Dvodnevna konferencija na kojoj se razgovara o sprečavanju osipanja učenika iz obrazovnog sistema Republike Srbije, a koja je deo istoimenog projekta, započela je 28. novembra u Beogradu.
Cilj projekta, koji je realizovao Centar za obrazovne politike u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i UNICEF-om, uz finansijku podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju (SDC) i kompanije UNIQLO, je da se doprinese smanjenju osipanja i ranog napuštanja škole dece i mladih kroz efikasnu prevenciju i intervenciju na nivou škole, kao i razvoju nacionalnih smernica za sistemsko rešavanje ovog problema.
Podaci dobijeni tokom sprovođenja projekta su pokazali da su u svih 10 škola koje su učestvovale u pilotiranju ovog okvira postignuti značajni rezultati, i da je stopa osipanja smanjena za 66,1%. Od svih mera koje su škole sprovodile, kao najefektivnije su se pokazale individualizovane mere podrške za učenike/ce u riziku od osipanja. Škola može preventivno da utiče i na dejstvo onih faktora za koje se obično misli da ne može – veoma izraženo siromaštvo, ozbiljni problemi u porodici i ozbiljni problemi u ponašanju.
Konferenciju su otvorili Anamarija Viček, državni sekretar u ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, direktor UNICEF-a u Srbiji Michel Saint-Lot, i direktorka Švajcarske kancelarije za saradnju u Srbiji Ursula Läubli.
„Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine predviđa sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema Republike Srbije, i to kao jedan od osnovnih ciljeva koji glasi: razvoj dostupnosti i pravednosti sistema obrazovanja, kao i smanjenje osipanja dece iz obrazovnog sistema. Rezultati značajnog projekta ’Sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema Republike Srbije’ predstavljaće i ubuduće smernice za nove sistemske aktivnosti, biće sistemski ugrađene u novu zakonsku regulativu, kojima ćemo dostići, a možda i prestići strateški cilj, a to je da se svakom detetu obezbedi kvalitetno obrazovanje. Poseban akcenat će se i dalje stavljati na decu koja su u riziku od osipanja – za njih se mora obezbediti kontinuirana podrška od predškolskog nivoa do zapošljavanja“, rekla je u uvodnom obraćanju Anamarija Viček, državni sekretar u ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Kroz projekat su unapređeni kapaciteti 10 redovnih osnovnih i srednjih škola za uspešnu primenu sistema rane identifikacije učenika pod rizikom od osipanja, kao i planiranje i realizaciju mera intervencije. Uvedene su i nove mere i aktivnosti koje uključuju vršnjačku podršku, povećano učešće roditelja u školskom životu, unapređenje načina sprovođenja dopunske nastave, kao i jačanje saradnje između škola i lokalne zajednice.
Michel Saint-Lot, direktor UNICEF-a u Srbiji, osvrnuo se na značaj saradnje između škola, roditelja i lokalnih zajednica.
„Srednjoškolsko obrazovanje je preduslov za inkluzivan i održiv rast društava i država. Međutim, ne postoji jednostavno rešenje za rano napuštanje školovanja. Zahvaljujući ovom projektu znamo da je za sprečavanje osipanja učenika iz škole ključna saradnja unutar škole, kao i jaka partnerstva škole sa roditeljima, vršnjacima, i lokalnim zajednicama. Svi zajedno moramo da radimo na tome da osiguramo da deca u riziku od napuštanja školovanja dobiju adekvatnu podršku od stručnjaka – unutar, ali i izvan obrazovnog sistema. Želim posebno da zahvalim Švajcarskoj agenciji za razvoj i saradnju i kompaniji UNIQLO jer su obezbedili finansijsku podršku za ovaj projekat“, rekao je Saint-Lot.
Kompanija UNIQLO i Švajcarska agencija za razvoj i saradnju dale su finansijsku podršku da se započne pilotiranje projekta u 7 lokalnih samouprava u Surdulici, Vladičinom Hanu, Vrbasu, Beloj Palanci, Kraljevu, Kragujevcu, i u Pančevu. Deset škole je izabrano na javnom konkursu na osnovu kriterijuma, koji su uključili i socio-ekonomsku razvijenost lokalne samouprave, kao sredine u kojima postoji najveći broj učenika pod rizikom od osipanja.
„Švajcarska agencija za razvoj i saradnju više od 10 godina podržava socijalnu inkluziju u obrazovanju kroz Zajednički program za inkluziju romske i marginalizovane dece u obrazovanje. Investirali smo više od 12 miliona evra. Videli smo kroz ove pilot programe, koji su testirani zahvaljujući podršci Švajcarske, da se kvalitet škola poboljšao. A to motiviše decu da ostanu u školi i da poboljšaju svoje veštine, što onda pozitivno utiče na njihovu budućnost. Ovi pilot programi sada mogu da počnu da se primenjuju. Inkluzivno obrazovanje podstiče inkluzivno društvo i inkluzivni rast za Srbiju“, istakla je Ursula Läubli, direktorka Švajcarske kancelarije za saradnju u Srbiji.
Dvodnevna konferencija, posvećena sprečavanju osipanja učenika iz škole, omogućiće razmenu nacionalnoih i međunarodnih iskustava i naučenih lekcija.
Izvor: www.unicef.rs
Napiši komentar