Piše: Dragana Malidžan Vinkić (Blog o socijalnom uključivanju)
Kako se bliži kraj školske godine važno je da se nastavnici upoznaju sa načinima prilagođavanja uslova izrade testa za završni ispit (ZI) i samog sadržaja testa za učenike koji imaju određene teškoće ili se obrazuju po IOP-u. Koliko sam imala prilike da razgovaram sa kolegama iz drugih škola velike su nedoumice oko toga šta sve može da se prilagodi i kako da se prilagodi ZI.
Ovaj tekst je u odnosu na sve bio najveći izazov jer obuhvata pa sve što je vezano za prilagođavanje završnog ispita.
Prvo i osnovno je da se prilagođavanje ZI vrši za učenike sa kojim su rađene sledeće vrste IOP-a (u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima za utvrđivanjem prava na IOP):
- za učenike koji su radili po prilagođenom programu u kome se precizno planira cilj pružanja podrške koja se odnosi na prilagođavanje i obogaćivanje prostora i uslova u kojima se uči, prilagođavanje metoda rada, udžbenika i nastavnih sredstava tokom obrazovno-vaspitnog procesa; aktivnosti i njihov raspored kao i lica koja pružaju podršku;
- za učenike koji su radili po izmenjenom programu u kome se precizno planira prilagođavanje opštih ishoda obrazovanja i vaspitanja, prilagođavanje posebnih standarda postignuća učenika u odnosu na propisane i prilagođavanje sadržaja za jedan, više ili za sve predmete.
Prilagođavanje uslova i sadržaja završnog ispita učenicima sa smetnjama u razvoju vrši se prema individualnom obrazovnom planu. (Pravilnik o izmenama Pravilnika o programu završnog ispita u osnovnom obrazovanju i vaspitanju, Sl. glasnik RS – Prosvetni glasnik, br. 12/2014)
Šta sve može da se prilagodi od uslova i sadržaja detaljno se može naći u Prilogu 2, Smernice za polaganje završnog ispita na kraju obaveznog obrazovanja za učenike kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška na ovom linku.
U tekstu ću izdvojiti skraćenu verziju:
1. Prilagođavanje prostora i uslova za polaganje završnog ispita
U zavisnosti od motoričkih i čulnih mogućnosti, stepena i vrste invaliditeta i obrazovnih potreba učenika, uslovi za polaganje završnog ispita mogu biti prilagođavani na sledeći način:
- posebna prostorija u školi za polaganje završnog ispita, ukoliko je to u interesu učenika
- određivanje stalnog pratioca tokom ispita u školi, ukoliko je to u interesu učenika
- polaganje završnog ispita u kućnim uslovima, ukoliko to zahteva priroda bolesti, odnosno invaliditeta
- polaganje završnog ispita u bolničkim uslovima, ukoliko to zahteva priroda bolesti, odnosno invaliditeta
- vreme za polaganje završnog ispita može biti produženo ili raspoređeno na kraće intervale za rad, ukoliko je to u interesu učenika.
2. Prilagođavanje sadržaja završnog ispita:
Za učenike sa smetnjama vida, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja će obezbediti testove na Brajevom pismu, sa uvećanim formatom slova i slika. Ovi testovi će biti dostavljeni u isto vreme kada i testovi za ostale učenike. Članovi tima pripremaju učenike za završni ispit. Ako su u školi, za određenog učenika, osmišljeni i korišćeni neki drugi načini ispitivanja, iste treba koristiti i na završnom ispitu za tog učenika, npr. pratilac koji će čitati pitanja ili/i upisivati odgovore.
Za učenike sa smetnjama vida koji su učili po IOP-u sa izmenjenim programom sa prilagođenim obrazovnim standardima školski timovi pripremaju testove. Ako škola ima uslove i ako je to u interesu učenika, testovi se mogu pripremiti na Brajevom pismu, u uvećanom formatu ili na neki drugi način.
Za učenike sa smetnjama sluha potrebno je obezbediti lice koje će uz upotrebu znakovnog jezika pomoći učeniku u razumevanju zahteva iz testova. Članovi tima pripremaju učenike za završni ispit.
Za učenike sa smetnjama sluha koji su učili po IOP-u sa izmenjenim programom, školski timovi pripremaju testove. U pripremi testova, rukovode se ciljevima i ishodima IOP-a, kao i zadacima iz zbirke za polaganje završnog ispita i određuju vrstu podrške tokom polaganja. Testove potpisuju članovi IOP tima. Kao i za ostale učenike, i ovi testovi treba da imaju 25% zadataka koji su za učenika nepoznati i 25% zadataka sa delimično izmenjenim podacima. Članovi tima pripremaju učenike za završni ispit.
(…)
Tekst “ Korak po korak do prilagođenog završnog ispita” Dragane Malidžan Vinkić u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.
Napiši komentar