode i načine inkluzivnih pristupa u obrazovanju“, kaže naša sagovornica. „Multidisciplinarni tim nam jako znači jer prati našu decu sa smetnjama u toku osmog razreda i daje nam savetodavnu podršku o nastavljanju školovanja“, naglašava Irena i predlaže uspostavljanje saradnje multidisciplinarnog tima i privatnog sektora, jer smatra da je to način kako olakšati put zapošljavanja naše dece sa smetnjama u razvoju nakon završetka školovanja.
Pored osmaka podrška je potrebna i učenicima prvog razreda srednje škole kako ne bi odustali, jer dosadašnja praksa nam govori da se veliki broj dece koji upišu srednju školu slabo snalaze i na kraju napuste školovanje što predstavlja najgore rešenje. Potrebno je osnažiti ih, pomoći im da se snađu u novim okolnostima, prepoznati njihove potencijale koje treba dalje razvijajati i negovati. Deca treba da stvore pozitivnu sliku o sebi i ojačaju svoje samopouzdanje, tako što će biti podržana tokom procesa promena koji je izazov za sve. Cilj Multidisciplinarnog tima je da decu zadrži u školi i da im pruži podršku do kraja školovanja tj. do trenutka sticanja određene kvalifikacije, pošto će im obrazovanje olakšati put integracije u društvenu zajednicu. Takođe, tim je na raspolaganju i porodicama dece sa smetnjama da zajedno razreše nedoumice koje donose odrastanje i adolescencija, i to se posebno odnosi na razgovor sa detetom, pitanje kako ga usmeriti, ohrabriti, šta oni mogu i šta treba da urade. Zajedničkim snagama deci će biti obezbeđen oslonac u period tranzicije koji je veliki izazov i za decu i za njihove porodice.
Savet multidisciplinarnog tima zatražili su i nastavnici/e koji prvi put u svom odeljenju imaju dete sa smetnjama. Žele da deca najpre budu dobro prihvaćena u odeljenje, a zatim i oni sami žele da na najbolji način prilagode i organizuju svoj rad kako bi deci stvorili stimulativnu radnu sredinu.
Prava svakog deteta moraju da budu uvažena i poštovana, a zadatak tima je da pružanjem podrške deci sa razvojnim smetnjama pomogne da se obezbede jednaki uslovi i mogućnost za razvoj talenta i ličnosti svakog deteta, kao i da stvori ambijent u kojem se razumeju drugačije potrebe. Bez međusobnog razumevanja nema prihvatanja, uvažavanja, prijateljstva.
Udružimo se i zajedničkim snagama obezbedimo deci sigurniju budućnost.
***
Ova uspešna priča nastala je u okviru projekta „Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju“, koji sprovodi Grad Pirot u saradnji sa Udruženjem građana „Vizija“ Pirot i Udruženjem za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim licima Pirot u okviru Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnih modela za socijalno uključivanje LIP 2 kojim koordinira Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU) uz podršku Vlada Švajcarske.
Napiši komentar