U današnje vreme neretko nalazimo da su diskursi o zapošljavanju mladih prožeti shvatanjem da preduzetništvo može biti jedan od načina borbe protiv nezaposlenosti mladih ljudi. Međutim, pokretanje sopstvenog biznisa ne dolazi spontano već se uči, gradi, razvija i stoga zahteva stvaranje povoljnog ambijenta za poslovanje, odnosno uspešno prevazilaženje različitih problema i prepreka koje se na tom putu susreću.
Šta otežava mladim ljudima u Srbiji da se odluče za preduzetništvo i svoje poslovne ideje pretoče u realnost? Pod pokroviteljstvom Nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje, Centar za visoke ekonomske studije (CEVES) je sproveo studiju u cilju mapiranja barijera u preduzetništvu mladih u našoj zemlji. Studija je obuhvatala analizu izveštaja i dokumenata relevantnih za omladinsko preduzetništvo i preduzetništvo uopšte, kao i preko 110 intervjua sa mladim preduzetnicima, stručnjacima i predstavnicima vladinog i nevladinog sektora. Na taj način dobijena je slika o trenutnom stanju koja može i treba da posluži kao osnova za dijalog između svih zainteresovanih strana, a u okviru kog bi se mogli definisati zaključci i smernice za praktično delovanje u pravcu motivisanja mladih na bavljenje preduzetništvom i pružanja odgovarajuće podrške.
Ključni nalazi upućuju da su nedostupnost i nestabilnost izvora finansiranja, netransparentan i često promenljiv fiskalni i para-fiskalni sistem među najvećim preprekama sa kojima se mladi suočavaju prilikom pokretanja sopstvenog posla. Nedovoljna informisanost i nedostatak neophodnih znanja, veština i sposobnosti takođe predstavljaju znatne poteškoće koje se jednim delom vide kao posledica toga što formalno obrazovanje svojim mehanizmima ne podržava razvoj preduzetničkog duha kod mladih.
Ovi i ostali rezultati studije su prezentovani 25. aprila u prostorijama Privredne komore Srbije u Beogradu. Prezentacija je bila propraćena panel diskusijom u kojoj su učestvovali predstavnici različitih institucija i organizacija: ambasade SR Nemačke, Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, Ministarstva ekonomije, Ministarstva omladine i sporta, Privredne komore Srbije, Centra za visoke ekonomske studije, BEUM-a i LeanPay-a. Učesnici su iznosili svoje stavove i predstavljali rešenja čija primena predstoji u narednom periodu, a za koja se smatra da mogu doprineti podsticanju i podržavanju preduzetništva mladih. Povećanje upisnih kvota na tehničkim fakultetima, uvođenje informacionih tehnologija kao obaveznog predmeta od 5. razreda osnovne škole, finansijska ulaganja u razvoj infrastrukture i naučno-tehnoloških parkova, uvođenje preduzetničkog obrazovanja u škole, unapređivanje saradnje između srednjih stručnih škola i privrede uvođenjem dualnog obrazovanja su neka od pomenutih rešenja.
Ukoliko želite da nešto više pročitate o studiji i njenim rezultatima, publikacija je dostupna na srpskom i engleskom jeziku.
Izvor: odskoledoposla.org
Napiši komentar