Piše: Ivana Kovačević (Blog o socijalnom uključivanju)
Učenje na daljinu, poseban vid nastave koji podrazumeva prostornu udaljenost učenika i nastavnika, poznato je vaspitno-obrazovnom sistemu veoma dugo. Sredinom 18. veka postojale su dopisne škole u Evropi, a putem pošte učenici su dostavljali svoje radove i završne testove kako bi bili ocenjeni. Kasnije, sa dolaskom radija i televizije, uređaja koji prenose zvuk i sliku, dolazi do pojave kurseva koji se organizuju preko ovih uređaja.
Nove tehnologije donose sve bolje uslove za pohađanje učenja na daljinu. Danas je sprovođenje učenja na daljinu nezamislivo bez interneta, kompjutera i specijalizovanih obrazovnih platformi, od kojih izdvajamo Moodle, Blackboard Learning System, ILIAS, JoomlaLMS, OLAT, Claroline, Atutor, eFront itd. Zajednička osobina ovih platformi je da predstavljaju zatvorene i kontrolisane sisteme za učenje, namenjene nastavnicima i učenicima. Sadrže pažljivo kreirane mehanizme za administraciju, dokumentovanje, praćenje i analizu napredovanja učenika. Podaci o učenju i testiranju čuvaju se u bazi podataka koja se nalazi na serveru. Pažljivo kreirani i posebno adaptirani nastavni materijali omogućavaju učenicima da, prema sopstevnoj odluci i u skladu sa prilikama u kojima su se našli, planiraju i samostalno odlučuju kada će učiti, a obrazovni materijali su im dostupni u svako doba.
Razlozi za ovakav vid učenja su mnogobrojni. Nekada su isključivo geografski faktori presudni za realizovanje nastave na daljinu, a nekada prekid kontinuiranog učenja u matičnoj školi zbog odlaska učenika na bolničko lečenje, prelaska sa bolničkog na kućno lečenje ili odlazak na lečenje u inostranstvo.
Pored nastave koja se odvija u bolničkim i kućnim uslovima, OŠ “Dr Dragan Hercog” poslednjih sedam godina organizuje upravo nastavu na daljinu sa učenicima koji prelaze sa bolničkog na kućno lečenje ili svoje lečenje nastavljaju u inostranstvu. Ovaj neophodni i jedini način učenja za mnoge učenike širom Srbije realizovan je kao deo projekta “Učenje na daljinu” u okviru projektnog ciklusa “Podizanje kapaciteta škola za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju”, pod pokroviteljstvom Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i DILS-a (školska 2009/2010. godina).
Sa početkom realizacije učenja na daljinu, časove koji su ranije organizovani na uobičajen način, neposredno i tradicionalno, pomoću žive reči nastavnika sa učenikom koji ispred sebe ima svesku, knjigu, olovku, trebalo je prilagoditi posebnim uslovima rada posrednim putem, preko interneta, uz pomoć pažljivo biranih veb alatki, koje će na najbolji način pomoći u realizovanju nastave, vodeći računa o uzrastu učenika. Nastavnici su prošli adekvatne obuke za pružanje ovakvog vida nastave. Svakodnevno se prate novi trendovi u skladu sa ubrzanim napretkom informaciono-komunikacionih tehnolgija i stalno se usavršavaju da bi svojim učenicima na najbolji način pristupili i pružili valjano znanje. Za postavljanje obrazovnih materijala i kreiranje posebnih kurseva po predmetima odabrana je Moodle platforma na srpskom jeziku koja nudi obilje različitih mogučnosti, od kojih ističemo mehanizme za procenu postignuća učenika, a u velikoj je prednosti u odnosu na druge sisteme kada je reč o lokalizaciji na srpski jezik i ćirilično pismo.
(…)
Tekst “Učenje na daljinu” u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.
Napiši komentar