Socio-ekonomska pravda, koja podrazumeva uklanjanje svih vidova socio-ekonomskih nejednakosti, jedan je od strateških ciljeva Socijalne platforme, najveće platforme evropskih nevladinih organizacija koje se bave socijalnim pitanjima. Njihov rad se bazira na vrednostima ljudskog dostojanstva, rodne ravnopravnosti i jednakosti za sve, poštovanja različitosti, solidarnosti, slobode… Platforma je osnovana 1995. godine i čini je 11.600 nacionalnih organizacija iz svih država-članica EU, koje pokrivaju širok spektar socijalnog civilnog sektora u EU. Krajem marta, Valentina Kaimi, savetnica za politike i zagovaranje, za blog Socijalne platforme je objavila tekst o primerima dobre prakse koji prikazuju značaj socijalnog preduzetništva u borbi protiv društvenog isključivanja. Tekst prenosimo u celosti:
Dobro je poznato da socijalna ekonomija i socijalna preduzeća predstavljaju poslovni model koji je usmeren na veštine i sposobnosti ljudi, umesto na njihove nedostatke, kako bi se unapredile socijalne veštine i zapošljivost ljudi koji bi inače imali teškoća da nađu posao.
Kao ilustracija ovoga, sa našim članovima razvili smo tri studije slučaja koje su dostupne na našoj internet strani. Dva primera odnose se na socijalna preduzeća koja rade u sektoru turizma.
Prvo je Le Mat, organizacija koja je razvila praktična znanja u oblasti osnivanja i upravljanja socijalnim zadrugama „tipa B“ u sektoru turizma. Socijalne zadruge tipa B doprinose socijalnoj i profesionalnoj integraciji ugroženog stanovništva, uključujući osobe sa fizičkim i mentalnim invaliditetom, lica zavisna od narkotika ili alkohola, ili bivše zatvorenike. Prvi Le Mat hotel bio je hotel Tritone u Trstu, koji je 1985. godine pokrenula grupa nezaposlenih mladih osoba i lica koja su trpela socijalnu isključenost, a koji su želeli da pokrenu sopstvenu delatnost. Pronašli su hotel kojem je loše išlo, koji je bio u vlasništvu lokalne banke i kojim je tokom proteklih 40 godina upravljao čovek koji je želeo da ode u penziju. Kada su Le Mat saradnici počeli svoju misiju, isprva im je rečeno da bivši zatvorenici i osobe sa mentalnim oboljenjima ili zavisnici od droga neće moći da postanu preduzetnici ili članovi zadruge, pošto se smatralo da ne mogu da donose odgovarajuće odluke. Pravni okvir u Italiji sada je razvijeniji, i osobe koje pripadaju ugroženom segmentu stanovništva sada mogu da osnuju sopstveni biznis. Međutim, širom Evrope ostalo je još mnogo bitaka koje je potrebno izboriti za prava ljudi da preuzmu kontrolu nad sopstvenom sudbinom. Le Mat takođe pomaže i postojećim strukturama da revitalizuju poslovanje putem rada na kvalitetu usluga koje se pružaju, njihovom identitetu i brendu. Tokom 2009. godine Le Mat je otvorio Göteborg hotel u Švedskoj. Le Mat postoji u Švedskoj, Bosni i Hercegovini, Mađarskoj, Velikoj Britaniji i Poljskoj, a želeli bi da povećaju vidljivost i otvore još jedan hotel u Briselu.
Drugi primer je Magdas, hotel u Beču koji radi u vidu socijalnog preduzeća kojim rukovode izbeglice, uz iskusno osoblje. Inicijativu je pokrenula organizacija Caritas Vienna na osnovu ideje da bi hotel lako mogao da postane angažovan i inspirativan projekat koji bi mogao da spoji ljude iz veoma raznolikih kulturnih, profesionalnih i društvenih konteksta. Magdas želi da razvije Magdas socijalnu franšizu kako bi se olakšalo otvaranje drugih Magdas hotela koje vode izbeglice širom EU. Više o ovom slučaju možete da saznate ovde.
Poslednji slučaj odnosi se na dva projekta koja je razvila neprofitna organizacija El Cerezo iz Alikantea u Španiji: Insertadix del Mediterraneo, socijalno preduzeće za integraciju rada, i Aromas y Colores VI, služba za obuku koja pospešuje zapošljivost ljudi iz kategorije ugroženih lica. Osnovani su u kontekstu ekonomske krize, visoke stope siromaštva, izuzetno visoke stope nezaposlenosti, i digitalnog i generacijskog jaza koji sprečava razvoj inkluzivne privrede. U regionu Alikante takođe nedostaju odgovarajući resursi za podršku mladima i starijima koji se suočavaju sa dugoročnom nezaposlenošću. Insertadix je usmeren na osnaživanje korisnika putem razvoja personalizovanih putanja koje kombinuju obuku sa podrškom i praćenjem u radu. Cilj Aromas y Colores VI jeste da se kreiraju mogućnosti za obuku, zapošljavanje i lični razvoj prilagođene postojećoj ekonomskoj stvarnosti ruralnog regiona u kom ova služba radi. Važno postignuće organizacije El Cerezo bilo je potpisivanje sporazuma sa udruženjima malih i srednjih preduzeća u Viljeni i La Komarci.
Ohrabrujuće je videti da sve više aktera posmatra socijalnu ekonomiju i socijalna preduzeća kao način za borbu protiv socijalne i ekonomske isključenosti. Jedan takav akter je SERCo mreža, koja vodi projekat usmeren na unapređenje socijalne i ekonomske inkluzije romskih zajednica putem primene koncepta socijalne ekonomije kao inovativnog rešenja za smanjenje rizika siromaštva i unapređenja preduzetništva. Glavni cilj projekta jeste optimizacija kreiranja socijalnog preduzetništva Roma u okviru nacionalnih strategija za integraciju Roma Evropske Komisije, čiji je cilj ostvarivanje napretka u oblasti obrazovanja, zapošljavanja, zdravstvene zaštite i stanovanja.
Valentina Kaimi, savetnik za politike i zagovaranje
Izvor: www.socialplatform.org
Napiši komentar