Pre useljavanja u prostorije Poslovnog inkubatora Subotice, porodica Tasić je na terasi stana proizvodila osveživače na bazi zeolita. Kada je mlađa kćerka, inače osoba sa invaliditetom, završila školu, socijalno preduzeće koje je osnovao njen otac Zoran zaposlilo je nju i još četvoro mladih sa smetnjama u razvoju.
Odmah posle izlaska iz Škole za mlade sa smetnjama u razvoju „Žarko Zrenjanin”, četvoro mladića i devojaka iz Subotice počelo je da radi u socijalnom preduzeću „Šajk- šami d.o.o”. Nakon dvonedeljne obuke u prostorijama u okviru Poslovnog inkubatora Subotice gde je smešteno ovo preduzeće, krajem avgusta 2013. počeli su da prave kesice, prizme i piramide za uklanjanje vlage i neprijatnih mirisa iz vazduha, obuće i odeće, na bazi zeolita.
Zoran Tasić, osnivač i direktor, kaže da je prvi biznis plan napravio onog trenutka kada je njegova kćerka Aleksandra upisala srednju školu, 2009. godine.
– Znao da će biti teško da ona, kao osoba sa invaliditetom, nađe posao. Zato sam postavio cilj da nađem način, a kako sam i ranije bio preduzetnik, i osmislim proizvodnju koja bi omogućila njoj i njenim vršnjacima da po izlasku iz đačkih klupa nađu posao, pojašnjava jedinstveni motiv gospodin Tasić.
Odluka je pala da se iskoristite prirodni potencijali Srbije, konkretno – zeolit. Dodatno je „pojednostavljen” proces izrade osveživača. Tačnije, proizvodnja je bazirana na manufakturi, ručnom radu. Ne samo zbog radnika, već i da bi bili unikatni na tržištu.
Osveživače na bazi zeolit- klionoptilolita, pomešane sa eteričnim uljima lavande, bora, mente ili timijana, u ambalažu pakuju Eleonora Lako, Stipan Štigmund, Vasa Petrov i Aleksandra Tasić. Eleonora, Stipa i Vasa kažu da su zadovoljni uslovima rada i platom. Čak je direktor Zoran pomogao Vasi da nađe stan u Subotici jer je iz drugog mesta.
Pre useljavanja u Poslovni inkubator, juna 2013. godine, porodica Tasić je sve radila na terasi stana.
– Čitava porodica je bila uključena. Starija kćerka je dizajner i ona je osmislila dizajn ambalaže. Supruga je pratila Aleksandrine drugare iz razreda. Na osnovu njenih zapažanja, troje vršnjaka je odmah posle raspusta počelo da radi. U početku su sami šili kesice za rasuti deo osveživača, a danas to radi druga firma.
Poput drugih stanara Inkubatora, po ulasku su dobili veći prostor, opremu u vrednosti od 3.500 evra, nameštaj, štamparske mašine koje su im potrebne. Posle 28 dana od otvaranja pogona realizovali su prvi izvozni posao namenjen tržištu Skandinavije, u saradnji sa firmom iz Norveške.
Uskoro počinju da izvoze u Irsku, Mađarsku. Ipak, gospodin Tasić kaže da nije sve lako:
– Naplata ide teško, ponekad dobavljač ambalaže zakasni sa isporukom. Zato planiramo da zaokružimo čitav proces i sve sami pravimo.
Bilo je teških dana u proteklih pet godina, seća se on.
– Ja sam ostao bez posla, razboleo se… Supruga nije mogla da radi zbog nege kćerke, ali od ideje socijalnog preduzetništva nismo odustajali. Bilo je teških dana kada smo jedva imali za hranu. Ovaj pionirski preduzetnički socijalni poduhvat usmeren je na zanemareno i ugroženo stanovništvo kojem nedostaju finansijska sredstva i politička moć da ostvare promene u vlastitu korist. To ne znači da izbegavamo profit, ali će profit uvek biti u službi celokupne društvene dobrobiti, smatra on.
U Šajk-šamiju su ponosni što je celokupna količina proizvedenih artikala urađena sa nula procenta škarta.
– Cilj nam je i da probudimo širu društvenu zajednicu. Svesni smo da se nikada neće vratiti vreme, trud, rizik koji smo uložili, ali želimo da pokažemo da je bolje slediti svoju viziju. Bez obzira na prepreke. Znamo i da ne možemo očekivati finansijsku dobit. Pa šta!? Može se lako dogoditi da ona potpuno i izostane ali ono što je naš cilj, biće sigurno ostvareno kroz visoku vrednost transformacije dobrobiti koja se pojavljuje, iskren je Zoran Tasić.
Za razliku od naše zemlje gde je socijalno preduzetništvo još uvek u povoju, u državama EU svaki 11 stanovnik zaposlen je upravo u socijalnom preduzeću. Osim što su na taj način rešili egzistencijalno pitanje, radnici ovih malih preduzeća se lakše i brže prilagođavaju potrebama tržišta, naročito u vreme krize.
Napiši komentar