Ideja začeta na studentskim vežbama omogućila је studentima Više strukovne škole za menadžment i poslovne komunikacije iz Sremskih Karlovaca da se upoznaju sa socijalnim preduzetništvom, pobede na nacionalnom takmičenju i otputuju u Beč gde su podelili iskustva sa kolegama iz Evrope.
Goran Ostojić, predavač tri predmeta na Višoj strukovnoj školi za menadžment i poslovne komunikacije iz Sremskih Karlovaca priznaje da o socijalnom preduzetništvu i društvenom angažovanju nije znao puno.
– Ja nisam znao gotovo ništa, a moji studenti još manje, priznaje uz osmeh.
Sve dok se nije uključio u takmičenje „Social Impact Award” o kome su prve informacije stigle od predstavnika studentskog parlamenta.
U okviru vežbi studije slučaja – projektovanja ugostiteljskog objekta na osnovu lokalnih karakteristika, gradića na obroncima Fruške gore, što je uobičajena metoda – Goran je od akademaca tražio da konkretnije ispitaju potrebe tržišta. Tokom 15 nedelja zimskog semestra osmišljavali su kakav bi lokal mogao da bude otvoren. Istovremeno su ustanovili da je sve više starog stanovništva u gradu, a da mladi zbog posla odlaze u obližnje Novi Sad i Beograd, pa bake i deke ostaju sami. Tu je prepoznata kopča, ponajviše zaslugom studentkinje Nataše Milenkovski, pa se iskristalisala ideja o ekspres restoranu sa dostavom hrane za stara lica na teritoriji Sremskih Karlovaca i okoline. Prijavili na takmičenje društvenog preduzetništva, nazvavši projekat „Studenti zajednici” . U timu su Đorđe Petrović, Vojin Jovičić, Dušan Ubiparip i Jovan Blanuša, Nataša i profesor Goran.
– Prvo smo se obratili službama opštine, organizacijama koja rade sa penzionerima: Crvenom krstu, udruženjima penzionera, slepih i slabovidih, osoba sa dijabetesom, Savezu invalida rada. Potom smo analizirali podatke sa popisa, priča Goran Ostojić.
U vreme letnjeg raspusta, kada većina studenata nakon ispitnog roka i stečenog uslova ode na odmor ili na profesionalnu praksu, petoro mladih Karlovčana je anketiralo starije sugrađane. Redovno su se sastajali da razmene informacije, išli na sastanke sa mentorima…
Pozitivni odgovori više od 200 anketiranih penzionera i članova njihovih porodica, koji su izjavili da bi rado kupovali domaća jela, bili su motiv da u novoj školskoj 2015/2016. godini članovi tima još ozbiljnije rade.
– Odredili smo jelovnik baziran na povrću i mesu, odabrali smo da ambalaža bude po standardima HACCP-a, odlučili da cene ne budu visoke. Iznenadio nas je, međutim, odgovor većine penzionera da žele sami da dolaze u objekat, a ne da im se hrana isporučuje, kaže Goran i otkriva da bi odmah mogli počnu spremanje hrane u kuhinjama Fakulteta ili Crvenog krsta. Međutim, žele da sačekaju. U fazi su registrovanja udruženja i potrudiće se da prikupe sredstava i opreme sopstvenu kuhinju. Plan je da to ostvare do maja ili juna 2017.
Dvadesetogodišnja Nataša priznaje da joj je najdraži trenutak bio kada su krajem septembra na nacionalnom finalu u Beogradu proglašeni jednim od tri ravnopravna pobednika.
– Tek nam je nagrada pokazala da smo sve vreme bili na pravom putu.
Nagrađeni su sa 1.500 evra početnog kapitala i višednevnim boravkom u Beču, na međunarodnoj konferenciji ovog najvećeg evropskog studentskog takmičenja za društveno preduzetništvo. Priznaju da im je pomoglo i to što su upoznali ljude koji su pioniri socijalnog preduzetništva u Srbiji. Prepoznavali su u njihovim primerima nedoumice i strahove koje su i sami imali. U Beču su videli da poteškoća ima i u bogatijim državama, ali da su volja i rešenost da se dođe do cilja ključni za uspeh.
Kako je vreme odmicalo, sve više studenata se raspitivalo kako da se priključi. Zbog propozicija, međutim, to nije bilo moguće. Zato će jedna od aktivnosti udruženja biti upoznavanje studenata sa socijalnim preduzetništvom.
– Ugostiteljstvo nam je struka i o toj oblasti najviše znamo, a kroz ovo takmičenje dobili smo nova saznanja. Sada na potpuno drugačiji način razmišljamo o starijim sugrađanima, iskren je profesor Ostojić.
Nataša Milenkovski dodaje da čak i ako je posao odvede iz Karlovaca, ostaje uključena u timu „Studenti zajednici”.
– Koristićemo sve pogodnosti savremene komunikacije, odgovara.
„Social Impact Award” je takmičenje studentskih ideja koje se pretvaraju u pravi biznis, a osnovano je od strane Univerziteta za biznis i ekonomiju iz Beča i Impact HUB-a, 2009. godine. Od svih prijavljenih projekata 60% bude realizovano, a 35% u određenom vremenskom roku počne da ostvaruje prihode. Ciklusom iz 2016. godine obuhvaćeno je 460 ideja, u čijem formulisanju je učestvovalo više od 3.800 studenata iz deset zemalja. U Srbiji je „Social Impact Award” prisutan od 2014. godine, a sprovodi ga Udruženje „Razlivalište” u saradnji sa Ministarstvom omladine i sporta i partnerima („Koka Kola Helenik Srbija”, Erste banka, Impact Hub, Smart kolektiv.)
Napiši komentar