Međusektorski panel o društveno odgovornom poslovanju i ulozi poslovnog sektora u društvu održan je 28. februara 2014. godine u Palati “Srbija”. Ovaj jedinstveni međusektorski panel okupio je lidere iz svih sektora s ciljem da inicira dijalog o društveno odgovornom poslovanju (CSR), politikama, strategijama, ključnim društvenim izazovima, kao i o ulozi koju poslovni sektor ima i koju bi trebalo da ima u razvoju društva. Panel su organizovali Forum poslovnih lidera Srbije i Smart kolektiv, uz podršku USAID-a i ISC-a u okviru programa „Građansko društvo za budućnost”, u partnerstvu s Delegacijom Evropske unije u Republici Srbiji i Timom za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva u Vladi Srbije.
Okupljanjem predstavnika kompanija, predstavnika civilnog društva aktivnih u promociji CSR-a i povezanih tema, kao i predstavnika relevantnih Vladinih tela, ovaj međusektorski panel postao je platforma za razmenu iskustava, znanja, ideja i otvaranje diskusije koja će doprineti razvoju konkretnih rešenja u oblastima koje su ključne za održivi društveno-ekonomski razvoj srpskog društva.
Inspirisan sličnim inicijativama na međunarodnom nivou i na nivou Evropske unije, poput Evropskog međusektorskog foruma o CSR-u koji organizuje Evropska komisija (European Multistakeholder Forum on CSR), prvi srpski međusektorski panel okupio je 30 vodećih predstavnika svih sektora kako bi:
- Otvorili diskusiju o važnosti CSR-a za inkluzivan, pametan i održiv rast
- Podelili svoje viđenje relevantnih politika i strategija na EU i nacionalnom nivou
- Otvorili dijalog o aktuelnoj i željenoj ulozi biznisa u društvu
- Inspirisali i pronašli inspiraciju za CSR aktivnosti i međusektorske inicijative
- Dali smernice za budućnost CSR-a u Srbiji.
U fokusu prvog Međusektorskog panela o društveno odgovornom poslovanju i ulozi poslovnog sektora u društvu bila je analiza trenutnog stanja CSR-a u Srbiji, sa ciljem definisanja preporuka za unapređenja u ovoj oblasti. Analiza trenutnog stanja bila je predstavljena kroz nekoliko ključnih tema:
1. Društveno odgovorno poslovanje i međusektorska partnerstva u kontekstu EU integracija i obezbeđivanja pametnog i održivog rasta (g. Majkl Devenport, Šef delegacije Evropske unije u Republici Srbiji)
- Evropska unija prepoznaje koncept društveno odgovornog poslovanja kao izuzetno značajan za postizanje ciljeva koji su određeni Europe 2020 strategijom, kao što su postizanje održivog i inkluzivnog rasta, smanjenje stope nezaposlenosti i otvaranje novih radnih mesta.
- Neophodnost uključenosti svih stejkholdera u diskusiju o CSR-u, donošenje relevantnih politika i strategija i praćenje njihovog sprovođenja, prepoznato je od strane Evropske komisije koja je sa tim ciljem inicirala stvaranje Evropskog Multistejkholder Foruma o CSR-u (European Multistakeholder Forum on CSR)
- Evropska komisija je u oktobru 2011. objavila dokument – revidiranu strategiju za CSR za period 2011-2014. po kojoj se CSR definiše kao odgovornost preduzeća za uticaj koji imaju na društvo. U narednom periodu, Evropska Komisija će analizirati dosadašnje aktivnosti na polju CSR-a i pripremiti novi strateški dokument koji će se odnositi na period 2015 – 2018. Jedna od inovacija u ovom dokumentu trebalo bi da bude i uvođenje obaveze izveštavanja kompanija o nefinansijskom učinku.
- Evropska unija prepoznaje društveno odgovorno poslovanje kao sredstvo za podizanje konkurentnosti ekonomije i postizanje stabilnog ekonomskoj razvoja zasnovanom na međusobnom poverenju zainteresovanih strana.
