Piše: Ana Veljković (Blog o socijalnom uključivanju)
Učeničko preduzetništvo već dugo traži mesto pod školskim suncem Srbije. U školama je prisutno kroz rad sekcija, a stidljivo se pojavilo pre nekoliko godina kao izborni predmet u oglednim odeljenjima nekih stručnih škola u Srbiji.
Sa učeničkim preduzetništvom upoznala sam se preko programa Dostignuća mladih, tačnije na obuci 2003. godine u Prolom banji. To iskustvo i saznanja su mi omogućili da, u oglednom odeljenju I godine Pravno-poslovne škole u Nišu, znanja stečena na obuci primenim u okviru predmeta Ekonomska geografija formirajući virtualna preduzeća i koristeći ih kao metod rada, što je u to vreme bio pionirski poduhvat u školi.
Učenike Pravno-poslovne škole od školske 2014/15. godine uključujem u preduzetničku sekciju. Na takmičenju Poslovni izazov su ostvarili najveći uspeh, kada je Andrija Tomić obezbedio plasman na Poslovnom izazovu Zapadnog Balkana. Iz Pravno-poslovne škole su učestvovale 3 kompanije na Regionalnom takmičenju učeničkih kompanija 2015. godine, a među njima i LazyDoc , kompanija koja nudi ideje za samozapošljavanje i logističku podršku pri realizaciji. Verujem da će narednih godina u ovoj školi učeničko preduzetništvo imati još veću popularnost.
Nakon dolaska 2010. godine u Gimnaziju “Bora Stanković“ uočila sam da gimnazijalci, kao budući akademski građani, nisu dovoljno pripremljeni za iskušenja koja ih očekuju nakon završenih studija. To mi je dalo motiv da formiram preduzetničku sekciju. Njen osnovni cilj je buđenje preduzetničkog duha kod učenika i stvaranje želje za samozapošljavanjem. Drugi cilj je upoznavanje učenika sa radom u privrednom ambijentu. Na početku rada sekcije gimnazijalci nisu znali šta je preduzetništvo i moj prvi zadatak bio je da na najjednostavniji način objasnim zainteresovanim učenicima šta je preduzetništvo i njegov značaj. U realizaciji ove aktivnosti imala sam potpunu podršku Dostignuća mladih. Sledeći korak bio je selekcija učenika. Iz dosadašnjeg iskustva ovu fazu smatram vrlo bitnom za formiranje uspešnih učeničkih kompanija. Rad sa tim učenicima bio je inspirativan jer su bili prepuni ideja, a dok sam radila s njima bila sam na „slatkim mukama“. Shvatila sam koliko je malo potrebno da se pokrene mašta mladih ljudi iz koje mogu da se rode interesantne ideje. Bili su to znaci koji su predskazivali da kroz koju godinu sekcija može ostvariti značajne rezultate, uz adekvatan rad. Videlo se svetlo na kraju tunela.
Već od prve godine rada sekcije dolaze i rezultati sa različitih takmičenja. Gimnazijalci su učestvovali na Nacionalnim takmičenjima Poslovni izazov, a zatim u okviru programa iz Socijalnog preduzetništva je učenička kompanija Social Green osvojila 2013. godine II mesto na Nacionalnom takmičenju.
Sledi formiranje učeničkih kompanija, među kojima su Bugzz Off, kompanija sa zanimljivim proizvodom rasterivača komaraca, zatim kompanija Boraž, sa akustičnim postoljem za iPhone, Vinilcom, sa dekorativnim satovima od gramofonskih ploča i Badji Cookies, sa bogatim keteringom za prijeme. U školskoj 2014/15. godini na Regionalnom takmičenju za učenike iz jugoistočne Srbije učestvovale su kompanije Green Grafitti, čiji je proizvod smesa od gameta mahovine za uređenje životne sredine, i ReBelt, kompanija koja koristi reciklažni materijal u pletenju kaiševa za gitare. Green Grafitti tada osvajaju II mesto, a na Nacionalnom takmičenju u Beogradu postaju pobednici. To im je omogućilo plasman na evropsko takmičenje u Berlinu, na kom su predstavljali Srbiju.
(…)
Tekst “Učeničko preduzetništvo – priča koja traje” u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.
Napiši komentar