Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije pripremio je treći po redu Izveštaj o digitalnoj uključenosti u Republici Srbiji za period od 2018. do 2021. godine. Ovu oblast važno je pratiti pogotovo u kontekstu pandemije jer digitalna uključenost ima za cilj smanjenje jaza između onih kojima su IKT lako dostupne i jednostavne za korišćenje, sa jedne strane, i sa druge, osetljivih društvenih grupa i pojedinaca čije se prepreke za puno učešće u digitalnom okruženju vremenom samo povećavaju.
Od poslednjeg izveštajnog perioda, veliki preokret u oblasti digitalne uključenosti dogodio se kada se Republika Srbija 2020. godine suočila sa pandemijom COVID-19, koja je na globalnom nivou primorala milijarde ljudi da se prebace na digitalni ekosistem kao glavno sredstvo za pristup informacijama, a u velikoj meri ubrzala je digitalizaciju i u Republici Srbiji.
Digitalna uključenost postala je važnija nego ikada. Rezultati ovog istraživanja dovode do zaključka da se prilikom primene digitalnih rešenja, u vreme pandemije, nije se dovoljno mislilo na digitalnu uključenost i potrebe osetljivih grupa, ali je to do izvesne mere korigovano nakon skretanja pažnje od strane pojedinih aktera
U odnosu na prethodni Izveštaj primetna je značajna razlika odnosno napredak u pogledu korišćenja interneta i računara, kao i blago smanjenje jaza između gradskih i ruralnih sredina u pogledu zastupljenosti računara.
U vreme pandemije koronavirusa oblast obrazovanja je pretrpela najveće promene, jer je sa proglašenjem vanrednog stanja u Srbiji 15. marta 2020. privremeno obustavljena neposredna nastava. Ranjive grupe, koje su došle u nepovoljan položaj digitalne isključenosti dobile su određene vrste podrške poput paketa pomoći, IT opreme i tableta, kako bi se smanjio digitalni jaz i omogućilo veće uključivanje u periodu krize izazvane pandemijom.
I u oblasti zdravstva su određene ranjive grupe bile izostavljene u vreme krize kada je nastupila pandemija, poput onih koji nisu imali pristup digitalnim servisima, i time bili onemogućeni da primaju važne informacije koje stižu onlajn.
Pandemija koronavirusa je uticala i na pružanje usluga socijalne zaštite, tako da su postojali određeni periodi zastoja, ali su se, naročito na lokalnom nivou, pojavile i brojne inovativne prakse u digitalnom pružanju usluga, ali i solidarne pomoći, dok su organizacije civilnog društva, nezavisna tela i drugi akteri imali pozitivan uticaj na veće ostvarivanje prava i usluga za socijalno ugrožene i ranjive grupe građana.
U oblasti javnih digitalnih usluga napredak je bio veliki, pre svega zbog pandemije koronavirusa, koja je drastično uticala na razvoj eUprave. U oblasti rodne ravnopravnosti primetna je rodna segregacija u IKT obrazovanju i na tržištu rada, na čemu je potrebno dodatno raditi.
Izveštaj je sačinjen na osnovu javnih podataka nadležnih ministarstava i mapira postojeće inicijative koje doprinose unapređenju digitalne uključenosti i obuhvata: pregled zakonskog, strateškog i institucionalnog okvira u ovoj oblasti, analizu trenutnog stanja, kao i pregled realizovanih mera i programa. Izveštaj daje preporuke i predloge mera za unapređivanje u oblasti digitalnog uključivanja za naredni period.
Napiši komentar