Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Srednju školu upisuje 22% romske dece

Objavljeno 13.06.2017.

Unapređivanje mogućnosti za obrazovanje i integraciju Roma u Srbiji, pospešivanje zapošljivosti mladih Roma i reintegracija povratnikaObrazovanje je od ključne važnosti za inkluziju Roma i njihovo uspešno zapošljavanje, a u Srbiji 69% romske dece upiše na vreme osnovnu školu, a 22% nastavi obrazovanje, rečeno je 12. juna u Beogradu na konferenciji na kojoj su predstavljeni rezultati projekta čiji je cilj bolje obrazovanje i zapošljavanje Roma.

Izvršni direktor Fonda za obrazovanje Roma (REF) Nadir Redžepi, koji je realizovao projekat, izjavio je da je od počekta Dekade Roma 2005. uloženo 5,9 miliona evra, od čega 3,5 miliona za implementaciju raznih projekata, a 2,4 miliona za stipendiranje studenata.

U tom periodu REF je imao oko 33.000 korisnika, od predškolskog uzrasta do obrazovanja odraslih, rekao je Redžepi.

Fondu su bila otvorena vrata državnih institucija, škola i građanskog sektora, rekao je Redžepi i dodao da su imali podršku oko 60 donatora.

“Dugoročna strategija do 2030. godine je da se ove prakse i modeli koji pokazuju rezultate prenesu u sistemske politike u Srbiji i regionu”, rekao je Redžepi.

Državni sekretar u Ministarstvu prosvete Anamarija Viček izjavila je da je obrazovanje ključna karika koja donosi održivu inkluziju i prekid kruga siromaštva i da se, prema podacima Svetske banke, jedan uloženi dinar u obrazovanje romske dece vraća trostruko.

Viček je rekla da 12% dece u romskim naseljima ima pristup knjigama a 6% pohađa predškolsku ustanovu. Osnovnu školu na vreme upisuje 69% romske dece, 64% je završava, a srednju školu upisuje 22% romske dece.

Među merama podrške koje je sprovelo Ministarstvo prosvete su olakšane procedure upisa u osnovnu školu, izrada individualnog obrazovnog plana i davanje stipendija, a neki od rezultata su manje osipanje učenika i bolji školski uspeh.

Od uvođenja afirmativnih mera, srednju školu je od školske 2005/06. godine upisalo 4.135 dece, a završilo je više od 65% njih. Visoku školu je od 2003/04. upisalo 1.623 pripadnika romske zajednice, rekla je Viček.

Iz budžeta Srbije, kako je navela, za školsku 2015/16. dodeljeno je 176 stipendija romskim učenicima, a iz budžeta Ministarstva za ovu školsku godinu dodeljeno je 150 stipendija učenicima srednjih škola.

Državni sekretar u Ministarstvu za rad Nenad Ivanišević istakao je da je neophodno dobro obrazovanje da bi se obezbedio kvalitetan posao.

“Nemojte napuštati školovanje kako bi za nekoliko godina mogli da pričamo o kvalitetnom zapošljavanju”, rekao je Ivanišević i dodao da je u proteklom periodu skoro 3.000 Roma završilo fakultet.

On je rekao da pitanje inkluzije nije pitanje za romsku zajednicu nego za srpsko društvo, čiji je odgovor da je svako dobrodošao bez obzira na rasnu, versku, nacionalnu pripadnost.

Prvi sekretar Ambasade Nemačke u Srbiji Jirgen Šmid izjavio je da Nemačka želi da doprinese tome da ne dođe do diskriminacije i pospešivanju inkluzije Roma u obrazovanju.

“Nemačka je poznata po tome da se obrazovanje u našoj zemlji zasniva na dualnom sistemu, teorijskom i praktičnom znanju, i želimo da to spojimo i u Srbiji”, rekao je Šmid i dodao da je veoma važno omogućiti deci da se uključe u sistem obrazovanja.

Istakavši da je Nemačka najveći bilateralni partner po pitanju novčanih sredstava u Srbiji, Šmid je rekao da je Berlin ulagao i da će nastaviti da ulaže velika sredstva u Srbiji.

“Želimo da svi slojevi društva i svi delovi države profitiraju od naše saradnje”, rekao je Šmid.

Projekat “Unapređivanje mogućnosti za obrazovanje i integraciju Roma, pospešivanje zapošljivosti mladih Roma i reintegracija povratnika” počeo je da se primenjuje krajem 2006. godine u saradnji s Nemačkom razvojnom bankom.

Izvor: Beta, preuzeto sa www.euractiv.rs

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]