U sklopu obeležavanja Nedelje globalnog obrazovanja (12-20. novembar 2016.) u petak, 18. novembra, u EU info centru održan je okrugli sto „Važnost promocije globalnog obrazovanja među mladima”.
Koliko su danas mladi u Srbiji upoznati sa principima globalnog obrazovanja i koliko je ono važno kako bi po svojim znanjima, sposobnostima i stavovima mladi postali građani sveta, bila je tema ovog skupa. Sa stanovišta neformalnog obrazovanja, na ovu temu govorila je Snežana Klašnja, pomoćnica ministra za omladinu, posebno ističići ulogu i značaj programa Mladi su zakon jer podstiče mlade na udruživanje i društveni aktivizam kako bi realizovali male inicijative menjajući na bolje kvalitet života mladih u lokalnim zajednicama. Snežana Marković, pomoćnica ministra za srednje obrazovanje govorila je o načinima na koji se u školama usvajanju znanja, stavovi i veštine za globalno građanstvo, pre svega kroz međupredmetni pristup i razvoj međupredmetnih kompetencija. Na okruglom stolu su učestvovali i Miomir Rajčević iz Medijskog edukativnog centra, Marijana Rodić iz Centra za omladinski rad, Milena Stošić, specijalna predstavnica predsedavajućeg OEBS-a za mlade i bezbednost, i Tatjana Nikolić, članica Upravnog odbora Krovne organizacije mladih Srbije. U diskusiji koja je usledila, učestvovali su mladi iz srednje škole Artimedia i Unije srednjoškolaca Srbije.
Nedelja globalnog obrazovanja predstavlja evropski događaj posvećen unapređenju svesti o važnosti globalnog obrazovanja. U toku ove nedelje mladi i njihovi nastavnici se ohrabruju da sprovode projekte na temu globalnog obrazovanja u svojim školama i omladinskim organizacijama, podstiču na razmišljanje o pitanjima globalizacije i prevazilaženja nejednakosti u svojim sredinama. Svake godine Nedelja se obeležava pod zajedničkim sloganom, a slogan za 2016. godinu je „Zajedničkim snagama ka izgradnji mira” (Acting together for a World of Peace). Globalno obrazovanje je ono koje ljudima otvara vidike za realnosti globalizovanog sveta i podstiče ih da učine koliko mogu da svet bude mesto veće pravde, jednakosti i ljudskih prava za sve.
Okrugli sto organizovali su Ministarstvo omladine i sporta, Medijski edukativni centar i Krovna organizacija mladih Srbije, a uz podršku EU info centra.
Izvor: www.mos.gov.rs
***
Globalno obrazovanje
Globalno obrazovanje je perspektiva koja nastaje iz činjenice da savremeni ljudi žive i međusobno deluju u sve više globalizovanom svetu. Za obrazovanje je ključno da pruža učesnicima mogućnost i sposobnost da razmatraju i dele sopstvene vidike i uloge u okviru globalnog, međupovezanog društva društva, kao i da razumeju i diskutuju o kompleksnim odnosima između zajedničkih društvenih, ekoloških, političkih i ekonomskih pitanja, kako bi iz tog izveli nove načine razmišljanja i delovanja. Međutim, globalno obrazovanje ne treba predstavljati kao pristup koji ćemo svi prihvatiti nekritički, s obzirom da već znamo da postoje dileme, tenzije, sumnje i različite pecepcije u procesu obrazovanja kada se bavimo globalnim pitanjima.
Globalno obrazovanje sastoji se iz tri glavne faze transformativnog učenja:
- analiza trenutne situacije u svetu
- vizija toga kako bi mogla da izgleda alternativa dominantnom modelu
- proces promene odgovornog svetskog građanina.
Globalno obrazovanje kao transformativno učenje nudi način da se naprave promene na lokalnim nivoima kako bi se uticalo na globalne, u smislu razvoja građanstva kroz participativne strategije i metode, kako bi ljudi naučili kroz preuzimanje odgovornosti koje ne mogu biti ostavljene samo vlastima i drugim donosiocima odluka.
Cilj globalnog obrazovanja je da omogući učenicima da razumeju svetska pitanja, dok ih istovremeno obogaćuje znanjem, veštinama, vrednostima i stavovima poželjnim za svakog građanina kako bi se suočio za svetskim problemima. Globalno obrazovanje odgovara savremenim pokretima za inovaciju nastavnih programa u različitim zemljama koje ohrabruju fleksibilniju i otvoreniju perspektivu primenjujući nov sadržaj i koristeći aktivne metode i nove resurse. Globalno obrazovanje objedinjuje sve pedagoške koncepte u vezi sa stvarnostima današnjeg sveta i omogućava ljudima da razviju znanje, veštine, vrednosti i stavove neophodne za obezbeđivanje pravednog, održivog sveta u kome svako ima pravo da ispuni svoj potencijal.
Metodologija globalnog obrazovanja mora biti u vezi sa realnostima sveta. To znači da se ona pre svega zasniva na realnosti, kontekstima i potrebama grupe za učenje, zatim na realnosti lokalnog društva koje okružuje tu grupu, te na realnosti globalnog društva koje utiče na lokalne realnosti i na njihove uzajamne odnose. To zahteva prvo pojašnjavanje svih koncepta, a zatim korišćenje širokog spektra resursa, prilagođenih različitim kapacitetima i karakteristikama grupa (tj. godine, znanje jezika, kulturna pozadina i fizičke sposobnosti) i povezanih sa stilovima učenja.
Za uspešno sprovođenje globalnog obrazovanja neohpodno je postojanje edukatora koji shodno svojim znanjima, veštinama i idejama razvijaju nove metode učenja koje odovaraju izazovima današnjeg vremena.
Izvor : Smernice za globalno obrazovanje, Centar Sever-Jug Saveta Evrope
Napiši komentar