Deset godina od uvođenja inkluzivnog obrazovanja u školski sistem, Bela Palanka je značajno iskoračila u pogledu obezbeđivanja uslova da svako dete dobije jednake mogućnosti za ostvarivanje prava na obrazovanje.
Opština Bela Palanka je 2019. godine u saradnji sa lokalnom organizacijom civilnog društva „Te Deum“ u okviru projekta pod nazivom „Zajedno do cilja“, pokrenula uvođenje usluge socijalne zaštite Lični pratilac deteta, koja deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom obezbeđuje mogućnost redovnog pohađanja škole.
Pored ove standardizovane usluge, partneri na projektu saglasili su se da deci u Beloj Palanci treba pružiti dodatnu podršku kroz približavanje školskog gradiva na njima zanimljiviji način. U tom cilju, odlučili su se za testiranje inovativne usluge Škola socijalnih veština.
Inovativna usluga Škola socijalnih veština u svom programu predviđa aktivnosti koje kod dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom osnovnoškolskog uzrasta unapređuju i dodatno razvijaju socijalne veštine, stvarajući veći osećaj samopouzdanja i samostalnosti. Koordinatorka udruženja „Te Deum“ koje sprovodi ovu inovativnu uslugu, Dragana Jevrić, kaže da se aktivnosti u okviru programa sprovode kroz igru, razgovor i aktivnosti koje podstiču decu da se upoznaju sa mogućnostima kvalitetnog provođenja slobodnog vremena.
„Kroz predavanja i edukativne radionice deca uče mehanizme za prevazilaženje straha i prepoznavanja vršnjačkog i digitalnog nasilja, kao i veštine socijalne interakcije koje će im olakšati integraciju u lokalnu zajednicu“, objašnjava Dragana i dodaje da je usluga dostupna ne samo deci sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, već svoj deci osnovnoškolskog uzrasta sa teritorije Bela Palanka, kao i korisnicima usluge Lični pratilac deteta.
D. I. je učenik trećeg razreda OŠ „Ljupče Španac“ u Beloj Palanci i nastavu prati prema IOP-1 programu. On ima cerebralnu paralizu, hoda uz pomoć štaka i korisnik je usluge Lični pratilac deteta. Dešava mu se da tokom časa izgubi koncentraciju, pa mu je potrebna dodatna podrška u praćenju nastave. Zato mu je lični pratilac posebna podrška u tim situacijama.
D. I. sluša sva predavanja, prati nastavu i učestvuje na času. Usmeno odgovara na postavljena pitanja. Ne može da čita i piše, ali razume kada mu neko pročita. Uči tako što sluša kada mu neko čita i ponavlja ono što mu je pročitano. Predavanja u svesci zapisuje lični pratilac, pa D. I. i kod kuće može da obnavlja gradivo iz škole uz podršku roditelja.
Omiljeni predmet mu je srpski jezik. Kada se obrađuju priče, basne, bajke, najviše učestvuje u razgovoru o delu, temi, likovima. Učestvovao je na školskom takmičenju „Čitalići – klikeraši“, ispoljio razumevanje pročitanog teksta i plasirao se na opštinsko takmičenje.
Od ostalih predmeta posebno su mu dragi likovno i engleski jezik. Na času likovnog najviše voli da boji drvenim bojicama, uglavnom mu lični pratilac nacrta zadatu temu, a on zatim boji crtež. Iz engleskog usmeno odgovara na postavljena pitanja i nastavnica engleskog ga je pohvalila kako je napredovao u poslednje vreme.
Najmanje je zainteresovan za matematiku. Uz pomoć ličnog pratioca učestvuje i na času fizičkog vaspitanja, dobacuje se loptom sa drugarima i šutira loptu tako što se pridržava za štake. Drugari iz odeljenja ga podržavaju i vole da se druže sa njim.
U razgovoru sa njegovom učiteljicom, saznali smo da od uvođenja usluge Lični pratilac deteta, D. I. ispoljava interesovanje za komunikaciju sa drugovima i drugaricama, prati njihovo ponašanje i postupke i tako ih upoznaje. Nove metode učenja koje se primenjuju u nastavi, kao što je mapa uma, izrada lapbuka, izrada i tumačenje grafikona, nisu mu strani i rado učestvuje u aktivnostima kojima se stiče funkcionalno znanje.
Način na koji je počeo da povezuje gradivo je znak da je popravio koncentraciju na časovima zahvaljujući redovnom pohađanju radionica u okviru Škole socijalnih veština, dok ga lični pratilac motiviše kada god mu je potrebna podrška da isprati čas do kraja.
Na radionicama u okviru Škole socijalnih veština D. I. je pokazao dodatne komunikacione sposobnosti. Tokom ovih časova veoma je druželjubiv, lako sklapa poznanstva i prijateljstva sa ostalom decom. Radioničarka D. J. zapaža da je D. I. nakon nekoliko realizovanih radionica postao mnogo otvoreniji, lakše iskazuje svoje emocije i potrebe.
Roditeljima je od velike pomoći uvođenje usluge Lični pratilac deteta, kao i Škole socijalnih veština, jer primećuju veliki pomak kod svog deteta u savladavanju školskog gradiva, kao i u socijalnim veštinama.
Roditelji dečaka D. I., kao i ostale dece, prema rečima koordinatorke Dragane, smatraju da je pokretanje usluge Lični pratilac deteta značajno doprinelo poboljšanju položaja dece sa invaliditetom i smetnjama u razvoju u Beloj Palanci. Roditelji dece sa invaliditetom i smetnjama u razvoju izražavaju potrebu za sveobuhvatnom i fleksibilnom podrškom, kako bi njihova deca ravnopravno odrastala i učestvovala u životu lokalne zajednice.
***
Ova uspešna priča nastala je u okviru projekta „Zajedno do cilja“, koji sprovodi Opština Bela Palanka u saradnji sa Udruženjem „Te Deum“ u okviru Programa lokalnih inicijativa za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva – Podrška razvoju inovativnih modela za socijalno uključivanje LIP 2 kojim koordinira Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije (SIPRU) uz podršku Vlada Švajcarske.
Napiši komentar