Piše: Predrag Matović (Blog o socijalnom uključivanju)
U mladima se krije neizmerna energija, trenutno uspavana, sa debelim slojem patine koja je prekriva.
Dugi niz godina sa učenicima iz Tehničke škole u Mladenovcu učestvujem u programu „Dostignuća mladih u Srbiji“. Mnoštvo učenika je prošlo kroz razne oblike svog preduzetničkog učenja.
Naše uključivanje u program počelo je sa učeničkom kompanijom i računarskom simulacijom MESE (interaktivna kompjuterska simulacija u kojoj se donose kritične ekonomske i menadžerske odluke; u okviru simulacije učenici imaju priliku da upravljaju preduzećem i takmiče se sa drugim timovima).
Prvi susreti, prve priče, buđenje novih ideja u glavama učenika, proticali su kroz motivisanje učenika da u sebi otkriju svoje skrivene sposobnosti. Ono što im se posebno svidelo je osećaj da od njih mnogo toga zavisi. Njihov uspeh zavisiće samo od toga koliko energije, volje, rada, učenja ulože u svoje usavršavanje! Postoji, naravno, i doza sreće u svemu tome.
Posle samo par meseci od uključenja u program kompjuterske simulacije vođenja preduzeća, Saša i Miloš, tada učenici drugog razreda, ulaze u finale nacionalnog takmičenja MESE. Finale im je omogućilo tri predivna dana na Jastrepcu, druženje sa fenomenalnim vršnjacima iz Kikinde, Prokuplja, Leskovca ostavila su neizbrisiv trag u njima, a i ostalim učenicima iz odeljenja.
Sledeća školska godina započinje novim izazovima. Učenici pokreću učeničku kompaniju koja se bavila pružanjem fotografskih i video usluga za prigodne datume. Ta kompanija će u naredne dve godine uraditi dosta toga i ostaviti veliki trag u školi. Timski rad, međusobno poštovanje, uvažavanje, saradnja, stvaranje i realizacija ideja, razvijali su u njima mnogo toga osim samog preduzetništva. Kompanija sa uspehom učestvuje u Beogradu na predstavljanju svog rada.
Već druge godine od uključivanja u MESE, tri ekipe učestvuju u finalu, a Dalibor i Miloš osvajaju treće mesto.
U trećoj godini njihovog učešća Bojana i Darko ostvaruju naš prvi plasman u evropsko polufinale. U programu je učestvovalo više od polovine odeljenja, kao i učenici iz drugih odeljenja. Uporedo sa razvojem preduzetništva primetan je bio i njihov napredak u školi. Uspeh u jednom delu njihovog rada je budio želju u njima za uspehom u svim oblastima školskog života. Razvijali su drugarstvo, saradnju.
Dođe smena generacija. Jedni učenici završiše srednju školu, neki drugi dođoše u nju. Novi učenici, novi izazovi. Upoznavanje sa školskim obavezama, a naravno i sa vannastavnim aktivnostima, uz obavezno stalno motivisanje, doprineli su da je nova generacija učenika nastavila sa uspešnim preduzetničkim angažovanjem. Posebno su se isticali u menadžerskim simulacijama, analizi poslovnih izveštaja, pravljenju strategija za razvoj preduzeća.
Uspeh dolazi posle vrednog rada i učenika i nastavnika. Uroš i Filip u evropskom finalu menadžerske simulacije “Banke u akciji” osvajaju šesto mesto! (“Banke u akciji” je program – kompjuterska simulacija koja upoznaje učenike sa principima bankarske industrije i izazovima uspešnog poslovanja u konkurentnoj sredini). Nakon nedelju dana, drugi tim, David i Filip osvajaju prvo mesto u Srbiji u menadžerskoj simulaciji “Titan” (“Titan” je program koji je nasledio MESE kao unapređena verzija), a u isto vreme Uroš i Filip osvajaju prvo mesto u menadžerskoj simulaciji “Banke u akciji”! Kakav je to dan za učenike bio! Ni propušten koncert Goblina, ni propušteno finale Lige šampiona, ni nevreme koje nas je zadesilo, nije moglo da pomuti radost i sreću učenika! Dugogodišnji rad se isplatio! Shvatili su i naučili da svaki rad za koji znaju kako treba da se obavi sigurno dovodi do rezultata.
Naredne školske godine neki novi učenici izbijaju u prvi plan. Branislav i Nikola osvajaju prvo mesto u Titan-u ispred Davida i Filipa. A odmah posle maturske večeri Branko i Nemanja osvajaju prvo mesto u Evropi u simulaciji “Banke u akciji” u konkurenciji sa 392 tima iz 23 zemlje. Te godine proglašen sam za nastavnika godine u programu „Dostignuća mladih u Srbiji“.
Počinje nova školska godina. Branislav i Nikola, tada maturanti, ponovo osvajaju prvo mesto u simulaciji “Titan”.
I nove generacije koje su došle u školu sa velikim žarom se uključuju u nove oblike preduzetničkog obrazovanja, kao npr. socijalno preduzetništvo. Sa velikim zadovoljstvom pratim njihovu veliku energiju, žar, borbenost koju iskazuju pri nalaženju ideja, razvoju i realzaciji istih. To više nisu uspavane osobe, već veoma kreativni mladi ljudi!
Ovaj program mi je omogućio da sa učenicima sarađujem ne samo kroz redovnu nastavu, već i kroz brojne vannastavne aktivnosti. Trudio sam se u njima razvijam kritičnost, analitičnost, kreativnost, upornost, timski duh i mnogo toga drugog. Učenici, bez obzira na uspeh u školi, su se veoma odgovorno odnosili prema obavezama. Ogromna količina pozitivne energije im je omogućila da u svakodnevnom radu u školi poboljšaju svoj uspeh i da sebe vide u mnogo lepšem svetlu.
Sticajem okolnosti, na petogodišnjici mature prve generacije koja je učestvovala u programu, ispostavilo se da je dobar deo njih započeo izuzetno uspešan preduzetnički posao! Ako je njihovo angažovanje u programu makar malo doprinelo toj njihovoj odluci i uspešnosti u pravom poslovanju, onda ovaj program itekako ima smisla!
(…)
Tekst “Uspeh po mladenovačkom receptu: jedan profesor i generacije učenika” u celini možete pročitati na Blogu o socijalnom uključivanju.
Napiši komentar