Kako najbogatiji ljudi u Srbiji odlučuju kome će donirati novac? Gde leži njihova motivacija da pomažu društvu i koje prepreke ih sprečavaju da u budućnosti budu još humaniji?
Ovo su samo neke od tema uključene u Istraživanje o filantropskim aktivnostima pojedinaca koji poseduju kapital visoke vrednosti u Srbiji, koje je predstavljeno na nedavno održanom Forumu socijalnih inovacija – #SIF2019. Reč je o prvom istraživanju ove vrste kod nas, koje je Smart kolektiv sproveo radeći intervjue sa osobama iz domaćeg poslovnog sveta čija procenjena vrednost likvidnih finansijskih sredstava prevazilazi 500.000 američkih dolara.
Glavna motivacija za filantropska davanja imućnih pojedinaca je osećaj odgovornosti prema društvu i želja da vrate makar deo vrednosti koju su stvorili baveći se preduzetništvom, a novac najčešće izdvajaju za pomoć deci, mladima i ugroženim grupama, u oblastima kao što su obrazovanje i socijalna i zdravstvena zaštita.
Podrška obrazovanju odnosno ulaganje u znanje predstavlja važan, a kod nekih ispitanika i ključni deo njihove vizije boljeg društva. Dodatni motiv je uverenost pojedinih sagovornika da im je upravo znanje omogućilo da dostignu velike poslovne uspehe, te da, za razliku od kapitala, predstavlja „rastuću vrednost” koja dugoročno može osigurati ekonomski, kulturni i duhovni prosperitet društva. Posebno bitna je i podrška mladim talentima, kojima se, iako predstavljaju veliki potencijal za razvoj društva, ne ukazuje dovoljna pažnja, i u koje se nedovoljno ulaže.
Zbog bojazni od zloupotrebe sredstava, srpski filantropi su nepoverljivi prema posredničkim organizacijama, pa se češće odlučuju da sredstva distribuiraju direktno ka korisnicima/ama pomoći i za tu svrhu osnivaju fondacije i druga formalna tela unutar kompanija u njihovom vlasništvu.
Sagovornici su uvereni da postoji prostor da se kroz stimulativne zakonske mere, poput ukidanja poreza na dodatnu vrednost na donacije hrane ili ukidanja oporezivanog iznosa za stipendije učenika/ca i studenata/kinja, motiviše još veći broj kompanija i imućnih pojedinaca da pomažu društvu.
Istraživanje je sprovedeno u okviru Projekta za unapređenje okvira za davanje, koji finansira USAID, a sprovodi Koalicija za dobročinstvo koju predvodi Fondacija „Ana i Vlade Divac”, a dodatno čine Trag Fondacija, Catalyst Balkans, Smart Kolektiv, Srpski Filantropski Forum, Forum za odgovorno poslovanje i Privredna komora Srbije.
Izvor: smartkolektiv.org
Napiši komentar