2. Komparativna analiza strategija i politika za CSR i srodne teme (radna prava, prava potrošača, zaštita životne sredine, poreske olakšice, izveštavanje o nefinansijskom učinku) na EU i nacionalnom nivou – mogućnosti za unapređenje (Jelena Jerinić i Mario Reljanović, Pravni fakultet Univerziteta Union u Beogradu)
- Evropska i nacionalna strategija društveno odgovornog poslovanja predviđaju niz akcija za unapređenje ove oblasti, a analiza će ukazati na mogućnosti za usklađivanje nacionalnih prioriteta i akcionih planova sa onima koji su usvojeni na nivou Evropske unije.
- Iako za oblasti CSR-a i međusektorskih partnerstava ne postoji posebna zakonska regulativa, mnoge od srodnih tema obuhvaćene su nizom zakona i propisa na nacionalnom i na nivou EU. Analiza će obuhvatiti regulativu koja se odnosi na oblasti radnih prava, prava potrošača, zaštite životne sredine, poreskih olakšica, i izveštavanja o nefinansijskom učinku.
3. Stavovi građana o CSR-u i međusektorskim partnerstvima – prezentacija rezultata istraživanja javnog mnjenja o CSR-u i ulozi kompanija u društvu (Srđan Bogosavljević, izvršni direktor, Ipsos Strategic Marketing)
- U istraživanju su predstavljeni stavovi građana o tome ko treba da snosi najveću odgovornost za opšte dobro i koliko kompanije rade u interesu društva; šta građani očekuju od kompanija kao zaposleni, potrošači, i članovi lokalne zajednice, a koliko su spremni da to podrže sopstvenim angažmanom; koje društvene teme i ciljne grupe treba da budu najviše uključene u programe društvene odgovornosti kompanija.
- Rezultati istraživanja pokazuju da građani očekuju da kompanije pokažu odogovornost u širokoj sferi delovanja, kako unutar kompanije, tako i u odnosu na različite aspekte u svom okruženju (zdravlje i bezbednost radnika, informisanost potrošača, pružanje prilika zaposlenima za usavršavanje, briga o životnoj sredini itd).
- Kao prioritetne oblasti u koje kompanije treba da ulažu, građani su izdvojili borbu protiv korupcije, humanitarne akcije, obrazovanje; a kao prioritetne ciljne grupe koje kompanije treba da podrže kroz svoje CSR aktivnosti izdvojeni su talentovani učenici i studenti, ugrožene grupe, deca i mladi.
4. Kako kompanije doprinose društvu? – prezentacija studije o ulaganjima u zajednicu, radno okruženje i životnu sredinu kompanija članica Foruma poslovnih lidera Srbije (Frederik Kuen, predsednik Foruma poslovnih lidera Srbije i predsednik Izvršnog odbora Societe Generale Banke)
- Forum poslovnih lidera razvio je prvu metodologiju za kvantifikovanje i evaluaciju uticaja koje poslovanje kompanija članica ove mreže ima na društvo. Ovo istraživanje obuhvatilo je u 2012. godini 17 kompanija, a novi ciklus istraživanja u pripremi.
- Rezultati istraživanja pokazuju da su kompanije članice FPL-a u 2012. godini uložile ukupno 465.355.814,60 RSD od čega 93% kroz novčana a 7% kroz nenovčana ulaganja; – podržale su i ostvarili saradnju sa 855 partnera iz javnog i civilnog sektora; kroz volonterske akcije uključile 4.747 zaposlenih koji su donirali 11.110 sati rada
- Prioritetne teme na koje su usmerena ulaganja kompanija su obrazovanje, zaštita životne sredine, sport (amaterski, omladinski, školski, osoba s invaliditetom).
Nakon uvodnih izlaganja, učesnici su pozvani da se uključe u diskusiju o pomenutim temama i o drugim relevantnim pitanjima.
Napiši komentar