Tokom meseca oktobra na inicijativu Beogradske otvorene škole održani su pojedinačni konsultativni sastanci sa predstavnicima/ama reprezentativnih sindikata, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Američke privredne komore u Srbiji, predstavnicima programa „Znanjem do posla“, Unijom poslodavaca Srbije i predstavnicima Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Sastanci na kojima su predstavljeni predlozi normativnih izmena režima obavljanja radnih praksi održani su u okviru projekta „Unapređenje pravnog okvira za kvalitetne radne prakse”, koji se realizuje uz podršku Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva.
Na sastancima je donet jedinstven zaključak da se mladi danas suočavaju sa nizom prepreka pri pronalasku zaposlenja. Kako je formalno obrazovanje neusklađeno sa potrebama na tržištu rada, značaj radnih praksi kao proces učenja kroz sticanje radnog iskustva postaje neupitan. Stoga, doneto je više konstruktivnih rešenja kojima bi se kroz izmene Zakona o radu poboljšao položaj i smanjila nezaposlenost mladih. Glavni zaključak je da je, kroz mentorski rad i praćenje ciljeva učenja, neophodno obezbediti kvalitet radnih praksi.
Istraživanja u Srbiji su pokazala da mladi imaju pozitivne stavove prema praksama, ali da je čak 50% mladih bilo u programu prakse bez mentorstva, 78% je učestvovalo u programu prakse bez ugovora, a čak 90% praktikanata/kinja nije bilo plaćeno. Ovakvi podaci ne iznenađuju, imajući u vidu nalaze analiza Beogradske otvorene škole, koji ukazuju na to da u Srbiji ne postoji adekvatna ugovorna forma za regulisanje odnosa između praksodavaca i praktikanata/kinja, kao i da ne postoje mehanizmi za obezbeđivanje kvaliteta radnih praksi.
Brojni su pozitivni efekti koje radne prakse imaju po zapošljivost mladih, poput skraćenja tranzicije od obrazovanja do tržišta rada, unapređenja znanja, veština i kompetencija, sticanje iskustva, istraživanje karijernih opcija. Međutim, ovi efekti se mogu očekivati samo ukoliko su radne prakse kvalitetne, ograničenog trajanja, podrazumevaju mentora, postavljanje i praćenje ciljeva učenja, postoji ugovor na početku i sertifikat na kraju prakse.
Beogradska otvorena škola će i u narednom periodu nastaviti konsultativni proces u vezi sa predlogom normativnih izmena režima obavljanja radnih praksi i organizovati događaje za promociju značaja kvalitetnih radnih praksi.
Izvor: www.bos.rs
Napiši komentar