Finansiranje malih i srednjih preduzeća u Srbiji kroz crowdfunding (prikupljanje novca od velikog broja ljudi) mogao bi da postane nov i značajan način investiranja u mlada srpska inovaciona preduzeća.
Na skupu posvećenom finansiranju inovacionih projekata i biznisa “Belgrade Crowdfunding Convention”, održanom 25. septembra u Beogradu, stručnjaci i stručnjakinje u ovoj oblasti predstavili su načine kako mali i srednji biznis u Srbiji može da dođe do novih izvora finansiranja, umesto dosadašnjeg tradicionalnog načina, kada početnici/e traže novac od banke ili države.
Obraćajući se na konferenciji, ministar za inovacije i tehnološki razvoj Nenad Popović rekao je da je finansiranje novih, netestiranih ideja u ranoj fazi razvoja preduzeća najveći izazov za početno poslovanje.
Zato, objasnio je, Vlada Srbije radi na podršci inovativnosti i inovacionom preduzetništvu kroz stvaranje moderne infrastrukture u univerzitetskim centrima i regionima.
“Crowdfunding je potpuno inovativna platforma za finansiranje malih i srednjih biznisa, za finansiranje startap kompanija i ima ogroman uspeh u svetu i inzvanredan rast”, rekao je Popović.
Vlada, podsetio je Popović, radi na pružanju finansijske podrške mladim stratrap preduzećima kroz programe Fonda za inovacionu delatnost, popularizaciju inovacija i inovacionog preduzetništva kao i promociju ženskog inovacionog preduzetništva, a crowdfunding je nov način dolaska do novca za male biznise.
Popović je rekao da je u svetu, ali i kod nas, klasično prikupljanje sredstava od donatora (fundrasing) već toliko na lošem glasu da je, kako je rekao, ulazak u taj proces dovoljan razlog za mlade da se i ne okušaju u osnivanju inovacionog biznisa.
“Međutim, ako prikupljanje finansija shvatite kao potragu za podrškom sličnih ljudi, to je ohrabrujuće. Upravo je to razlog zbog kojeg je crowdfunding drugačiji od drugih investicija jer je reč o izgradnji poverenja i zajedničkom uspehu”, objasnio je Popović.
Reč je, istakao je, o deljenju i empatiji koja je “glavna stvar koja će u narednim decenijama razlikovati ljude od robota”.
Do sada su kroz crowdfunding platforme u svetu ostvarene investicije vredne više destina milijardi dolara, a ovoj industriji se predviđa rast od preko 300 milijardi dolara do 2025. godine.
Nemačka ambasada u Beogradu ponudila je državi pomoć u radu na novim zakonskim rešenjima iz ove oblasti kako bi i naši propisi bili prilagođeni savremenim svetskim dokumentima koja se tiču finansiranja početnog poslovanja.
Popović se na konferenciji zahvalio nemačkoj vladi kao najvećem bilateralnom donatoru Srbije, između ostalog, i kroz Nemačku organizaciju za saradnju GIZ.
Nemački ambasador u Beogradu Tomas Šib je pozdravljajući prisutne na konvenciji rekao da su Srbija i Nemačka bliski partneri u mnogim oblastima, te da Nemačka podržava Srbiju na putu ka EU i politički, finansijski i ekonomski.
Od 2000. godine Srbiji je Nemačka dodelila 1,8 milijardi evra, rekao je nemački ambasador, i dodao da je Nemačka najveći finansijski donator u Srbiji.
Šib je naglasio da je za inovativnu ekonomiju važno da se pronađu alternative u finansiranju malih i srednjih preduzeća.
“Crowdfunding je veoma važan za srpsku vladu, mlade startap kompanije i mlade preduzetnike koji pokušavaju da dođu do sredstava, što je teško tradicionalnim pristupom preko banakarskog sektora”, rekao je Šib.
On je pomenuo kao primer uspešnog projekta preuzetništva projekat “Superbake” koje prave kolače.
Nemačka je spremna da podrži Srbiju u ovoj vrsti finansiranja, istakao je ambasador i dodao da je taj način finansiranja važna podrška biznisu i privatnom sektoru.
Šib je rekao da ima mnogo interesantnih projekata urađenih kroz ovu vrstu finasiranja, ali da je Crowdfunding više od finansiranja, to je “gomila” (crowd) kreativnih ideja.
Obraćajući se na konferenciji, državni sekretar u Ministarstvu privrede Branimir Stojanović izneo je podatak da je u 2017. godini, Srbija za finansiranje preduzetništva kroz crowdfunding privukla 700.000 dolara, a u ovoj godini se očekuje da ta cifra bude 1,2 miliona.
Državna sekretarka u Ministarstvu obrazovanja Anamarija Viček navela je važnost uključivanja građana i građanki s invaliditetom u inovacione projekte i one projekte koji se finansiraju kroz crowdfunding jer će, istakla je, na taj način celo društvo imati višestruku korist.
Izvor: inovacije.gov.rs
***
Beogradska crowdfunding konvencija 2018 (Belgrade Crowdfunding Convention 2018) jednodnevna je konferencija koja je održana 25. septembra 2018. godine u Beogradu, a organizovana je sa idejom da na jednom mestu okupi crowdfunding stručnjake/inje i entuzijaste iz Evrope i regiona koji će podeliti svoje iskustvo i razgovarati o potencijalu grupnog finansiranja, njegovim trendovima i budućnosti.
Prema najnovijim istraživanjima, 2017. godina se može smatrati uspešnom crowdfunding godinom za Srbiju, budući da su kampanje prikupile 700.000 dolara, što je više od ukupne sume prikupljene tokom perioda od pet godina (od 2012. do 2016. prikupljeno je ukupno 653.134 dolara). Kampanje koje su odnele najviše uspeha pripadaju kategoriji video i društvenih igara (Scorn Part 1 of 2: Dasein i Tank Chess), a veći procenat uspešnosti zabeležen je na Kickstarter-u u odnosu na Indiegogo platformu.
Svoje priče su sa učesnicima i učesnicama konvencije podelili i neki od autora/ki uspešnih kampanja iz protekle godine. Tako su prisutni iz prve ruke mogli da čuju kako je nedavno Strawberry Energy došao do sredstava kroz investicijski crowdfunding; na koji način socijalna preduzeća i udruženja koriste crowdfunding ispričali su predstavnici Super Baka, Roditelja u akciji i Vox Feminae; a od eksperata platformi Indiegogo, Funderbeam i Donacije.rs učesnici su saznali kako one funkcionišu.
Konvencija ima za cilj da kroz inspirativan sadržaj i primere dobre prakse iz Srbije i regiona ukaže na značaj koji grupno finansiranje ima za razvoj preduzetništva, malih i srednjih preduzeća, neprofitnih organizacija i kreativnih industrija.
Konvenciju su organizovali Nemačko-srpska inicijativa za održiv rast i zapošljavanje, Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU), Fondacija Heinrich Böll i agencija Brodoto.
Više informacija potražite na adresi www.crowdfunding.rs
Napiši komentar