„Posete srednjim školama su na mene ostavile poseban utisak. Mogla sam da svojim očima vidim sve ono o čemu smo razgovarali sa nastavnicima. Osim smerova koje sam mogla da biram, upoznala sam i nove drugare sa kojima sam nastavila da se družim i posle obuka i predavanja. Čujemo se telefonom i razgovaramo o svim našim zajedničkim posetama. Za sebe sam odabrala zanimanje pekar. Uživala sam u mešenju testa i otkrila da mogu baš tu da dam maksimum. Dok pravim peciva, osećam se lepo i uspešno. Posebno mi se dopao način kako su nastavnici razgovarali sa nama”, reči su U.J, učenice osmog razreda koja pohađa školu prema individualnom planu – IOP 2.
Kada je došla u Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju, U.J. je poput mnoge druge dece bila prilično zbunjena i nesigurna kada je reč o opredeljenjima i izborom budućeg zanimanja. Multidisciplinarni tim je u razgovoru sa njom na početku školske godine, kada je upisala osmi razred, ustanovio da bi joj bilo potrebno malo više samopouzdanja, ali i da nije sigurna šta bi ona zaista voli da radi. Svakako, U.J. nije bila jedina koja je lutala u svojim željama. Tek posle pohađanja nekoliko stručnih predavanja i radionica praktičnog rada, kao i mnogi drugi polaznici, U.J. je počela da pokazuje svoje afinitete.
Multidisciplinarni tim, koji iza sebe ima gotovo godinu dana rada i to u izazovnim okolnostima Kovid-19 epidemije, potvrdio je svoju svrhu i značaj. Uprkos promenjenom konceptu sistema školovanja, koji je u jednom trenutku gotovo u potpunosti prešao u digitalni svet, članice Multidisciplinarnog tima uspele su da budu dostupne roditeljima i deci sa smetnjama u razvoju. To je posebno bilo važno u izazovnom trenutku kada se izlazi iz poznatih okvira. Izbor koji se nalazi pred decom završnih razreda – da li da odaberu svoje buduće zanimanje ili nastave školovanje, nije zaobišao ni korisnike/ce Servisa za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju.
Oslanjajući se na dugogodišnje profesionalno iskustvo u radu sa decom i roditeljima, Multidisciplinarni tim se posebno pripremao za paket podrške koji je ponudio deci sa smetnjama u razvoju i njihovim roditeljima. Bez prave i ciljane podrške deca vrlo lako odustaju od daljeg školovanja i prepušaju se trenutnim teškoćama, ostajajući tako u sistemu socijalne zaštite, bez iskoraka u svet zapošljavanja. Deca su dobila šansu da pokažu svoja interesovanja, jer im je individualni pristup pomogao da prepoznaju šta je to što vole, da spoznaju jake strane svoje ličnosti i budu sebi podrška pri odabiru budućeg zanimanja.
„Imati podršku u trenucima kada vaše dete prolazi kroz težak period u svom odrastanju, kada prelazi iz jedne u drugu školu, kada menja sredinu i društvo, kada mora sagledati svoja interesovanja i sklonosti, za nas roditelje je od velikog značaja”, kaže majka U.J, iskazujući zadovoljstvo pruženom podrškom. Ona je posebno izrazila očekivanje da Multidisciplinarni tim bude oslonac njenom detetu i tokom srednjoškolskih dana i da se podrška njenoj porodici nastavi i u narednom periodu.
Pored učenika/ca završnih razreda osnovnih škola koji su u procesu tranzicije i njihovih porodica, Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju se u proteklom periodu bavio i pružanjem podrške učenicima i učenicama srednjih škola koji nastavu ili određene predmete pohađaju po individualnom planu, jer je to grupa dece koja je u veoma visokom riziku od napuštanja školovanja.
„Naš stav je da svim učenicima treba pružiti psihološku podršku, kako bi im se ojačalo samopouzdanje i kako bi se osnažili i motivisali da završe srednju školu. Dugoročno gledano, srednjoškolsko obrazovanje povećava i šanse za zapošljavanje, pa se tako smanjuje rizik od socijalne isključenosti. U saradnji sa pirotskom filijalom nacionalne službe za zapošljavanje želimo da svu decu i njihove roditelje na vreme informišemo o mogućnostima zapošljavanja, deficitarnim zanimanjima, subvencijama prilikom zapošljavanja. Na taj način nastojimo da im olakšamo put do posla kako bi oni postali ravnopravni članovi naše zajednice”, kaže Neda Mitrović, psihološkinja i članica tima.
Moto Multidisciplinarnog tima je voleti, razumeti i pomoći. Ovaj tim teži društvu u kojem će sva deca biti podjednako podržana, sa jednakim uslovima za obrazovanje i zapošljavanje, kako bi postali ravnopravni članovi društva i zajednice u kojoj žive.
***
Ova uspešna priča nastala je u okviru projekta „Servis za pružanje podrške inkluzivnom obrazovanju“, koji sprovodi Grad Pirot u saradnji sa Udruženjem građana „Vizija“ Pirot i Udruženjem za pomoć mentalno nedovoljno razvijenim licima Pirot u okviru Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnih modela za socijalno uključivanje LIP 2 kojim koordinira Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU) uz podršku Vlada Švajcarske.
Napiši komentar