Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Po meri čoveka – društvena inovacija

Objavljeno 17.01.2020.

Društvene inovacijePiše: Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (Blog o socijalnom uključivanju)

Obavezno osnovno obrazovanje danas je uobičajeno širom sveta. Slično je i sa obdaništima, univerzalnom zdravstvenom zaštitom, penzijskim fondovima. Iako su deo društvene stvarnosti i gotovo svakog čoveka pojedinačno, govorimo o nekim od najznačajnijih društvenih inovacija koje su dovele do velikih globalnih iskoraka i pozitivnih promena. Neretko isprva ocenjene kao „utopijske zamisli“, postale su neizbežan deo svakodnevice i unapredile svet u kojem živimo.

Brojne promene s kojima se susrećemo u svim sferama života ne samo da menjaju potrebe građana i građanki u različitim oblastima (obrazovanje, zdravstvo, informisanje, socijalna zaštita, stanovanje) već te promene zahtevaju nove i adekvatne odgovore na potrebe građana i građanki. Kada stvari ne funkcionišu, kada usluge više nisu odgovarajuće, kada se stvaraju sve veće razlike, a socijalna isključenost raste – potrebne su društvene inovacije!

U svetu se trenutno vodi velika debata o univerzalnom garantovanom dohotku (universal basic income), a nekoliko zemalja testira ovu inovativnu meru kako bi se sagledali njeni efekti. Univerzalni garantovani dohodak za sve građane i građanke smatra se odgovorom za ekonomsku globalizaciju i neophodnu pokretljivost i fleksibilnost koja se očekuje na tržištu, kao i nesigurnost koju ona izaziva kod pojedinaca. Ideja nije da se finansira nešto dodatno, već da se postojeće zameni boljim.

Društvena inovacija je praksa, proces, proizvod, usluga, poslovni model, novi organizacioni oblik, instrument i metodologija, ili pak kombinacija svega navedenog, čiji je cilj da se pruži bolji odgovor na neku nezadovoljenu potrebu ili društveni problem. Inovacije su društvene kada su usmerene na dobrobit društva i javno dobro, a polaze od ljudi i njihovih potreba. Društvena inovacija sagledava višeslojnost problema i nadilazi sektorske podele. Do „rešenja koja rade“ dolazimo kada se premoste granice javnog, privatnog, civilnog sektora, akademije, preduzetništva.

Inovacije počinju idejom koju podstaknu događaj ili iskustvo, a u kojem potreba ili problem postaju vidljivi. Predložena rešenja se zatim testiraju u praksi i dalje usavršavaju. Od izuzetne važnosti je da inovacija bude održiva, i da onda raste i širi se dalje u praksi. Najzad, inovacija postaje sistemska promena. Ona uključuje snažnu povezanost i interakciju više elemenata: društveni pokret, poslovni modeli, zakoni i propisi, podaci i infrastruktura, sasvim novi način razmišljanja.

U procesu društvenog inoviranja izuzetno je značajna participacija građana i građanki. To je način da se spoznaju njihove potrebe, a rešenja koja nastaju u širokom konsultativnom procesu po pravilu su legitimnija i efikasnija. Takođe, svi građani i građanke mogu biti izvor inovativnog rešenja.

Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije je u okviru programa „Znanjem do posla“ smislio mehanizam za razvoj društvenih inovacija, koji je imao zadatak da odgovori na niz potreba i izazova sa kojima se mladi u Srbiji susreću na putu nalaženja posla. Šest inovativnih modela za zapošljavanje mladih pokazuju da je saradnja različitih aktera moguća, delotvorna i poželjna u cilju prevazilaženja ovog problema s kojima se susreću mladi u Srbiji. Učešće mladih u tom procesu i njihov aktivizam pokazuju da inovativna rešenja zasnovana na principima inkluzije mogu da menjaju postojeće stanje i unapređuju društvo u kojem živimo. O društvenim inovacijama, procesu društvenog inoviranja i dodatnim izvorima na ovu temu, čitajte u priručniku Društvene inovacije – Ljudi u centru javnih politika, kao i na sajtu Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva: www.socijalnouključivanje.gov.rs.

Tekst je izvorno objavljen u 58. broju časopisa Liceulice.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]