Centar za vođenje karijere i savetovanje Beogradske otvorene škole sproveo je istraživanje o upotrebi kompjuterskih igara za učenje u okviru projekta “Ozbiljne igre za društvene i kreativne kompetencije“, a istraživačke rezultate je predstavio u Nacionalnom izveštaju za Srbiju (Kvantitativna i kvalitativna analiza), koji je pripremljen na osnovu finalne verzije izveštaja o upotrebi kompjuterskih igara za učenje. Nosilac projekta je Univerzitet u Plovdivu (Bugarska), a delimično ga finansira Evropska unija kroz program „Celoživotno učenje“.
Projekat „Ozbiljne igre za društvene i kreativne kompetencije“ sastoji se od 7 radnih paketa. Dokument “Kvanitativna i kvalitativna analiza” izrađen je u okviru radnog paketa 2 (Analiza i istraživanje) i predstavlja integrativni deo projektnog ciklusa. Cilj radnog paketa 2 bio je prikupljanje relevantnih empirijskih podataka u vezi sa kompjuterskim igrama za učenje, koje doprinose razvoju socijalnih kompetencija i kreativnosti kod adolescenata sa poteškodama u učenju i mladih iz drugih neprivilegovanih grupa.
Istraživanje o upotrebi kompjuterskih igara za učenje u Srbiji sproveo je Centar za vođenje karijere i savetovanje Beogradske otvorene škole. Pored Srbije, istraživanje su sproveli i partneri na projektu iz Austrije, Bugarske, Belgije, Litvanije, Turske i Velike Britanije.
Istraživanje je sprovedeno kako bi se bolje razumeo uticaj kompjuterskih igara za učenje na mlade sa poteškodama u učenju i mlade iz drugih neprivilegovanih grupa. Dobijeni rezultati u ovom empirijskom istraživanju biće korišćeni kao smernice za izradu scenarija za budući razvoj obrazovnih 3D simulacija predviđenih projektom.
Realizaciju i sprovođenje Istraživanja u Srbiji podržali su Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, Prvo srpsko društvo za disleksiju iz Beograda i Specijalna osnovna i srednja škola “9. maj” iz Zrenjanina.
Opšti cilj projekta je razvijanje praktičnih znanja kroz:
– Upoznavanje sa potrebama i veštinama krajnjih korisnika kompjuterskih igara za učenje u pogledu IKT-a i razvijanje socijalnih kompetencija;
– Razvijanje kompjuterskih igara za učenje kako bi se unapredile socijalne kompetencije i kreativnost adolescenata sa blagim poteškoćama u učenju (u cilju povećanja njihove
zapošljlivosti).
Postupak istraživanja bio je sproveden putem onlajn upitnika (upitnik za zainteresovane strane i upitnik za korisnike) i intervjua realizovanih kroz fokus grupe, vođene na osnovu upitnika. Upitnik za zainteresovane strane bio je namenjen profesionalcima/trenerima/facilitatorima koji rade sa adolescentima sa poteškoćama u učenju i/ili mladima iz drugih neprivilegovanih grupa, roditeljima osoba sa poteškoćama u učenju, pružaocima socijalnih i obrazovnih usluga i predstavnicima nekih drugih zainteresovanih strana. Upitnik za korisnike popunjavale su mlade osobe sa poteškoćama u učenju ili mladi iz neprivilegovanih grupa.
Na osnovu rezultata dobijenih u istraživanju, može se zaključiti da 75% ispitanika koristi kompjuterske igre na neki način. Iako većina ispitanika ima pristup kompjuterskim igrama, svaki sedmi učesnik se izjasnio da ima problema pri upotrebi neke od platformi za igranje igara. Iako je raširena upotreba kompjuterskih igara, istraživanje je pokazalo da poznavanje i upotreba kompjuterskih igara za učenje nije veoma rasprostranjena. Sve tri visoko ocenjene podkomponente (motivacija, samoefikasnost, sposobnost rešavanja problema) se ujedno ocenjuju kao značajne za razvoj mekih veština. Ove veštine potrebne su za uspešno praćenje izazova tržišta rada i pomažu zapošljivost i očuvanje posla.
Dobijeni istraživački podaci su pokazali da nastavnici i iskusniji profesionalci (pedagozi, socijalni radnici) imaju tendenciju da ocenjuju efikasnost i efektivnost obrazovnih kompjuterskih igara nižom ocenom nego predstavnici drugih zainteresovanih strana i mlađe kolege. Zbog toga je u okviru procesa razvoja kompjuterskih igara za učenje, pored fokusa na sadržaje (scenario) igre, potrebno raditi i na motivaciji nastavnika (posebno starijih) da koriste obrazovne kompjuterske igre za pripremu mladih za tržište rada i traženje posla.
Napiši komentar