Piše: Sanja Denić (Blog o socijalnom uključivanju)
Postoji li prirodniji i intuitivniji način pristupa kompjuteru od dodirivanja objekata po ekranu? Ovi ulazni uređaji omogućavaju jednostavan, direktan i intuitivan metod pristupa kompjuteru, objektima se veoma lako manipuliše pomoću različitih pokreta prstiju. „Ono što touch screen uređaje čini efektivnim je činjenica da se interakcija sa kompjuterom ostvaruje gesturama ili različitim tipovima pokreta prstiju po touch screen-u. Swiping, pinching, tapping, double tapping, sliding su neke od gestura i one predstavljaju prirodniji i lakši način izdavanja naloga, od načina na koji se to čini kompjuterskim mišom ili tastaturom.” (Agostini, 2010). Jedan od najboljih primera lakoće korišćenja touch screen uređaja su e-knjige, čije se stranice okreću kao u realnom životu – swiping pokretom prsta preko ekrana dovešće do okretanja stranice, kao da se lista knjiga. Ono što touch screen uređaje čini izuzetno primamljivim i korisnim u radu sa decom sa smetnjama u razvoju su aplikacije koje se mogu naći na Google Play Store ili Apple’s App industry, koje su ili besplatne ili veoma jeftine, a pored toga su lako dostupne.
Kao savladavanje svake druge veštine tako i savladavanje rada pomoću touch screen uređaja zahteva vreme, pa je veoma važno dati detetu dovoljno vremena da vežba u okviru svake faze, koristeći aktivnosti koje omogućavaju postepenu izgradnju veština nophodnih za manipulaciju touch screen uređajima. Iako deca instinktivno posežu da dodirnu i istraže objekte na ekranu, neku decu, naročito onu sa višestrukom ometenošću, potrebno je dodatno podsticati, stimulisati i motivisati. Za mnoge od njih to podrazumeva mnogo više od verbalnog podsticanja, nekima je potrebno uzeti ruku i prineti je ekranu. Bitno je dati detetu dovoljno vremena da odreaguje pre nego što započnete sa vođenjem ruke, a i to usmeravanje i vođenje ruke neophodno je postepeno smanjivati, jer je cilj u radu sa detetom sa smetnjama u ravoju uvek isti – samostalnost. Ono što je takođe veoma bitno jeste učiti dete da pomera svoju ruku sa ekrana kada uradi nešto,odnosno izazove određenu aktivnost.
Pomeranje ruke sa ekrana je neophodno iz dva razloga:
- Omogućava mu da vidi efekte koje je aktiviralo,
- Pomaže da se razvije metoda „pritisni i pusti” koja je neophodna za razvijanje sposobnosti ciljanja.
(…)
Tekst “'Touch screen’ uređaji” Sanje Denić u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.
Napiši komentar