Piše: Filip Brković, MPhil Cantab (Blog o socijalnom uključivanju)
Svet je 6. avgusta 2012. godine ponovo imao priliku da bude svedok još jednog podviga agencije NASA, sletanja na Mars sonde Kjuriositi. Dve nedelje nakon uspešnog početka misije, nadahnuta ovim uspehom, NASA je objavila planove za sledeći let na Mars za 2016. godinu. „Svemirska letelica Insajt predstavljaće statični lender koji će nositi instrumente za ispitivanje unutrašnjosti Marsa“, izjavili su stručnjaci agencije. Prema tome, ne samo što Kjuriositi nije prva zemaljska letelica koja je sletela na Mars, već svakako neće biti ni poslednja, te deluje da ljudska znatiželja, pronicljivost i napredak nemaju (bar kosmičkih) granica.
U isto vreme, na planeti Zemlji, skoro dve milijarde ljudi živi ispod linije siromaštva utvrđene Programom za razvoj Ujedinjenih nacija. Oni su gladni, nemaju pristupa pijaćoj vodi, skloništu i osnovnoj zdravstvenoj nezi, nepismeni su, nezaposleni, bez lične sigurnosti, često u potpunosti bez mogućnosti da promene međunarodna pravila koja ugrožavaju njihove interese, bez osnovnih demokratskih prava i sloboda. Izgleda da je iskorenjivanje globalnog siromaštva izazovniji zadatak za našu civilizaciju od slanja svemirskih letelica na Mars. Prema tome, ne iznenađuje činjenica da se danas mnoštvo razvojnih ideja, programa i kampanja bavi ovim pitanjem.
Jedna od njih, koja je uhvatila značajnog maha tokom poslednje dve decenije, jeste Fair Trade koncept koji predstavlja trgovinsko partnerstvo, prvenstveno između marginalizovanih proizvođača i radnika iz najsiromašnijih regiona Afrike, Azije i Južne Amerike i potrošača iz zemalja Evrope, Severne Amerike, Istočne Azije i Australije, zasnovano na dijalogu, transparentnosti i poštovanju, kojim se teži ostvarivanju veće ravnopravnosti u međunarodnoj trgovini. Najznačajniji deo današnjeg Fair Trade koncepta je Fairtrade sistem, vodeći Fair Trade pokret u poljoprivredi i prehrambenom sektoru, i najveći sistem za etičku sertifikaciju zasnovan na ISO 65 standardu, koji se lako prepoznaje po zaštitnom znaku FAIRTRADE, koji je u vlasništvu Fairtrade Labelling Organizations International (FLO). U srži postojećeg Fairtrade sistema leži pet osnovnih socijalnih, ekonomskih, radnih i ekoloških principa i dve glavne monetarne prednosti, Fairtrade minimalna cena i Fairtrade premija, koji su garantovani strogim sistemom pravila, propisa i standarda FLO-a.
Što se tiče pet ključnih principa, prvo, Fairtrade sistem teži ostvarenju reforme globalnog ekonomskog sistema, kroz pružanje finansijske, tehničke i organizacione podrške marginalizovanim proizvođačima, podizanjem svesti kako u razvijenim, tako i u zemljama u razvoju, i kampanjama koje se zalažu za promene u pogledu pravila i praksi konvencionalne međunarodne trgovine. Drugo, zastupa drugačiji način poslovanja, insistirajući na transparentnosti i odgovornosti, tretirajući proizvođače i potrošače sa poštovanjem i pružajući potpune informacije. Treće, podržava bolje uslove trgovine plaćajući pravičnu naknadu, omogućavajući pristup finansiranju pre žetve/proizvodnje, podržavajući dugoročnija ulaganja i višegodišnju poslovnu saradnju kako bi se izbegla nepotrebna i nepovoljna zaduživanja proizvođača. Osim toga, Fairtrade sistem osigurava prava proizvođača i radnika obezbeđujući društveno odgovorna, bezbedna i zdrava radna mesta u skladu sa nacionalnim zakonima i konvencijama Međunarodne organizacije rada (MOR). Napokon, promoviše održivi razvoj jačanjem malih proizvođača i podsticanjem boljih ekoloških praksi.
(…)
Napiši komentar