Rezultati studije Ulaganje u obrazovanje u ranom detinjstvu u Srbiji – Modeli finansiranja univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem, predstavljene javnosti od strane UNICEF-a u septembru 2012. pružaju dokaze da je uvođenje univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem kroz 3 do 4-časovne programe finansijski moguće i isplativo.
U Srbiji stopa obuhvata dece uzrasta 3 -5,5 godina predškolskim programima ima rastući trend; danas je oko 25% viša nego što je bila 2005. „Ipak, više od polovine dece u Srbiji nema pristup predškolskim programima. To su u najvećoj meri baš deca kojoj su ovi programi najpotrebniji – deca iz seoskih sredina, siromašna, romska deca. A dobiti od snažnog podsticanja razvoja u ranom detinjstvu daleko su najveće upravo među grupama koje su najuskraćenije”, istakla je Judita Rajhenberg, direktorka UNICEF-a u Srbiji.
Studija, nastala kao plod saradnje UNICEF-a i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, pokazala je da:
- Usluge predškolskog obrazovanja ne koriste oni kojima je ono najpotrebnije. Veće stope upisa beleže se kod imućnijih, bolje obrazovanih, gradskih porodica, a stope su značajno niže kod siromašne, romske i dece na selu.
- Tekuća mreža predškolskih ustanova nije adekvatna u smislu geografskog obuhvata i fizičkih kapaciteta. Često predškolskih ustanova nema tamo gde su najpotrebnije – u nerazvijenim seoskim područjima.
- Lokalna samouprava pokriva 80% cene predškolskog obrazovanja.Budući da većina ljudi koji imaju koristi od ovih rashoda pripada višim socio-ekonomskim grupama, to dovodi u pitanje principe socijalne pravde i ravnomerne distribucije raspoloživih sredstava.
Da bi se postigao univerzalni obuhvat dece od 3 do 5,5 godina predškolskim obrazovanjem, neophodno je:
- Postaviti predškolsko obrazovanje kao strateški interes i obavezu države. U svetlu njegovog značaja, sveukupnih koristi po državu i visoke stope povraćaja investicije, predškolsko obrazovanje ne može da bude samo obaveza opština i dužnost roditelja.
- Kreatori politika treba da ponovo preispitaju odgovornost lokalnih samouprava da finansiraju predškolsko obrazovanje. Republička vlada treba da interveniše i pruži podršku nerazvijenim opštinama da postignu više stope obuhvata predškolskim obrazovanjem, sa mogućnošću proširenja podrške na sve opštine u budućnosti.
- Razvoj mreže predškolskog obrazovanja prvenstveno bazirati na edukativnoj funkciji predškolskog obrazovanja. Ovo širenje treba da ispita mogućnost korišćenja postojećih prostorija u opštinama i uspostavljanja partnerskih odnosa sa donatorima, privatnim sektorom i drugim zainteresovanima u cilju proširenja fizičkih kapaciteta.
- Demografske trendove dodatno analizirati. Negativni demografski trendovi su doprineli povećanju stope obuhvata predškolskim obrazovanjem u zemlji, ali sami nisu bili dovoljni da se poveća obuhvat to željenih nacionalnih ciljnih vrednosti. Zato ove trendove treba dodatno analizirati da se utvrdi koliko će se dalje smanjivanje broja dece u osnovnim školama osloboditi kapacitete koji se mogu koristiti za predškolske programe.
Rezultati studje pružaju dokaze da je uvođenje univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem kroz 3 do 4-časovne programe finansijski moguće i isplativo. Konkretno:
- Univerzalnost u dostupnosti i obuhvatu za svu decu uzrasta od 3-5,5 godina je isplativa mera od koje bi imali koristi i srpska država i svi njeni građani, a obezbedilo bi i najveće šanse da se dopre i do najugroženijih.
Ovi 3-4-časovni programi bi trebalo da budu besplatni i na raspolaganju svoj deci uzrasta od 3-5,5 godina. Postepeno uvođenje ovih programa, prvo za decu uzrasta 4-5,5 godina, a potom i za trogodišnjake, smanjilo bi pritisak i na fizičke kapacitete za predškolsko, a i na dodatno potrebna sredstva
- 3-4-časovni programi su najekonomičniji način da se pruži predškolsko obrazovanje.
Budući da u razvojnim ishodima nema stvarne razlike između celodnevnih i kraćih programa, a kako kraći značajno manje koštaju, 3-4-časovni programi imaju najbolji odnos cene i koristi.
- Upis sve dece koja su trenutno izvan sistema predškolskog obrazovanja u 3-4-časovne programe iziskivao bi ulaganje od najviše 46 miliona EUR.
Cena besplatnih 3-4-časovnih programa za svu decu uzrasta 3-5,5 godina iznosi otprilike 60% sredstava koje se iz lokalnih budžeta trenutno izdvajaju za predškolsko obrazovanje.
Doprinos roditelja u podeli troškova treba da se zadrži za decu koja koriste celodnevne programe. Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja treba da predloži nacionalni skup kriterijuma za smanjenje ovog iznosa za celodnevne programe, na osnovu kriterijuma ravnopravnosti. Postoji i prostor za povećanje doprinosa za celodnevni program koji snose roditelji, na osnovu njihovog imovinskog stanja.
————————————
Celokupni tekst tehničkog izveštaja i sažetak u vidu brošure pod naslovom „Ulaganje u rano obrazovanje dece u Srbiji — Modeli finansiranja univerzalnog obuhvata predškolskim obrazovanjem u Srbiji” koji se nalazi na adresi www.unicef.org/serbia
Za dodatne informacije, molimo da se obratite:
Jadranki Milanović, savetnici za odnose sa javnošću, Tel. 063-336-283; e-mail: jmilanovic@unicef.org
Aleksandri Jović, specijalisti za socijalnu politiku, Tel 063-348-104; e-mail: ajovic@unicef.org
Napiši komentar